Obegriplig hälta (lång text)

Starstedt

Trådstartare
Jag måste få skriva av mig lite.

Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på henne. Det hela började med att stallägaren ringer mig och säger att min häst är halt i hagen, jag åker ut men ser ingen hälta. Hon är haltfri nån vecka innan jag får ett till samtal att hon är halt, då har hon blivit riden som vanligt under veckan och inte visat nått. Åker ut och ser då att hon är lite oren. Ber en vän som är veterinär att komma ut och kolla på henne, så hon står i mindre hage och vilar tills min kompis kommer ut. Då när jag ska hämta henne från hagen är hon kraftigt halt på höger fram, hon hade puls och var svullen i senorna. Hon var då nyskodd sen några dagar tillbaka så jag trodde att det kanske var början till en hovböld då hon betedde sig så som hon gjort förut vid hovbölder.

Hovslagaren kom ut dagen efter och drog ut en söm som han tyckte att den tröck lite så vi trodde vi hittat felet. Hon blev ngt bättre först men sen sämre igen. Så han kom ut igen och tyckte sig hitta att hon ev skulle kunna ha en hovböld som var påväg ut i kronranden. Så jag la våtbandage på hoven för att försöka hjälpa den ev misstänkta hovbölden att mogna. Men det kom aldrig någon hovböld.

Hon stod under denna tid inne på box och böev betydligt bättre av att inte röra någonting på sig. Jag bokade tid på ATG kliniken som ligger här i Gävle för jag ville in och röntga hoven och se om det fanns någon hovböld där.

Väl där så tittade veterinären på henne och konstaterade att hon var halt och blev sämre jue fler ggr jag gick med henne. Deras hovslagare tog av skon och dom kollade på hoven. Han trodde att hältan berodde på att hon var dåligt skodd så därför hade hon ont. Så hon blev omskodd och fick Metacam i 10 dagar. Blev bättre på metacamet men inte helt bra. 3 dagar efter att hon slutat med metacam så var hon lika halt som i början igen. Ringde tillbaka och fick en återbesöks tid åt henne. Då gjordes det böjprov och hon kunde knappt gå då på båda fram. Man bedövade bort hoven men sa att man inte hittade nått, bedövade bort framknät men ingen skillnad. Den enda skillnaden som blev var att hon reagerade inte lika stark på böjprovet i höger ben.

Hon blev iaf sprutad i framknät och kota båda fram. Försökte prata om lite röntgen men det tyckte dom inte var nån idé i dagsläget.

Jag åkte sen med henne till Strömsholm och fick träffa veterinär Anders Norén som vi hade mkt till syrrans häst förut när vi höll på med hältutredning på henne. Så honom har jag förtroende för. Jag fick springa med henne och hon var jue halt utan böjprov, vi longerade och hälta höger fram konstaterades. Hon blev bedövad från kota och ner höger fram och då släktes hältan höger fram men hon var då halt på vänster fram. Vet inte om veterinären på ATG missade det och det var därför hon sa att det inte blev någon skillnad.

Hovarna röntrgades iaf och höger hov utan anmärkning, men hittade en liten hovbensfraktur i vänster som är oklart betydelse av. Hon är jue halt på höger så innan vi kan veta nått om vad den kommer ha för betydelse så lär hon jue bli haltfri på höger,

Hovslagare tittade på henne där med och hon blev skodd igen på ett specialvis för att underlätta för hennes trakter å sådär. Har jue inte världens bästa hovar direkt. Fick direktiv att hon skulle fortsätta vila och jag skulle longera henne och kolla av hältan var 5e dag och sen ringa tillbaka till veterinären efter 2 veckor. När 2 veckor har gått tycker jag att hon är lika, hon har jue blivit bättre än från första början. Har inge puls längre eller svullnad men hon blir inte bättre än såhär.

Pratade med veterinären som sa att man kan göra en magnetröngen på hoven men Ultuna tycker att vi ska försöka lokalisera mer vart hältan satt så var tillbaka till Strömsholm i torsdags (13/12) och då började vi med att bedöva bort strålbensbursan som inte gav nån skillnad, sen bedöva han bort hovleden. Tyckte kanske att det var nån skillnad men efter att jag sprungit några ggr så konstaterade han att hon är lika halt, då bedöva han bara bort själva hoven men det gav heller ingen skillnad. Så vi står och kliar oss i huvudet och undrar vad det är som är fel. Han tyckte att hon rörde sig bätte på vänster fram iaf, så det är jue bra.

Men sa då att en magnetröntgen är nästa grej att göra. Så jag ska till Ultuna med henne på onsdag och göra denna magnetröntgen. Jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig att man kan hitta, hur prognosen ser ut (är jue såklart svårt att säga när man inte vet vad som är fel). Men är det någon som har erfarenhet av nått liknande? Gjort en magnetröntgen? Det måste jue finnas en chans att det kan vara nått som kan bli bra antar jag eftersom att man gör detta? Det kommer kosta över 13 000:- och försäkringen ersätter bara 5500:- så det svider lite innan jul såklart men vad gör man inte? Är jue bara att betala och se glad ut, allt för min häst.

Jag har varit så upp och ner med alla tankar, trott flera ggr att det är kört. Nu vet jag varken ut eller in och det stressar mig något fruktansvärt! Så är det någon som har erfarenhet och kanske kan säga någonting? Jag behöver bara få yttra mina tankar, skriva av mig. Det är så svårt att förklara alla tankar man har.

Om nån nu kanske mot förmodan orkat läsa sig igenom detta så är jag tacksam om du har erfarenhet eller vet nått. Har aldrig varit på Ultuna och ska åka ner med hästen i morgon då hon är otroligt svårlastad och eftertsom vi ska vara där på onsdag kl 8 så får hon sova där under natten.

Ja vet egentligen inte vart jag vill komma men tack om du orkat lästa iaf!
 
Sv: Obegriplig hälta (lång text)

Magnetröntgen används ju för att hitta skador som inte syns på röntgen , om det tex är ligamentskador . Det man ska förstå är att en MR är ju att diagnos eller prognos eller behandling sällan blir påverkad i sig för att säga inte alls . Du får en möjlighet att se vart skadan sitter/vilket ligament, typ . Direktiven blir detsamma i fråga om behandling/koncalecens .
Ligamentskador om det är en sån har lååååång läkningsprocess ofta .

Tråkigt att läsa verkligen att du fått så mkt problem . Skadad häst är alltid jobbigt ....
 
Sv: Obegriplig hälta (lång text)

Jag har gjort MR på båda fram på en häst som hade en hälta som var lokaliserad till båda fram, men där orsaken inte kunde fastställas mer än att det kom ifrån hovarna. Att bedöva strålbensbursorna hjälpte inte på den heller.
Jag betalade för en framhov och fick den andra gratis, där jag gjorde detta så tog de alltid den andra parallella hoven gratis för att ha något att jämföra med. Det kostade ca 10 000 kr och förs bolaget ersatte med ca 5 000 kr. Det var för 4-5 år sen.
MR visade inget speciellt, hästen visade sig ha fång och det ser man inte på MR. Man kan se på en vanlig röntgen om hovbenet har börjat rotera, men så var inte fallet med denna häst. Hittar ni inget speciellt så be att de tar ett IR-test, nästan alla fånghästar visar positivt på det. Även om de inte är insulinresistenta normalt sett. Beklagar med din häst.
 
Sv: Obegriplig hälta (lång text)

Magnetröntgen används ju för att hitta skador som inte syns på röntgen , om det tex är ligamentskador . Det man ska förstå är att en MR är ju att diagnos eller prognos eller behandling sällan blir påverkad i sig för att säga inte alls . Du får en möjlighet att se vart skadan sitter/vilket ligament, typ . Direktiven blir detsamma i fråga om behandling/koncalecens .
Ligamentskador om det är en sån har lååååång läkningsprocess ofta .

Tråkigt att läsa verkligen att du fått så mkt problem . Skadad häst är alltid jobbigt ....


Okej, jag tänkte mest att man kan se om det är något som finns chans att det kan läka med tid eller om det är en sån skada som kanske aldrig blir bra, det borde man väl se? För jag menar jag ger henne all tid som behövs om jag vet att hon blir bättre till slut men just nu så står hon i en liten box hage typ, något större och kan inte röra sig mer för då blir hon sämre. Jag kan inte låta henne ha det såhär utan hopp, hon är en ängel och har haft världens tålamod men jag märker på henne nu att hon börjar tröttna. Hon är odräglig på stallgången vilket hon aldrig är annars, hon är hemsk ibland när man släpper ut henne vilket hon heller aldrig är annars. Hon är jue bara 8 år och har många år kvar om man bara får vara frisk.

Jag hoppas att jag ska få ett svar om det finns en chans att hon blir bra eller inte. Att inte veta är fruktansvärt. Jag hoppas såklart av hela mitt hjärta att dom säger att hon kommer bli bra med tid, för tid har jag massor av.
 
Sv: Obegriplig hälta (lång text)

Jag har gjort MR på båda fram på en häst som hade en hälta som var lokaliserad till båda fram, men där orsaken inte kunde fastställas mer än att det kom ifrån hovarna. Att bedöva strålbensbursorna hjälpte inte på den heller.
Jag betalade för en framhov och fick den andra gratis, där jag gjorde detta så tog de alltid den andra parallella hoven gratis för att ha något att jämföra med. Det kostade ca 10 000 kr och förs bolaget ersatte med ca 5 000 kr. Det var för 4-5 år sen.
MR visade inget speciellt, hästen visade sig ha fång och det ser man inte på MR. Man kan se på en vanlig röntgen om hovbenet har börjat rotera, men så var inte fallet med denna häst. Hittar ni inget speciellt så be att de tar ett IR-test, nästan alla fånghästar visar positivt på det. Även om de inte är insulinresistenta normalt sett. Beklagar med din häst.

Tack för ditt svar, ska ha det i åtanke om dom inte hittar nått. Men jag hoppas verklige man gör det. Jag vill så gärna veta vad som är fel på henne och om jag kan göra nått för att hon ska bli bra.. Skadade djur är aldrig roligt :(
 
Sv: Obegriplig hälta (lång text)

Vilken hemsk situation!! :(

Jag styr tankarna tillbaka till hagen och vad som har hänt där ...
Hur är/var underlaget i hagen den dagen? Lerigt?
Går den med andra hästar? En spark lite högre upp, kanske bogen?
 
Sv: Obegriplig hälta (lång text)

Jag förstår . Det jag menar är att om MR rekommenderas är det troligtvis en mjukdel/ligament det handlar om och du kommer vara i stort sett få svar vart det sitter diagnos och prognos blir densamma - lång vila och förhoppningsvis läker det med tillräcklig tid . Det var det jag menade lite - du kan få svar exakt mer var det sitter men prognos och behandling blir de samma dvs lång vila och se vad som händer .
 
Sv: Obegriplig hälta (lång text)

Vilken hemsk situation!! :(

Jag styr tankarna tillbaka till hagen och vad som har hänt där ...
Hur är/var underlaget i hagen den dagen? Lerigt?
Går den med andra hästar? En spark lite högre upp, kanske bogen?

Hon går med andra hästar vanligtvis, men har såklart inte gjort det sen september eftersom hon varit halt. Tror inte det var speciellt lerigt i hagarna då dom fortfarande gick i stora sommar/höst hagar. Spark var det jag tänkte på först men sen har allt riktas ner mot hoven och hon blir jue haltfri när man bedövar från kota och ner, så någonting är det jue där. Frågan är bara vad.

Hoppas på att bli något klokare iaf, man vill jue gärna veta vad som är fel!
 
Sv: Obegriplig hälta (lång text)

Jag förstår . Det jag menar är att om MR rekommenderas är det troligtvis en mjukdel/ligament det handlar om och du kommer vara i stort sett få svar vart det sitter diagnos och prognos blir densamma - lång vila och förhoppningsvis läker det med tillräcklig tid . Det var det jag menade lite - du kan få svar exakt mer var det sitter men prognos och behandling blir de samma dvs lång vila och se vad som händer .


Aa det har jag oxå förstått. Okej så du menar att det inte finns en risk att dom säger att skadan som är där är för omfattande att den aldrig kommer bli bra? Jag förstår oxå att hon kommer behöva vila länge för att det ska kunna bli bra men jag känner för att jag ska utsätta henne för det vill jag veta att det finns en chans. För jag har trott att det kan vara något fel som kanske aldrig blir bra, men det är alltså inte så stor risk att man ser nu utan det kanske tiden får avgöra? Jag som varit livrädd att veterinären ska ringa och säga att det är kört :( ska bli skönt att förhoppningsvis få veta vad som är fel iaf!
 
Sv: Obegriplig hälta (lång text)

Nä snarare tror jag att det är jättesvårt att säga OM det nu är en ligamentskada, så prognosen kommer typ vara att "låt henne vila ett år och se". Med andra ord skulle du i princip kunna göra exakt det, utan MR om du tycker det är dyrt osv. Jag säger inte att det är så du ska göra, men ville illustrera hur jag menade tankemässigt.
 
Sv: Obegriplig hälta (lång text)

Spelar kanske ingen direkt roll då du kanske får långt att åka, men Ugglarps Hästklinik i Ängelholm tar bara 11 000 kr för MRI..
Tror iaf ni är rätt på det när ni gör en MRI, väldigt synd bara att hältan inte kunnat lokaliseras bättre.
Hältan har inte försvunnit sammtliga gånger ni bedövat bort hela hoven (ordinör bedövning), har jag förstått det rätt då?
Risken kan isf vara att ni evt ser saker på MRI som egentligen inte är orsaken till hältan.. Lycka till iaf!
 
Sv: Obegriplig hälta (lång text)

Frågan är väl bara var man lägger vikten på MRI för inte tror jag att man "kör" hela hästen.

Visar det sig att det är en låg hälta som är den primära orsaken blir i alla fall jag väldigt förvånad. Lika förvånad om den primära orsaken sitter i fram.

Denna tråd ska bli intressant att följa.
 
Sv: Obegriplig hälta (lång text)

var i en liknande situation för två år sedan med min unghäst. Veterinären på första kliniken lyckades inte släcka hältan eller hitta felet, man var ganska säker på att det var i hoven då hovbenet hade lite dålig täthet på röntgen. Skickades hem med metacam, Nytt besök på annan klinik, där lyckades man heller inte bedöva bort hältan. De började då fundera på knäet, man ultraljudade ligamenten vid knäet och han visade sig ha fula ligamentskador på båda sidor om knäleden. Ingen vidare prognos men efter lång boxvila och stötvågsbehandlingar så fick han komma ut i hage efter 4 månader, efter ytterligare 4 månader i hage kunde vi påbörja inridning och han friskförklarades, :-)
 
Sv: Obegriplig hälta (lång text)

Hon går med andra hästar vanligtvis, men har såklart inte gjort det sen september eftersom hon varit halt. Tror inte det var speciellt lerigt i hagarna då dom fortfarande gick i stora sommar/höst hagar. Spark var det jag tänkte på först men sen har allt riktas ner mot hoven och hon blir jue haltfri när man bedövar från kota och ner, så någonting är det jue där. Frågan är bara vad.

Hoppas på att bli något klokare iaf, man vill jue gärna veta vad som är fel!

Hm... Verkligen udda.

Hade en häst som trampa i lera och fick ett sånt baksug når hon ryckte upp hoven att hon slet ett gaffelbandsfäste.

Var därför jag tänkte om det hade funnits nån lerig yta i hagen där hon hade kunnat fastna och kanske slitit till något fäste eller ligament ...
 
Sv: Obegriplig hälta (lång text)

Fast en ligament skada behövs inga extrema situationer i princip Flr alls är oturen framme och de trampar fel så är det gjort på ett kick .

De är duktiga på att ta hål på sig själva tyvärr ... Som du ju själv erfarit tydligen :(
 
Sv: Obegriplig hälta (lång text)

Fast en ligament skada behövs inga extrema situationer i princip Flr alls är oturen framme och de trampar fel så är det gjort på ett kick .

De är duktiga på att ta hål på sig själva tyvärr ... Som du ju själv erfarit tydligen :(

Om dom "små" liven ändå kunnat tala, så man sluppit kasta ut alla dessa kopiösa summor på att leta fel ...
 
Sv: Obegriplig hälta (lång text)

På min konstaterades ligamentskada med UL, betydligt billigare än MRI. Men det kanske inte går om man misstänker att det sitter i hoven?
 
Sv: Obegriplig hälta (lång text)

På mitt sto konstaterades en ligamentskada vid hovleden med ultraljud, men då har vår klinik väldigt modern ultraljudsapparat. Som jag fattat det skiljer det väldigt mellan olika apparater.
 
Sv: Obegriplig hälta (lång text)

Nä snarare tror jag att det är jättesvårt att säga OM det nu är en ligamentskada, så prognosen kommer typ vara att "låt henne vila ett år och se". Med andra ord skulle du i princip kunna göra exakt det, utan MR om du tycker det är dyrt osv. Jag säger inte att det är så du ska göra, men ville illustrera hur jag menade tankemässigt.

Aha okej, då förstår jag :) Det är gjort nu iaf så väntar bara på att få svar :)
 
Sv: Obegriplig hälta (lång text)

Spelar kanske ingen direkt roll då du kanske får långt att åka, men Ugglarps Hästklinik i Ängelholm tar bara 11 000 kr för MRI..
Tror iaf ni är rätt på det när ni gör en MRI, väldigt synd bara att hältan inte kunnat lokaliseras bättre.
Hältan har inte försvunnit sammtliga gånger ni bedövat bort hela hoven (ordinör bedövning), har jag förstått det rätt då?
Risken kan isf vara att ni evt ser saker på MRI som egentligen inte är orsaken till hältan.. Lycka till iaf!



Skulle nog bli dyrare i slutendan då jag bor i Gävle. Men nu är det gjort iaf så väntar på svar bara.
Alltså hältan försvinner när man bedövar från kota och ner, då blir hon haltfri, alltså när man lägger en ordinär bedövning. Men sen ville Ultuna att vi skulle försöka lokalisera mer vart hältan satt. Så när vi var tillbaka vid ett annat tillfälle på Strömsholm och bedövade bort del för del. Bedövade bort strålbensbursan, hovleden eller bara själva hoven (förstår du hur jag menar, en låg bedövning på hoven) utan att hon blev haltfri på nån av dom bedövningarna.

Hur det var på ATG vet jag inte riktigt då den veterinären inte är speciellt duktig på hälter har jag hört efteråt och hon blev jue halt på vä fram så jag vet inte om hon kanske misstolkade det som att hon fortfarande var halt på höger, jag vet inte riktigt men känner mer tillit till veterinären på Strömsholm så går på vad han säger :)

Nu är magnetröntgen gjort oxå så är bara att vänta och se om man hittar nått.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 297
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 266
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp