obegriplig hälta (MRI?)

Starrider75

Trådstartare
Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge.

För fyra månader sen köpte jag en ny häst. Efter ca 2-3 veckor blev han halt höger fram på böjt spår. (Givetvis kan detta vara en tidigare skada som jag missat men det är inte relevant i min fråga). Vi åkte till närmaste ATG och dom gjorde böjprov på endast hf. Högt och lågt. Han var halt på lågt och pyyttelite oren på högt. Dom "konstaterade" kotledsinflammation och sprutade honom i kotan med kortison. Åb efter 2v. Gör böjprov högt och lågt. Bättre på lågt men inte helt, lite oren på högt också så dom beslutar sig för att spruta knät med.. Och säger att "han kanske vridit om benet i hagen" Han blir efter det fortfarande inte bra, är halt på böjt spår och känns allmänt deppig.

Bestämmer mig för att byta klinik till en Vetrinär jag vet ska vara otroligt duktig. Åker dit och han är inte alls halt på högt böjprov. Han böjs runt om och reagerar starkt på Lågt böjprov (BÅDA FRAM). Är alltså halt på båda frambenen lågt ner. Bedövas i höger och hältan i vänster visar sig ännu mer (på volten). Hovarna röntgas, man hittar inget. Behandlas i båda hovlederna med tuppkam/kortison. Åb efter det visar att hältan i vänster ben svarat bra på behandling och visar sig knappt (inte efter bedövning i hf heller). Men hältan på höger syns fortfarande tydligt. Han har alltså blivit sprutad i höger knä, kota och hovled utan resultat. Han bedövas i bakdelen av hoven och det blir betydligt bättre men inte helt bra ändå. Vi gör ultraljud och det finns inget där heller.
Veterinären säger att nästa steg är MRI vilket är svindyrt och om mjukdelarna är skadade blir det ändå bara en otroligt lång konvalens, värt det?

Han är kollad av kiropraktor och Vetrinär, han är jämnt musklad och har till det yttre inte ont i ryggen eller liknande. Har fått tårna kortade och rundade samt trakter utvidgade (bytt hovslagare då min förra ej va bra) för ca 4 dgr sen. Då jag trodde det kunde vara orsaken till hovledsinflammationen som nu inte ens är det längre.

Hur tycker ni jag ska gå till väga? Göra MRI? Eller undersöka något annat?
Veterinären har alltså konstaterat att hältan sitter lågt i höger fram, men vi vet inte vad det är. Tacksam för alla åsikter/svar, förlåt för rörigt inlägg är inte så bra på alla "uttryck"
 
Min ponny var halt lågt fram. Mjukdelsskada i hovligament konstaterades med MRI, lång vila okänd prognos. Hon blev inte bättre.
Innan MRIn så misstänkte min "hemmavet" problem i hoven efter att vi först testat och behandlat kota/hovled (minns inte riktigt). Kanske går att resonera med vet och se om den tror det sitter så lågt? Är det problem i hoven finns, så vitt jag förstod det, inget annat att göra än att vila och se om det läker. Kanske kan man börja där, om man vill?

Mitt försäkringsbolag täckte MRI och vi fick remiss så jag funderade inte så mycket på den biten.
 
Är hästen röntgad i högre upp än bara hovar? Om inte annat skulle jag vilja ta vid där.
VF-hältan låter bara som en sekundär hälta.

Har hästen inte svarat på den behandling den hittills fått hade jag bett att avsluta den tills vidare, det har inte min(a) veterinärer kommit fram till själva utan att jag påtalat det.
 
Är hästen röntgad i högre upp än bara hovar? Om inte annat skulle jag vilja ta vid där.
VF-hältan låter bara som en sekundär hälta.

Har hästen inte svarat på den behandling den hittills fått hade jag bett att avsluta den tills vidare, det har inte min(a) veterinärer kommit fram till själva utan att jag påtalat det.

Just det. Han är även röntgad i både höger kotan och höger knät men det visar ingenting.
 
Min ponny var halt lågt fram. Mjukdelsskada i hovligament konstaterades med MRI, lång vila okänd prognos. Hon blev inte bättre.
Innan MRIn så misstänkte min "hemmavet" problem i hoven efter att vi först testat och behandlat kota/hovled (minns inte riktigt). Kanske går att resonera med vet och se om den tror det sitter så lågt? Är det problem i hoven finns, så vitt jag förstod det, inget annat att göra än att vila och se om det läker. Kanske kan man börja där, om man vill?

Mitt försäkringsbolag täckte MRI och vi fick remiss så jag funderade inte så mycket på den biten.

Blev hon aldrig bättre? Hur slutade det då? Och hur länge lät ni henne vila?

Jag har frågat hur han tänker ang att hältan kanske sitter högre upp men han tycker inte det känns rimligt..
 
Grejen med MRI är ju precis som veterinären säger att visserligen kan ni hitta om det är ngn mjukdel (om det kollas på rätt region för hela hästen kan ni ju inte köra) men utöver det så är ju rehabben densamma dvs lång vila/konvalescens.
Det är en avvägning jag tyvärr inte vill/kan råda runt , du måste själv välja utifrån vad du tycker är viktigt och vad det är värt osv....
 
Blev hon aldrig bättre? Hur slutade det då? Och hur länge lät ni henne vila?

Jag har frågat hur han tänker ang att hältan kanske sitter högre upp men han tycker inte det känns rimligt..

Nej hon blev inte bättre, tvärt om sämre på slutet så jag valde att hon skulle få slippa lida. Världens finast snällaste ponny som hade gjort något barn så himla lycklig.
Vilade totalt i kanske 10 månader, med korta igångsättningsförsök innan vi fick rätt diagnos. Stundtals var hon ok psykiskt, men i perioder väldigt.. förändrad.

Skadan var otroligt liten, syntes knappt även på MRIn så hade aldrig gått att hitta utan. Försäkringsbolaget täckte som sagt, vet inte om det hade krävt det för livförsäkringen.
 
Även om du sager att det inte är relevant att det kan vara en skada du missade vid köpet tycker jag att det är väldigt relevant eftersom det påverkar prognosen. Hur mycket vet du om hasten innan du köpte den? Du skriver inget om alder, arbete, tidigare arbete etc. Om det t.ex. är en hast som inte varit riktigt igång innan du köpte den är det ju stor risk att det du ser är en kronisk skada. Gick den däremot för fullt och tävlades med bra resultat är det ju mera troligt att det du ser är rätt akut och har att göra med byte av underlag/ryttare/ridstil etc. Vad man gör I ett sånt här läge beror ju mycket på hur värdefull hasten är och vad man vet om tidigare skadehistorik. Men rent spontant tanker jag att hasten haft problem sedan tidigare eftersom de visade sig så snabbt hos dig.

Ett alternative till dyra undersökningar (om du nu inte får FB att betala, det gjorde de en gang när jag var I en liknande situation) är att helt enkelt sätta hasten på ca 6 månaders vila/bête och hoppas att det självläker. Ska man fortsätta behandla måste man ju ha en diagnos.
 
Även om du sager att det inte är relevant att det kan vara en skada du missade vid köpet tycker jag att det är väldigt relevant eftersom det påverkar prognosen. Hur mycket vet du om hasten innan du köpte den? Du skriver inget om alder, arbete, tidigare arbete etc. Om det t.ex. är en hast som inte varit riktigt igång innan du köpte den är det ju stor risk att det du ser är en kronisk skada. Gick den däremot för fullt och tävlades med bra resultat är det ju mera troligt att det du ser är rätt akut och har att göra med byte av underlag/ryttare/ridstil etc. Vad man gör I ett sånt här läge beror ju mycket på hur värdefull hasten är och vad man vet om tidigare skadehistorik. Men rent spontant tanker jag att hasten haft problem sedan tidigare eftersom de visade sig så snabbt hos dig.

Ett alternative till dyra undersökningar (om du nu inte får FB att betala, det gjorde de en gang när jag var I en liknande situation) är att helt enkelt sätta hasten på ca 6 månaders vila/bête och hoppas att det självläker. Ska man fortsätta behandla måste man ju ha en diagnos.

Jag förstår vad du menar och absolut kan det vara så. Han gick igenom en besiktning vid köpet men var inte igång då och har knappt ridit honom så antagligen fanns det ju innan. Bara konstigt att det inte visade sig på böjprov eller hårt underlag.. Kan det ha varit så då att han var i en period där han var "bra" från sin skada? Och lyckades gå igenom? Eller har man blivit totalt grundlurad och hästen sprutades innan besiktning? Ja frågorna är många för mig just nu tyvärr.. Han har en livsförsäkring men den får man väl inte ut hur som helst heller utan att ha försökt med allt..
 
Det är tyvärr inte helt ovanligt att besiktigade hästar visar sig ha alla möjliga problem. Det kan ju vara så att de satts på medicinering, eller helt enkelt fått vila innan besiktningen. Men viktigast för dig är ju att bestämma hur du vill göra på så bra grunder som möjligt. Bäst är att hitta en klok veterinary att diskutera med, någon som kan beskriva vilka alternative som finns.
 
@Starrider75 det är korrekt att man inte får ut livförsäkring "bara sådär" . Däremot brukar inte FB tycka att MRI är något de behöver täcka/är kriterie - av ovan nämda orsaker .
Du behöver kolla med både vet vad läget är och FB vad för läge du har om du inte väljer MRI .

Det låter väldigt kort period allmänt dock att ens fundera på att döma ut en häst på , oavsett MRI eller inte . Du lär nog snarare få acceptera att tyvärr är det en längre tid av vila och konvalescens som minst , du behöver räkna med .

Undrar även lite ang byte av klinik bara pga att Hältan inte kunde diagnosticeras exakt varför den kvarstod på så kort tid ? Varför ?
 
Senast ändrad:
Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge.

För fyra månader sen köpte jag en ny häst. Efter ca 2-3 veckor blev han halt höger fram på böjt spår. (Givetvis kan detta vara en tidigare skada som jag missat men det är inte relevant i min fråga). Vi åkte till närmaste ATG och dom gjorde böjprov på endast hf. Högt och lågt. Han var halt på lågt och pyyttelite oren på högt. Dom "konstaterade" kotledsinflammation och sprutade honom i kotan med kortison. Åb efter 2v. Gör böjprov högt och lågt. Bättre på lågt men inte helt, lite oren på högt också så dom beslutar sig för att spruta knät med.. Och säger att "han kanske vridit om benet i hagen" Han blir efter det fortfarande inte bra, är halt på böjt spår och känns allmänt deppig.

Bestämmer mig för att byta klinik till en Vetrinär jag vet ska vara otroligt duktig. Åker dit och han är inte alls halt på högt böjprov. Han böjs runt om och reagerar starkt på Lågt böjprov (BÅDA FRAM). Är alltså halt på båda frambenen lågt ner. Bedövas i höger och hältan i vänster visar sig ännu mer (på volten). Hovarna röntgas, man hittar inget. Behandlas i båda hovlederna med tuppkam/kortison. Åb efter det visar att hältan i vänster ben svarat bra på behandling och visar sig knappt (inte efter bedövning i hf heller). Men hältan på höger syns fortfarande tydligt. Han har alltså blivit sprutad i höger knä, kota och hovled utan resultat. Han bedövas i bakdelen av hoven och det blir betydligt bättre men inte helt bra ändå. Vi gör ultraljud och det finns inget där heller.
Veterinären säger att nästa steg är MRI vilket är svindyrt och om mjukdelarna är skadade blir det ändå bara en otroligt lång konvalens, värt det?

Han är kollad av kiropraktor och Vetrinär, han är jämnt musklad och har till det yttre inte ont i ryggen eller liknande. Har fått tårna kortade och rundade samt trakter utvidgade (bytt hovslagare då min förra ej va bra) för ca 4 dgr sen. Då jag trodde det kunde vara orsaken till hovledsinflammationen som nu inte ens är det längre.

Hur tycker ni jag ska gå till väga? Göra MRI? Eller undersöka något annat?
Veterinären har alltså konstaterat att hältan sitter lågt i höger fram, men vi vet inte vad det är. Tacksam för alla åsikter/svar, förlåt för rörigt inlägg är inte så bra på alla "uttryck"
Men alltså vänta nu, backa bandet.
Om jag har förstått detta rätt så har ni inte bedövat del för del nedifrån på båda frambenen?
Isf, så är ju det steg ett. Ta reda på VART det släcker, när ni har hittat det specifika området på båda fram så kan ni börja med att göra ULoch rtg i området.
 
Han har en livsförsäkring men den får man väl inte ut hur som helst heller utan att ha försökt med allt..
Det där beror ju mycket på vad beloppet är på, är det ett högre belopp så lär dom inte döma ut i första taget. Jag är ju en sådan som gärna vill veta vad problemet är och ta reda på allt innan jag tar stora beslut som att ta bort hästen. Förutsatt att försäkringen täcker MR så hade jag försökt få till det där.

Har hästen alltså varit dålig i drygt 4 månader nu eller hade hästen varit nåt bättre nåt däremellan?
Han har alltså blivit sprutad i höger knä, kota och hovled utan resultat.
När du skriver knä, menar du fram eller bakknä då? Många skriver ju knä när det gäller karpus också. Tänkte för att det ju inte är helt ovanligt att när hästen är dubbelsidigt halt fram att problemen sitter i knäna då den avlastar dom.
 
@Starrider75 det är korrekt att man inte får ut livförsäkring "bara sådär" . Däremot brukar inte FB tycka att MRI är något de behöver täcka/är kriterie - av ovan nämda orsaker .
Du behöver kolla med både vet vad läget är och FB vad för läge du har om du inte väljer MRI .

Det låter väldigt kort period allmänt dock att ens fundera på att döma ut en häst på , oavsett MRI eller inte . Du lär nog snarare få acceptera att tyvärr är det en längre tid av vila och konvalescens som minst , du behöver räkna med .

Undrar även lite ang byte av klinik bara pga att Hältan inte kunde diagnosticeras exakt varför den kvarstod på så kort tid ? Varför ?

Ja, jag tänker inte försöka få honom utdömd nu, tänker mer i framtiden. Ska diskutera med min Vetrinär och gå igenom vad som undersökts och inte.

Anledningen till stt jag bytte klinik var för att jag inte ville få hela min häst sprutad med kortison på olika ställen. Och att dom endast gjorde böjprov där initialhältan satt säger det mesta för mig i alla fall. Fick inget professionellt bemötande och har i efterhand fått höra på avstånd att man absolut inte åker dit pga kompetensen fattas vilket var en uppfattning som jag även delade.
 
Det där beror ju mycket på vad beloppet är på, är det ett högre belopp så lär dom inte döma ut i första taget. Jag är ju en sådan som gärna vill veta vad problemet är och ta reda på allt innan jag tar stora beslut som att ta bort hästen. Förutsatt att försäkringen täcker MR så hade jag försökt få till det där.

Har hästen alltså varit dålig i drygt 4 månader nu eller hade hästen varit nåt bättre nåt däremellan?

När du skriver knä, menar du fram eller bakknä då? Många skriver ju knä när det gäller karpus också. Tänkte för att det ju inte är helt ovanligt att när hästen är dubbelsidigt halt fram att problemen sitter i knäna då den avlastar dom.

Nej han har inte varit bättre, mellan åbn har jag bara promenerat för det är det som vet ordinerat. Han har stått i sjukhage. Den enda gången han var riktigt glad och pigg "som sig själv" har varit nu efter han blev behandlad i båda hovlederna. Därför blev jag så förundrad över att hältan på höger inte ens blivit lite bättre efter behandling. Då han varit så pigg och glad.

Han sprutades i framknät
 
Men alltså vänta nu, backa bandet.
Om jag har förstått detta rätt så har ni inte bedövat del för del nedifrån på båda frambenen?
Isf, så är ju det steg ett. Ta reda på VART det släcker, när ni har hittat det specifika området på båda fram så kan ni börja med att göra ULoch rtg i området.

Efter massor av besök sen i februari så är det väldigt svårt att få ner vad och komma ihåg som har gjorts och inte. Borde skrivit ner från början. Ska ringa min Vetrinär idag och diskutera med honom vad som konstaterats och inte och om det finns någon annan väg att gå. Uppdaterar tråden senare
 
Den enda gången han var riktigt glad och pigg "som sig själv" har varit nu efter han blev behandlad i båda hovlederna.

I mina ögon är det här stor varningsklocka. Med min bakgrund (obs, baserat på en häst, min egen så ingen statistik :grin:) skulle jag vara rädd för hovproblem.
Min ponny blev bättre efter behandling i hovlederna, sen kom problemet tillbaka. (som veterinären sa innan behandling, är det hovled ska detta hjälpa, men jag tror felet sitter inne i hoven och då kan det inte ses utan MR. Hennes gissning var korrekt)

Slutdiagnosen var alltså ligamentskada inne i hoven.
Men som sagt, det är baserat på mina egna erfarenheter på en häst - har man en duktig veterinär har nog den lite fler erfarenheter :)
 
I mina ögon är det här stor varningsklocka. Med min bakgrund (obs, baserat på en häst, min egen så ingen statistik :grin:) skulle jag vara rädd för hovproblem.
Min ponny blev bättre efter behandling i hovlederna, sen kom problemet tillbaka. (som veterinären sa innan behandling, är det hovled ska detta hjälpa, men jag tror felet sitter inne i hoven och då kan det inte ses utan MR. Hennes gissning var korrekt)

Slutdiagnosen var alltså ligamentskada inne i hoven.
Men som sagt, det är baserat på mina egna erfarenheter på en häst - har man en duktig veterinär har nog den lite fler erfarenheter :)

Jo jag känner väl att det inte förens nu som han känts på bättringsvägen sen i feb. Behandlingen i hovlederna rättade ju till sekundär hältan i vänster. Så han var i princip ohalt på vänster trots att vi släckte baksidan av högerhoven. Min Vetrinär nämnde även något om att hans högerhov är lite högre än vänster. Och tyckte det var lite lustigt att veterinären spm besiktade inte sagt något om det.. Vet inte om det kan ha påverkan. Är inte så erfaren av sånt här. Det är min första häst..
 
Min Vetrinär nämnde även något om att hans högerhov är lite högre än vänster. Och tyckte det var lite lustigt att veterinären spm besiktade inte sagt något om det.

Precis samma hände mig :cry:

Besiktande veterinär satte hovarna ua fast det var skillnad i höjd och form på dem.
Nu vet jag inte om hovarnas form påverkat, eller när min häst blev skadad (initialt trodde en veterinär att det var en gammal skada, men det var många olika veterinärer inblandade innan jag hittade någon som var bra) men det var dyra läropengar. Första hovslagaren hos oss gjorde det nog inte bättre genom att börja slarva heller :mad:

Men ta inte ut sorgen i förskott! Ligamentskador kan också läka. Vill inte fb betala MR nu så hade jag diskuterat med veterinären att börja med lång vila och regelbunden hältkoll så att hästen inte blir sämre.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
903
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 167
Senast: Lutten
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
367
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 249
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Min ekonomi
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp