Oansvarig hästägare?

Lurvigalarven

Trådstartare
Måste skriva av mig lite.
Har en bekant med en ponny valack modell mindre, som påstår att hennes hovslagare (han är outbildad om det hör saken till...) sagt att ponnyn har fång-känningar. Dessutom är den tjock.
Ponnyn fick stå inne "ett par timmar", promenera 1.5 km, sen ut i sin stora gräshage där den går dygnet runt.

Jag har ingen alls erfarenhet av fång, men inte fasen låter man hästen gå ut på gräs om den har fångkänning?
Och likaså, 1.5 km, om hon nu ska motionera den gäller det inte att motionera ordentligt då? Den går i hagen mest, kanske får komma ut ibland några dagar på såkallad "motion", sen står den , sen ut osv. Tänker även på motion i framtiden för en häst som en gång haft fång?!

Så vill gärna läsa er tankegång och erfarenhet kring detta :)
 
Det låter såklart som ett bristfälligt agerande från din bekant. Hen kanske inte är så kunnig och tolkar hovslagarens förmodade råd om att ta ponnyn från betet och motionera den på detta sätt?

Om du har kontakt med personen kan du väl försöka förklara och ge råd? För den som kanske knappt vet vad fång är behövs antagligen lite handfast vägledning.
 
Det låter som att din bekant helt enkelt saknar kunskap om fång och hur det ska hanteras. Sen beror det ju lite på vad man menar med "fångkänningar". Det kan vara så att hovslagaren sagt att bara hon begränsar mattillgången och motionerar den mer så kommer det gå tillbaka men inte specificerat mer exakt än så och att detta är ägarens idé om att begränsa mat och motionera. Om hästen inte motioneras alls i normala fall så kan det ju kännas som att 1,5 km är "mycket" och att ett par timmar i box är att begränsa maten. Jag tycker du ska råda din bekant att ta ut en veterinär som får göra en bedömning av hästen och sen komma med konkreta och specifika råd kring hur det hela ska hanteras. Säg till henne att fång är mycket allvarligt, potentiellt livshotande och att det är viktigt att dessa "känningar" som hovslagaren påpekade blir behandlade innan det blir ännu värre.
 
Det låter som att din bekant helt enkelt saknar kunskap om fång och hur det ska hanteras. Sen beror det ju lite på vad man menar med "fångkänningar". Det kan vara så att hovslagaren sagt att bara hon begränsar mattillgången och motionerar den mer så kommer det gå tillbaka men inte specificerat mer exakt än så och att detta är ägarens idé om att begränsa mat och motionera. Om hästen inte motioneras alls i normala fall så kan det ju kännas som att 1,5 km är "mycket" och att ett par timmar i box är att begränsa maten. Jag tycker du ska råda din bekant att ta ut en veterinär som får göra en bedömning av hästen och sen komma med konkreta och specifika råd kring hur det hela ska hanteras. Säg till henne att fång är mycket allvarligt, potentiellt livshotande och att det är viktigt att dessa "känningar" som hovslagaren påpekade blir behandlade innan det blir ännu värre.
Fast det finns inget som heter "fångkänning" längre. Antingen har man fång eller inte oavsett hur långt framskridet det är. Håller absolut med om att ta ut vetrerinär. Fram till dess - behandla som fång, d v s strikt boxvila. För säkerhets skull. ❤️
 
En ponny med pågående fång får absolut inte lämna boxen överhuvudtaget!!! Den ska stå på strikt boxvila. Din kompis måste ta in ponnyn från hagen och ta ut veterinär till den omedelbart!
Det är somsagt en bekant som jag knappt har att göra med. Även om jag skulle tala med människan skulle den göra på sitt sätt ändå, då det är en "mitt sätt är det rätta sättet" människa, tyvärr...
 
Okej där ser man! Det är somsagt inte min ponny, men jag skulle def rådgöra med vet om det var så. Jag tar hellre det säkra före det osäkra, även om jag inte har nån kunskap, om tex fång nu då. Hjärtat värker däremot för denna ponny....
 
Det låter såklart som ett bristfälligt agerande från din bekant. Hen kanske inte är så kunnig och tolkar hovslagarens förmodade råd om att ta ponnyn från betet och motionera den på detta sätt?

Om du har kontakt med personen kan du väl försöka förklara och ge råd? För den som kanske knappt vet vad fång är behövs antagligen lite handfast vägledning.
Ja tack, det kändes verkligen som ett märkligt agerande av ägaren...
Det är tyvärr en "mitt sätt är det rätta sättet" människa. Det är folk som ska fråga henne om råd, inte tvärtom, då blir det ett jävla liv 😑
 
En ponny med pågående fång får absolut inte lämna boxen överhuvudtaget!!! Den ska stå på strikt boxvila. Din kompis måste ta in ponnyn från hagen och ta ut veterinär till den omedelbart!
Det är inte min kompis, utan en bekant, mer ytligt bekant, inte för det spelar någon roll men...
Fått höra på omvägar nu att någon talade med ägaren, men hjälpte dessvärre inte alls.
 
Det låter som att din bekant helt enkelt saknar kunskap om fång och hur det ska hanteras. Sen beror det ju lite på vad man menar med "fångkänningar". Det kan vara så att hovslagaren sagt att bara hon begränsar mattillgången och motionerar den mer så kommer det gå tillbaka men inte specificerat mer exakt än så och att detta är ägarens idé om att begränsa mat och motionera. Om hästen inte motioneras alls i normala fall så kan det ju kännas som att 1,5 km är "mycket" och att ett par timmar i box är att begränsa maten. Jag tycker du ska råda din bekant att ta ut en veterinär som får göra en bedömning av hästen och sen komma med konkreta och specifika råd kring hur det hela ska hanteras. Säg till henne att fång är mycket allvarligt, potentiellt livshotande och att det är viktigt att dessa "känningar" som hovslagaren påpekade blir behandlade innan det blir ännu värre.
Ja, jag har ju ingen aning om vad hovis sa "på riktigt" eftersom jag inte var där. För mig låter det iaf helt sjukt om den inte skulle ha instruerat om vad hon borde föra...
Jag träffar knappt människan och än mindre pratar med henne. Var en ren händelse att vi stötte på varandra så jag fick höra detta ens. Men fick veta på omvägar att någon talat med henne, men det hjälpte inget. Så vet inte hur det gått/går med ponnyn heller...
 
Ja, jag har ju ingen aning om vad hovis sa "på riktigt" eftersom jag inte var där. För mig låter det iaf helt sjukt om den inte skulle ha instruerat om vad hon borde föra...
Jag träffar knappt människan och än mindre pratar med henne. Var en ren händelse att vi stötte på varandra så jag fick höra detta ens. Men fick veta på omvägar att någon talat med henne, men det hjälpte inget. Så vet inte hur det gått/går med ponnyn heller...
I det läget hade jag gjort en anonym anmälan till LS. Fång är extremt smärtsamt och inget som går över av sig själv.
 
Fast det finns inget som heter "fångkänning" längre. Antingen har man fång eller inte oavsett hur långt framskridet det är. Håller absolut med om att ta ut vetrerinär. Fram till dess - behandla som fång, d v s strikt boxvila. För säkerhets skull. ❤️
Ja det vet jag, jag tänkte mest utifrån vad hovslagaren verkar ha sagt till ägaren. Det är inte säkert att hovslagaren har koll på hur man bedömer fång numera och då är det inte konstigt om h*n sagt till henne att "känningarna" kan "gå tillbaka" om hon motionerar och begränsar maten. En veterinär hade troligen gjort en annan bedömning.
 
Fast det finns inget som heter "fångkänning" längre. Antingen har man fång eller inte oavsett hur långt framskridet det är. Håller absolut med om att ta ut vetrerinär. Fram till dess - behandla som fång, d v s strikt boxvila. För säkerhets skull. ❤️
Mja, subklinisk laminit kan man ju säga. Fast det man menar, eller jag menar, är EMS.

Man kan ju faktiskt märka att det är på gång, och vända det, innan det smäller till och blir klinisk laminit. Områdena som plötsligt sväller är ju rätt tydliga (ovan ögon, mankam, skap/juver).

Och att ställa en häst som är på väg in i fång pga EMS (men inte har fång än) på boxvila kan vara förödande. Gräsfritt, lågsockerhö, och motion motion motion, så kan man klara sig innan det händer något med hoven.

Hovisen kanske la märke till en svullen och stel mankam på en allmänt fet häst, då är det ju ett jättebra råd att säga minska maten och öka motionen. Hästägaren verkar dock okunnig som tror att några timmar på box minskar intaget, dom äter ju ikapp. Vi vet ju inte heller vad hovis sa, hen kanske förklarade korrekt men hästägaren fattar inte hur hästar fungerar eller vad fång ens är.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 951
Senast: mackan
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 839
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 339
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 952
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp