O-fodrat eller lätt fodrat innetäcke?

KSF

Trådstartare
(okej jag vet att ämnena täcken sadlar och bett är väldigt ofta förekommande här men behöver bolla lite tankar.)

Så här ser det ut: Står i ett varmt stall (värmefläkten går igång vid 8+) hästen i fråga är inte nyligen klippt men tunnhårig. Just nu har han ett ofodrat innetäcke + 100g ute. Är detta lagom?

Om det är lagom, hur mycket bättre är horsewares dyrare 0-grams innetäcken mot skav? Och liknar deras passform i bogen utetäckena/ insulator modellen? Det ofodrade billiga mio täcke han fick av en i stallet som sålt sin gamla häst ger honom skav och sitter dåligt i bogen. Med en gammal manufaktur så är just passformen i bogen av stor vikt. Får inte åka bakåt och tycka sig utan måste vara ganska lite "urringat".

För även om jag vet att de dyrare sitter bättre så upplever jag att täcken utan foder lättare ger skav eftersom de saknar "stadga". Så om jag nu ska undvika skav är det bättre och byta till ett 100g innetäcke och köra ofodrat regntäcke ute? Eller blir det för varmt inomhus? Mängden fyllning är ju den samma.
 
Vill du ha ett ofodrat så skulle jag rekommendera Rambo Optimo judt med tanke på passform och bogfrihet. Jag har dem i stalltäckesmodellen och är frälst!
 
Vill du ha ett ofodrat så skulle jag rekommendera Rambo Optimo judt med tanke på passform och bogfrihet. Jag har dem i stalltäckesmodellen och är frälst!
Jo har tittat en hel del på dem... Med hans gamla mankfraktur* (Inser att min urusla stavning synts lite väl mycket i inläggen ovan) som kan svullna upp mer om täcket ligger åt och är för varmt så är det kanske en bra ide.

Hur är optimot i storleken?
 
Jo har tittat en hel del på dem... Med hans gamla mankfraktur* (Inser att min urusla stavning synts lite väl mycket i inläggen ovan) som kan svullna upp mer om täcket ligger åt och är för varmt så är det kanske en bra ide.

Hur är optimot i storleken?

Rymligt men inte enormt, väljer du mellan två strl så ta den mindre.
 
Om det bara är för att hålla hästen ren så kanske ett bomull täcke fungera?
Vid 8+ så är min tunnhåriga oklippta häst naken. Ev ett ofodrat regntäcke om det inte är jag som släpper ut för att spara tid.
Ett annat alternativ för att hålla hästen spån damm fri är att ha halm istället ;). Så kan hästen vara naken i boxen Utan att få mer än några halmstrån i man och svans :p. Spån och torv är :banghead: jobbigt då det fastnar överallt.
 

Liknande trådar

Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 260
Senast: Niki
·
M
Utrustning Hejsan! Jag har beslutångest och undrar om ni vill ge mig lite goda råd;) Sitter och funderar på om jag ska köpa ett Rhino wug det...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 761
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp