Obehag av sele och halsband - pudel

Hittarinte

Trådstartare
Vi har en storpudeltik som är fantastisk och klok på alla sätt, men funderar på en sak: När vi tar fram sele eller halsband syns det tydligt att hon inte alls vill. Täcke är ännu värre. Hon kryper ihop, stelnar och ser lidande ut - inte så det blir svårt att få på selen/halsbandet, men så att det verkligen syns hur otäckt hon tycker det är. Min "känsla" är att det är obehagligt att lägga nåt mot pälsen ("ont i håret"?) - men att klappa och krama och pyssla är inget problem alls, tvärtom.
(Borsta gillar hon inte heller alls, men klippning går bra)

När kopplet/selen/täcket är på och vi väl kommer ut glömmer hon det och rör sig precis som vanligt.

Hon verkar inte alls ha kopplat ihop selen/halsbandet med att gå ut i skogen osv, vilket alla mina tidigare hundar gjort. Eller så är det så obehagligt att det trumfar glädjen att få gå till skogen?

Har aldrig haft pudel förut - är det en pudel-grej, eller är det just denna individ som reagerar så starkt av nån anledning?
 
Vi har en storpudeltik som är fantastisk och klok på alla sätt, men funderar på en sak: När vi tar fram sele eller halsband syns det tydligt att hon inte alls vill. Täcke är ännu värre. Hon kryper ihop, stelnar och ser lidande ut - inte så det blir svårt att få på selen/halsbandet, men så att det verkligen syns hur otäckt hon tycker det är. Min "känsla" är att det är obehagligt att lägga nåt mot pälsen ("ont i håret"?) - men att klappa och krama och pyssla är inget problem alls, tvärtom.
(Borsta gillar hon inte heller alls, men klippning går bra)

När kopplet/selen/täcket är på och vi väl kommer ut glömmer hon det och rör sig precis som vanligt.

Hon verkar inte alls ha kopplat ihop selen/halsbandet med att gå ut i skogen osv, vilket alla mina tidigare hundar gjort. Eller så är det så obehagligt att det trumfar glädjen att få gå till skogen?

Har aldrig haft pudel förut - är det en pudel-grej, eller är det just denna individ som reagerar så starkt av nån anledning?
Min ena är sådan och min pappas hund är också så. Trots att de springer glatt till dörren när vi säger att vi ska gå ut, så springer pappas hund och gömmer sig under bordet när selen tas fram och min hund blir platt som en pannkaka eller backar när jag ska klä på henne något. Sen är de helt obrydda.
Mina andra hundar bryr sig inte ett dugg.
För vissa hundar fungerar selar och halsband som man inte trär över huvudet bättre, men min hund blir lika stel i alla fall.
Det du kan göra är att försöka träna det som ett moment och göra påklädningen till något positivt, exempelvis med klicker och godis.
 
Min ena är sådan och min pappas hund är också så. Trots att de springer glatt till dörren när vi säger att vi ska gå ut, så springer pappas hund och gömmer sig under bordet när selen tas fram och min hund blir platt som en pannkaka eller backar när jag ska klä på henne något. Sen är de helt obrydda.
Mina andra hundar bryr sig inte ett dugg.
För vissa hundar fungerar selar och halsband som man inte trär över huvudet bättre, men min hund blir lika stel i alla fall.
Det du kan göra är att försöka träna det som ett moment och göra påklädningen till något positivt, exempelvis med klicker och godis.

Ja precis, jag planerar att träna med klicker och väldigt gott godis, har bara inte kommit igång ännu. Vad har dina för sorts päls?
 
Ja precis, jag planerar att träna med klicker och väldigt gott godis, har bara inte kommit igång ännu. Vad har dina för sorts päls?
Mina tre är dvärgschnauzer, likaså min pappas. Så sträv päls Som emellanåt kan vara ganska lång om de inte blivit trimmade på ett tag. Sen har vi även en whippet Som är jättekorthårig. Jag tror inte att det har med smärta eller päls att göra om en hund inte tycker om att bli påklädd med halsband/sele/kläder 😊 Jag skulle inte oroa mig så mycket i ditt läge men försöka träna och kanske se över om ett halsband eller sele som knäpps runt halsen istället för träs över huvudet fungerar bättre.
 
Vår hund (pudel) reagerar också så, jag tror hon ogillar när man drar något över huvudet/öronen. Tror också hon känner sig instängd om man lutar sig över henne för att knäppa runt magen, går bättre om jag sitter på rumpan på golvet och hon står över mig. Sele som man knäpper upp i halsen (som @Malibu_Stacy nämnde) fungerar också bättre för oss (har en Dog Copenhagen).
 
Min Tage (standardschnauzer) är likadan. Är rätt säker på att det är momentet där det ska träs över huvudet han inte gillar. Har en sele med stort "halshål" för att underlätta för honom. När selen väl är på är det inga problem. Täcken däremot är äckligt även när det är på, hälsar han :p Så täcken behöver han bara ha när vi är på klubben och tränar (och han ska hålla värmen i musklerna under pauserna), när det ösregnar och när det är kallare än -5 på vintern typ :laugh:
 
Mina tre är dvärgschnauzer, likaså min pappas. Så sträv päls Som emellanåt kan vara ganska lång om de inte blivit trimmade på ett tag. Sen har vi även en whippet Som är jättekorthårig. Jag tror inte att det har med smärta eller päls att göra om en hund inte tycker om att bli påklädd med halsband/sele/kläder 😊 Jag skulle inte oroa mig så mycket i ditt läge men försöka träna och kanske se över om ett halsband eller sele som knäpps runt halsen istället för träs över huvudet fungerar bättre.
Tack! Jag oroar mig inte, var bara lite förvånad över beteendet. Hon gör ingen skillnad på om vi trär nåt över huvudet eller lutar oss över henne, utan jag har känsla av att det är själva beröringen av pälsen, och då det inte är händer som berör... skumt! 🤔😊
 
Har du flera olika typer av halsband/selar och använder olika till olika saker? Är hon i så fall likadan med alla?

Min äldsta tik springer och gömmer sig om regntäcket kommer fram, men är helt obrydd om fleecetäcket. Overallen är också hemsk när jag tar fram den, men framförallt om jag sätter overall eller regntäcke på den andra hunden, herregud så fort hon försvinner och OJ vad hon kan ligga platt och vara tung sedan... Hon har helt enkelt kopplat vissa plagg till dåligt väder, och vet att om den andra får kläder så är det dåligt väder på riktigt. För en som inte är så van vid beteendet kan det garanterat se ut som om hon ogillar täcken osv, men ja, jag känner henne bättre än så :p
 
Har du flera olika typer av halsband/selar och använder olika till olika saker? Är hon i så fall likadan med alla?

Min äldsta tik springer och gömmer sig om regntäcket kommer fram, men är helt obrydd om fleecetäcket. Overallen är också hemsk när jag tar fram den, men framförallt om jag sätter overall eller regntäcke på den andra hunden, herregud så fort hon försvinner och OJ vad hon kan ligga platt och vara tung sedan... Hon har helt enkelt kopplat vissa plagg till dåligt väder, och vet att om den andra får kläder så är det dåligt väder på riktigt. För en som inte är så van vid beteendet kan det garanterat se ut som om hon ogillar täcken osv, men ja, jag känner henne bättre än så :p

Nä det är lika med alla "kläder", trots att de alltid betyder ut och ha kul... :D

Hon är inte ett dugg skygg för kroppskontakt eller ens dåligt väder, så det är nåt med känslan i pälsen, enligt min bedömning...
 
Min hund (Dvärgschnauzer) avskyr sele och täcken. Han smiter gärna iväg när han ser att det kommer fram. Hansband ser han "bara" låg ut inför. Han är lite till åren nu och jag har provat alla varianter i utrustningsväg....med samma resultat.
Men så fort dörren öppnas är allt glömt!
 
Det där med sele och täcke är vanligt på flattar med, min egen är sån och jag känner många fler som också reagerar så. Halsband brukar dock gå bra :) Precis som din så släpper det så fort man kommer ut.
 
För min som kunde se ut som om jag brukade misshandla honom svårt :( när sele/halsband/täcke skulle på handlar det om hur grejerna sitter. Sitter de enligt honom rätt så är det inga problem men sitter de enligt honom fel så är det hemskt. Han har nu en sele med två remmar under magen, y-sele i halsen men med ett rakt tygstycke i Y;et så att selen inte kan åka upp för långt enligt hans tycke, lite liknande den här https://www.doggie.se/varumarken/ru...OvEQqp_H1lcaAgUyEALw_wcB&ssr=on&loadfailure=1 men med enbart en rem över ryggen och den funkar. Den jag länkar till ovan funkar alltså inte, han avskydde den! Jag har fodrat den på ställen som han brukar reagera på med andra selar och har satt spännena på sidan av bröstkorgen för att han inte ska uppleva obehag av dem. Var ringen till kopplet sitter spelar också en enormt stor roll för min, sitter den på fel ställe kvittar det att allt annat är bra och då är han ingen hund som brukar dra utan han tyckte att det var obehagligt ändå. Jag sydde alltså till slut en sele själv och ändrade utefter vad just han gillar. Jag gjorde några prototyper innan jag hittade vad just han föredrar. Remmarna är relativt breda på den han gillar. Han föredrar helt klart det framför smalare remmar som jag gjorde en av prototyperna av.

Med täcken är ett regntäcke från hööks det enda han gillar. Övriga avskyr han och där har jag faktiskt inte lyckats komma fram till vad det är han ogillar gentemot hurrtas extrem warmer t ex. som är ganska likt regntäckets skärning.

Så, prova dig fram är mitt tips. Märker du att din hund gillar något med selen/halsbandet/täcket så klura vidare på vad exakt det är som går hem med just det. Det är verkligen inte kul alls när hunden blir helt förstörd när grejerna ska på trots att man vet att så snart man kommer ut så är det okej.

Jag kunde ge hur mycket godis som helst och träna hur mycket som helst men nästa gång grejerna kom fram så såg han ändå ut som om jag misshandlade honom om han tyckte att selen/täcket var fel. Det är så skönt att slippa det nu. För oss båda två!
 
Min är likadan och har varit så hela livet 😅
Ser döende ut varje gång man tar på sele/halsband/tröja/täcke. När det väl är på plats skakar han på sig och är glad igen.
Vi ignorerar det bara eftersom han är nöjd när det väl är på plats.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 650
Senast: Takire
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 850
Senast: Efwa
·
K
Hästmänniskan Ilskan växer inom mig, men jag är så konflikträdd så jag vet inte hur jag ska göra. Jag har ett dilemma, snälla hjälp mig (har förresten...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 243
Senast: Roucle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp