Nyttigare vegatariskt plock/snacks

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag ska ha några kompisar på besök imorgon kväll. Vanligtvis brukar vi fika, men jag har tröttnat på att okynnesäta onyttigheter och lagt om min kost till att undvika kolhydrater i form av socker och vitt mjöl. Mår faktiskt redan bättre bara efter ett par veckor, och tänker fortsätta med detta.

Så, vad ska jag bjuda på? Det ska vara enkelt att fixa, inga krångliga ingredienser som bara blir kvar i slattar i skåpen, hyfsat nyttigt samt lakto-ovo-vegetariskt.

Jag har funderat på att göra nån form av grönsaksdipp, men det känns ju så klassiskt.
Även gino med steviasötad glass har slagit mig, man kan ju välja bort chokladen och istället kanske ha kokostopping?
Fruktfat med melon, jordgubbar och annan god frukt, samt kanske lite oliver, fetaost och nötter men det kanske inte passar ihop?

Mina vänner är gottegrisar så kanske får man inte bli för hardcore... Någon med lite enkla och bra ideer? :)
 
Grönsaksstavar och dip i form av baba ganouch (finns. På burk, piffa till med lite citron och mer vitlök ) hoummous och guacamole är otroligt gott, även för sötsugna. Paprika är gott att dippa och ör sött.
Fruktsallad är ju också gott och hyfsat nyttigt, dock är det ju fruktsockret, beroende på hur strikt du är.
Finns ju en hel del lchf recept på efterätter och bakverk som är socker och mjölfria, brukar vara gott :)
 
Raw chokladbollar med dadlar som bas.
Enkelt att mixa ihop och smaskens även för de svåraste av gottegrisar och uppfyller alla dina kriterier.
 
Jag gillar raw-chokladbollar som är baserade på fikon istället, tycker det blir godare.

Annars är ju en lyxigare fruktsallad väldigt gott! Har du annat kan du ju servera det i mindre skålar så att det inte blir så mycket efterrättskänsla på det. Fruktsallad med gul kiwi, granatäpple, äpple, filéad apelsin och nektarin blir lite roligare än vanlig fruktsallad. Jag brukar hacka 70-procentig choklad och strössla över, men det kan du ju ta bort.
 
Lite matigare snacks kan du ju också ha som känns lyxigt. Smörrebrödssnittar typ, mörkt rågbröd som du skär i trianglar och toppar med kanske räkor eller lax och annat gott. Pannacotta kanske går att göra någon sockerfri variant på? Eller smulpaj med mandelmjöl och havregryn, det brukar en vän till mig som är glutenintolerant laga.
 
Lite matigare snacks kan du ju också ha som känns lyxigt. Smörrebrödssnittar typ, mörkt rågbröd som du skär i trianglar och toppar med kanske räkor eller lax och annat gott. Pannacotta kanske går att göra någon sockerfri variant på? Eller smulpaj med mandelmjöl och havregryn, det brukar en vän till mig som är glutenintolerant laga.

Sedan när är lax och räkor lakto-ovo-vegetariskt?
 
http://www.lchfrecept.com/PopularRecepies.aspx

På den sidan kanske du hittar något gott, jag gör ibland kladdkakan den supergod, lite socker men det får man ta när det är fest :)


Denna pizzan gör jag också, inte lika god som vanli pizza... Men det är värt det för att slippa mjölet

Pizza

4 st ägg
1 tsk salt
2 msk olivolja
2 dl vatten
6 msk fiberhusk
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk oregano
1,5 dl tomatsås
8 skiva(or) salami
10 st cocktailtomater, röda
1 dl riven ost
2,5 msk rostade pinjenötter
1 oregano
1 färsk basilika

Tillagning
1. Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg med salt. Vispa i olja och vatten. Blanda ner fiberhusk, bakulver och oregano. Låt svälla 10 minuter. Bred ut smeten tunt på bakplåtpapper på en ugnsplåt. Grädda i ca 10 minuter utan fyllning.

2. Ta ut och höj temperaturen till 225. Bred ut tomatsåsen. Lägg på salami, halverade tomater, riven ost och pinjenötter. Krydda med oregano. Grädda ca 5-10 minuter tills osten smält och fått lite färg. Servera med färsk basilika.

Recept: Mia Troberg Elonq

Rekvisita: Rice

Näringsinnehåll:

Kalorier: 529 kcal

Kolhydrater: 6 g

Protein: 27 g

Fett: 43 g
 
Senast ändrad:
Nötter är ju trevligt och gott och man kan piffa till de genom ex detta smaskiga recept: http://www.nigella.com/recipes/view/bar-nuts-169. Innehåller två teskedar socker men det kan man säkert byta ut för de ska ju inte karamelliseras.

Jag tycker att grönsaksdipp är helt ok, men skippa gräddfil och färdiga dipppåsar (massa socker och skräp) och fixa goda röror som Angua nämnde istället.

Bruschetta är gott och enkelt, ta fullkornsbaguette istället för vanlig, smoothies går fort och enkelt och ser trevligt ut i individuella små glas. På tal om individuella glas, individuella pajer är också fint. Går relativt fort att göra, man kan göra nyttigare varianter men de känns ändå festliga.
 
Raw chokladbollar med dadlar som bas.
Enkelt att mixa ihop och smaskens även för de svåraste av gottegrisar och uppfyller alla dina kriterier.

Nej jag håller verkligen inte med dig. Smakade en sådan "chokladboll" och skulle aldrig någonsin få för mig att göra om det. ;)
 
Nejdå. Det finns ett recept på förpackningen som fungerar bra.
Dåså :p såg på den där halv åtta hos mig att någon provat det och konsistensen blev kaos. Vegetarianen som skulle äta det var inte förvånad heller då den kunde vara lurig. Jag har tänkt pröva det några gånger men inte kommit till skott än.
 
Käkade smaksatt kvarg häromdagen. Det smakar godis, men innehåller 160 kcal/100g. Kanske äta sådan tillsammans med frukt?
(Någon annan i tråden kanske vet: kan man frysa kvarg med bra resultat?)

Annars vet jag att det är folk i Beachtråden (på ungdom) som har frusit banan och gjort glass på. Man ska tydligen kunna smaksätta med kakao och annat frukt också. :)
 
Dåså :p såg på den där halv åtta hos mig att någon provat det och konsistensen blev kaos. Vegetarianen som skulle äta det var inte förvånad heller då den kunde vara lurig. Jag har tänkt pröva det några gånger men inte kommit till skott än.
Skicklighetsnivån hos deltagarna i halv åtta hos mig är... spridd. :D
 
Tänkte precis skriva det men frågan är om inte det är klurigt att få till konsistensen första gångerna?
Nä det tycker jag inte! Busenkelt om man följer receptet på paketet, precis som Trani säger. Men det är klart, det finns ju folk till allt... Speciellt på TV. ;)
 
Även jag röstar på grönsaker. Inte bara gurka och morot, utan exempelvis blomkål och inte minst färsk sparris (om den är riktigt bra) är underbart gott att dippa! :banana:
 
Jag ska ha några kompisar på besök imorgon kväll. Vanligtvis brukar vi fika, men jag har tröttnat på att okynnesäta onyttigheter och lagt om min kost till att undvika kolhydrater i form av socker och vitt mjöl. Mår faktiskt redan bättre bara efter ett par veckor, och tänker fortsätta med detta.

Så, vad ska jag bjuda på? Det ska vara enkelt att fixa, inga krångliga ingredienser som bara blir kvar i slattar i skåpen, hyfsat nyttigt samt lakto-ovo-vegetariskt.

Jag har funderat på att göra nån form av grönsaksdipp, men det känns ju så klassiskt.
Även gino med steviasötad glass har slagit mig, man kan ju välja bort chokladen och istället kanske ha kokostopping?
Fruktfat med melon, jordgubbar och annan god frukt, samt kanske lite oliver, fetaost och nötter men det kanske inte passar ihop?

Mina vänner är gottegrisar så kanske får man inte bli för hardcore... Någon med lite enkla och bra ideer? :)

Hittade det här receptet i Cooptidningen som kom igår, låter väldigt gott och ganska nyttigt https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/a/alvins-fruktsallad-med-crunch-/
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp