Nyttigt fika

Monkie

Trådstartare
Nu när jag är mammaledig gillar jag att fika på eftermiddagen. Efterlyser gott fika som är lite nyttigare än bullar och kakor! Jag är inte kinkig på en kaka eller bulle hit eller dit, men det är svårt att bara ta en. Gärna något som passar att bjuda på också.

Macka/keso med frukt äter jag till mellanmål, efterlyser något mer gottigt😋
 
Nu när jag är mammaledig gillar jag att fika på eftermiddagen. Efterlyser gott fika som är lite nyttigare än bullar och kakor! Jag är inte kinkig på en kaka eller bulle hit eller dit, men det är svårt att bara ta en. Gärna något som passar att bjuda på också.

Macka/keso med frukt äter jag till mellanmål, efterlyser något mer gottigt😋

Bananmuffins med blåbär och kardemumma :love:
 
Nu när jag är mammaledig gillar jag att fika på eftermiddagen. Efterlyser gott fika som är lite nyttigare än bullar och kakor! Jag är inte kinkig på en kaka eller bulle hit eller dit, men det är svårt att bara ta en. Gärna något som passar att bjuda på också.

Macka/keso med frukt äter jag till mellanmål, efterlyser något mer gottigt😋
Fikon och mandlar och dadlar tycker jag är gott. Precis som de är. Extra goda är de färska dadlarna i grönsaksdisken som är otäckt dyra, man orkar typ två. Typ två dadlar och fem mandlar.

(Tycker inte de är lika goda när man mosat dem och gjort något grejs av dem)

Kanske svårare att bjuda på dock. De flesta ser ut som om man försökte förgifta dem om man kommer med torkad frukt och naturella mandlar utan salt (från bakhyllan) :D
 
Fikon och mandlar och dadlar tycker jag är gott. Precis som de är. Extra goda är de färska dadlarna i grönsaksdisken som är otäckt dyra, man orkar typ två. Typ två dadlar och fem mandlar.

(Tycker inte de är lika goda när man mosat dem och gjort något grejs av dem)

Kanske svårare att bjuda på dock. De flesta ser ut som om man försökte förgifta dem om man kommer med torkad frukt och naturella mandlar utan salt (från bakhyllan) :D
Håller med om dadlar! Älskar dadlar!! Brukar göra dadelbollar med valnötter och kakao. Så jäkla gott och ger lite mer fikakänsla än bara häva fram en förpackning dadlar.
 
Håller med om dadlar! Älskar dadlar!! Brukar göra dadelbollar med valnötter och kakao. Så jäkla gott och ger lite mer fikakänsla än bara häva fram en förpackning dadlar.
Jag tycker ju bäst om dem så som de är. :D men det känns ju mer som om man serverar något om man rullat ihop dem onekligen.

Vore synd att mörda de man köper en och en i grönsaksdisken bara. Då skulle jag ta en förpackning istället.
 
Och förresten btw, om man gärna köper sina kakor. Dadelbollar finns klara med kakao, kanel o dyl i små påsar i disken redan :D tillsammans med dadlar pudrade med kakao, kokos osv. (barnet är lyriskt över dessa, jag är mer tveksam)
 
En kompis brukar bjuda på någon enkel charkbricka istället för fika, känns sååå lyxigt när man kommer dit! Någon uppskuren frukt, lite lufttorkad skinka, kanske några goda tomater eller lite uppskuren ost. Behövs inte mycket liksom.
 
På fixasjälv finns ett recept på chokladbollsrulltårta. Den är jättegod men sedan avokado drog iväg i pris och ändå är svårt att hitta "lagom moget" har jag börjat göra bara själva chokladbollsreceptet, till chokladbollar. Är rätt mastigt så det dämpar sötsuget bra samtidigt som det innehåller typ bönor, havregryn, banan och kakao så det faktiskt är ett rätt bra fikamellanmål.
 
Fikon och mandlar och dadlar tycker jag är gott. Precis som de är. Extra goda är de färska dadlarna i grönsaksdisken som är otäckt dyra, man orkar typ två. Typ två dadlar och fem mandlar.

(Tycker inte de är lika goda när man mosat dem och gjort något grejs av dem)

Kanske svårare att bjuda på dock. De flesta ser ut som om man försökte förgifta dem om man kommer med torkad frukt och naturella mandlar utan salt (från bakhyllan) :D
Det blir aldrig fem mandlar här, blir hela paketet 😂. Men dadlar är bra, de är så söta så de inte går att överäta.
 
Frukt med turkisk yoghurt och hackade nötter/mandel. Ena dagen en skivad banan, andra ett äpple och en apelsin i bitar.
Ska man bjuda fler kan man göra en mer riktig fruktsallad.
Äter frukt till mellanmål eller kvällsmål, är ute efter fikakänsla mer.
 
Jag tycker ju bäst om dem så som de är. :D men det känns ju mer som om man serverar något om man rullat ihop dem onekligen.

Vore synd att mörda de man köper en och en i grönsaksdisken bara. Då skulle jag ta en förpackning istället.
Har aldrig sett att de säljs en och en! Pratar vi om dadlar alltså? Brukar köpa ett paket med typ 40 stycken
 
En kompis brukar bjuda på någon enkel charkbricka istället för fika, känns sååå lyxigt när man kommer dit! Någon uppskuren frukt, lite lufttorkad skinka, kanske några goda tomater eller lite uppskuren ost. Behövs inte mycket liksom.
Det lät gott men kanske något jag hellre äter till kvällsmat. Blev ganska sugen på det nu 😅
 
En vän brukade fylla dadlar med mandelmassa eller linda in dem i parmaskinka ev med getostfyllning och köra dem i ugnen
 
På fixasjälv finns ett recept på chokladbollsrulltårta. Den är jättegod men sedan avokado drog iväg i pris och ändå är svårt att hitta "lagom moget" har jag börjat göra bara själva chokladbollsreceptet, till chokladbollar. Är rätt mastigt så det dämpar sötsuget bra samtidigt som det innehåller typ bönor, havregryn, banan och kakao så det faktiskt är ett rätt bra fikamellanmål.
Ska kika på det!
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 163
Senast: Lobelia
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 888
Senast: Halona
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 167
Senast: Soapbubble
·
Mat Från och med 1 mars kommer jag behöva jobba två heldagar i veckan från kontoret, och kommer då behöva äta lunch där igen. Hit me med era...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 597
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp