NZ huntaway

Omamari

Trådstartare
Hej!

Jag är uppvuxen på en får gård på Nya Zeeland. Vi hade alltid 4-5 hundar för att valla får och kor/tjurar. Jag fick tog ofta hand om nya valparna, och hundarna var en som del av familjen, ffa när vi alla jobbade ihop. Vi kallade dem för ”Huntaways” (de större som skäller mer och lite modigare med kor och tjurar) och ”Eye Dogs” (mindre och lite smartare, kan valla genom att pausa och stirra på fåren).

I alla fall, undrar jag om man kan får tag på sådana hundar i Sverige? Jag jobbar mindre nu och är sugen på skaffa hund - helst en som dem från min barndom. Har läst om att det finns några huntaways.

Glen
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 079
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Jag började ett nytt jobb i en ny stad, min älskade hund dog, jag skilde mig, sålde mitt hem, hade lite problem med boendet, köpte mig...
2
Svar
26
· Visningar
4 503
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 296
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 306
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp