Bukefalos 28 år!

Obehaglig granne

MadicDomino

Trådstartare
Jag behöver råd.

Min granne... Vad ska man säga? Jag är fan rädd för den mannen.

Allt började med att en polare var här. Vi inväntade en annan vän som samåkte med sin kollega till mig, för att åka med polaren som redan var här hem. Iallafall vi snackar lite, sen går jag in för att lägga mig.
De åker åt separata håll, men samåkande kollegan stannar kvar för myskogrannen kör in på gården å de känner tydligen varandra. Myskogrannen frågar "vad han gör på hans gård" och "vem töserna va". Och "hade han nt varit där så hade han rapeat (våldtagit) tjejerna" (?!?!?!!).. Kollegan känner jag nt, men grannen är som sagt mysko så tvekar på att han ljuger. Ena polaren glömmer sina nycklar i samåkningsbilen, så dom möts på min gård igen. Då berättar kollegan ovanstående och poängterar "stanna här inte så länge."

Situation nr2. Jag går ut på gården för att snabbt kissa hunden. Tydligen har han också hund (aldrig någonsin sett den) och han har nt den lilla saken kopplad.
Hunden springer självklart fram till min och jag puttar undan den, då min grabb gillar nt andra hundar. Säger till han att ta undan hunden. "putta bort den bara." fårmjag då,som svar. Hunden vägrar ju lämna för den vill hälsa. Säger till igen - ifall du inte vill ha din hund huggen, så tar du din jävla hund. (Min medelstora hund emot minihund, den hade nt haft en chans liksom..)
Helvetet bryter loss. "Jag ska nt höja min röst emot honom." "Jag skulle bara våga göra det igen" "Han brukar alltid rasta sin hund här, jag hade kunnat flytta mig" . Efteråt muttrar han ett par fina könsord.

Han går liksom nt att undvika, då han bor ovanför mig. Misstänker att även han har en "relation" med hyresvärden som jag. Så hyris vågar jag nt snacka med än.

Vad fan ska jag göra?
 
Undvik honom ändå så gott det går?

Män kan vara så sexistiska i grupp, kanske ville han bara visa sig som någon jävla alfahanne stereotyp eller så är han våldtäktsman men oavsett behöver du ju inte bjuda in honom på kaffe.

Att han fick spel över att du sa till om hans hund behöver inte betyda så mycket mer än att han är aggressivt lagd och lätt brusar upp när det blir konflikt, men det är ju ännu ett skäl att undvika honom.

Jag skulle hålla honom på avstånd så långt det är möjligt, även om det kan vara svårt med en granne, dyker det upp mer problem skulle jag ta dem då. Vet inte vad alternativet är, vad skulle hyresvärden kunna göra och vad skulle du säga till hyresvärden? "Han blev arg på mig när vi rastade våra hundar", "Han sa till min kompis att han skulle ha våldtagit mig om inte kompisen varit där", vet ärligt talat inte vad hyresvärden skulle kunna göra åt något av det? Hade det varit ett hot uttalat direkt mot dig hade nog situationen varit annorlunda men nu kan han alltid säga att det "var ett skämt" och att din kompis missförstod blablala, eftersom du inte var där kan du inte säga så mycket om det, och kanske skulle han säga att han inte alls betett sig hotfullt när ni hade hundbråket.

Skulle han bete sig illa en gång till skulle jag konfrontera och säga att han måste visa lite jävla grundläggande respekt för han beter sig obehagligt, gör han något riktigt allvarligt skulle jag polisanmäla och/eller ta upp det med hyresvärden då. Möjligtvis skulle jag också blanda in en kompis på något sätt, visa att han har flera ögon på sig och att folk vet att du är rädd för honom.
 
Jag behöver råd.

Min granne... Vad ska man säga? Jag är fan rädd för den mannen.

Allt började med att en polare var här. Vi inväntade en annan vän som samåkte med sin kollega till mig, för att åka med polaren som redan var här hem. Iallafall vi snackar lite, sen går jag in för att lägga mig.
De åker åt separata håll, men samåkande kollegan stannar kvar för myskogrannen kör in på gården å de känner tydligen varandra. Myskogrannen frågar "vad han gör på hans gård" och "vem töserna va". Och "hade han nt varit där så hade han rapeat (våldtagit) tjejerna" (?!?!?!!).. Kollegan känner jag nt, men grannen är som sagt mysko så tvekar på att han ljuger. Ena polaren glömmer sina nycklar i samåkningsbilen, så dom möts på min gård igen. Då berättar kollegan ovanstående och poängterar "stanna här inte så länge."

Situation nr2. Jag går ut på gården för att snabbt kissa hunden. Tydligen har han också hund (aldrig någonsin sett den) och han har nt den lilla saken kopplad.
Hunden springer självklart fram till min och jag puttar undan den, då min grabb gillar nt andra hundar. Säger till han att ta undan hunden. "putta bort den bara." fårmjag då,som svar. Hunden vägrar ju lämna för den vill hälsa. Säger till igen - ifall du inte vill ha din hund huggen, så tar du din jävla hund. (Min medelstora hund emot minihund, den hade nt haft en chans liksom..)
Helvetet bryter loss. "Jag ska nt höja min röst emot honom." "Jag skulle bara våga göra det igen" "Han brukar alltid rasta sin hund här, jag hade kunnat flytta mig" . Efteråt muttrar han ett par fina könsord.

Han går liksom nt att undvika, då han bor ovanför mig. Misstänker att även han har en "relation" med hyresvärden som jag. Så hyris vågar jag nt snacka med än.

Vad fan ska jag göra?
Alltså jag förstår inte riktigt? Han kanske tycker att det är du som är skitobehaglig, eftersom du har en stor hund som kunde bita ihjäl hans hund. För att inte tala om hur du uttryckte dig mot honom ("Ta din jävla hund...")

Undvik honom?
 
Extremt rörigt skrivet och rätt svårbegripligt, men hade något bett mig "ta min jävla hund" hade jag inte varit så himla rar i mina uttalanden heller...

Att du sedan går på hörsägen att han skulle ha uttalat att han skulle ha våldtagit om inte... känns rätt långsökt, faktiskt.
 
Jag behöver råd.

Min granne... Vad ska man säga? Jag är fan rädd för den mannen.

Allt började med att en polare var här. Vi inväntade en annan vän som samåkte med sin kollega till mig, för att åka med polaren som redan var här hem. Iallafall vi snackar lite, sen går jag in för att lägga mig.
De åker åt separata håll, men samåkande kollegan stannar kvar för myskogrannen kör in på gården å de känner tydligen varandra. Myskogrannen frågar "vad han gör på hans gård" och "vem töserna va". Och "hade han nt varit där så hade han rapeat (våldtagit) tjejerna" (?!?!?!!).. Kollegan känner jag nt, men grannen är som sagt mysko så tvekar på att han ljuger. Ena polaren glömmer sina nycklar i samåkningsbilen, så dom möts på min gård igen. Då berättar kollegan ovanstående och poängterar "stanna här inte så länge."

Situation nr2. Jag går ut på gården för att snabbt kissa hunden. Tydligen har han också hund (aldrig någonsin sett den) och han har nt den lilla saken kopplad.
Hunden springer självklart fram till min och jag puttar undan den, då min grabb gillar nt andra hundar. Säger till han att ta undan hunden. "putta bort den bara." fårmjag då,som svar. Hunden vägrar ju lämna för den vill hälsa. Säger till igen - ifall du inte vill ha din hund huggen, så tar du din jävla hund. (Min medelstora hund emot minihund, den hade nt haft en chans liksom..)
Helvetet bryter loss. "Jag ska nt höja min röst emot honom." "Jag skulle bara våga göra det igen" "Han brukar alltid rasta sin hund här, jag hade kunnat flytta mig" . Efteråt muttrar han ett par fina könsord.

Han går liksom nt att undvika, då han bor ovanför mig. Misstänker att även han har en "relation" med hyresvärden som jag. Så hyris vågar jag nt snacka med än.

Vad fan ska jag göra?

Men herregud vilka kommentarer du får!

1. Man får skriva precis vilka förkortningar man vill i sin text. Stör man sig så läs inte!!

2. Det var ju helt rätt att säga till honom att ta sin jävla hund för som hundägare har man helt enkelt sin hund kopplad bland andra hundar om inget annat uttalas.

3. Att tvingas flytta pga en äcklig och skrämmande man?!? Det var det värsta!!

Försök att hålla avstånd och kanske ringa upp en kompis eller något om du skulle se honom komma. Skulle han göra något hotfullt osv mot dig så gör en polisanmälan. Lycka till :)
 
1. Man får skriva precis vilka förkortningar man vill i sin text. Stör man sig så läs inte!!

Ja det får man men när man använder hittepå-förkortningar blir innehållet obegripligt. Nt står i inga sammanhang för inte. NT kan stå för nya testamentet. Jag har rätt bra koll men detta tog en bra bit innan jag förstod.

TS:
Sen sakfrågan: ring och prata med polisen och fråga om råd. Framförallt ur våldtäktshotet tycker jag du kan rådfråga kring.

Hunden och minihund inte mycket att göra Idioter finns överallt bara hålla undan mini och vara glad för att den inte är elak.
 
1. Man får skriva precis vilka förkortningar man vill i sin text. Stör man sig så läs inte!!

VI kan välja att inte läsa. De som hanterar ev. anmälan kan inte välja, därav mitt tips.

3. Att tvingas flytta pga en äcklig och skrämmande man?!? Det var det värsta!!

Att vara äcklig (och i viss mån skrämmande) är inget brott. Därför får man helt enkelt flytta om man inte står ut pga saker som inte kan anmälas.
 
VI kan välja att inte läsa. De som hanterar ev. anmälan kan inte välja, därav mitt tips.



Att vara äcklig (och i viss mån skrämmande) är inget brott. Därför får man helt enkelt flytta om man inte står ut pga saker som inte kan anmälas.

Så du tycker inte att det är hot att säga att man tänker våldta någon? Och att hota är ett brott! Sedan att det inte går att anmäla är ju en annan sak.

Såklart ska TS flytta om hon känner sig hotad på något sätt för att skydda sig mot ev våldtäkt mm. Jag reagerade mer på hur man lade fram det. Precis som att det är hennes ansvar att inget ska hända henne oprovocerat.

Och ja även om han kanske "skämtade" om våldtäkten så är det något jag tar allvarligt på det för är det något man aldrig ska skämta om så är det det. Vidriga jävla människa är vad han är!
 
Så du tycker inte att det är hot att säga att man tänker våldta någon? Och att hota är ett brott! Sedan att det inte går att anmäla är ju en annan sak.

Såklart ska TS flytta om hon känner sig hotad på något sätt för att skydda sig mot ev våldtäkt mm. Jag reagerade mer på hur man lade fram det. Precis som att det är hennes ansvar att inget ska hända henne oprovocerat.

Och ja även om han kanske "skämtade" om våldtäkten så är det något jag tar allvarligt på det för är det något man aldrig ska skämta om så är det det. Vidriga jävla människa är vad han är!

Enligt historien så är det ju andrahandsuppgifter, vilket innebär att man inte har en aning om 1) det sades på precis det sätt som uppfattats 2) kontext, tonläge, etc.
Sedan håller jag förvisso med dig om att det är bedrövligt uttryckt.
 
Såklart ska TS flytta om hon känner sig hotad på något sätt för att skydda sig mot ev våldtäkt mm. Jag reagerade mer på hur man lade fram det. Precis som att det är hennes ansvar att inget ska hända henne oprovocerat.

Grannen har inte hotat TS. Det är en tredje part som SÄGER att denne part upplevt att det uttalats något som kan räknas som hot, och väldigt oklart vem detta hot i så fall skulle vara riktat mot. Det är långt ifrån samma sak.
 
Är du med i hyresgästföreningen kan du ju kontakta dem och höra vad de säger.
Lika med polisen, poliskontakt är inte nödvändigtvis = anmälan.
Sedan förstår inte jag heller varför du väljer en märklig förkortning av det kortaste ordet i texten...
 
Råkade ut för något liknande när jag var ung och bodde på studenthem. En av de andra i huset kom och berättade att en kille i huset intill inte tänkte ta ett nej för ett nej. Den som han berättade det för hade gjort klart för honom att han inte var välkommen i vår korridor igen. Kändes obehagligt även om jag hade "body guards" (vältränat gäng som skulle bli idrottslärare etc). Killen som hade uttalat hotet syntes inte mer i vår del av huset, såg honom på avstånd utomhus en gång... Så helt klart hade min grannes svar tagit skruv. (blev lite rörigt, hoppas att ni hängde med)

Jag förstår att TS tycker att det känns olustigt, även om det var hot genom ombud eller "skämt". Tycker inte att man skämtar så.
 
Jag hade inte tagit "hotet" om våldtäckt på allvar. Det är möjligt att han sagt det som någon form av torrt skämt (vilket självklart inte är okej, men alla förstår inte vad som är okej att skämta om och inte) som ombudet tog på större allvar än det var menat. Man ska vara försiktig med att lita på saker som sänds via ombud på det viset eftersom formuleringar och intentioner lätt förvrids.

Om någon person hade sagt till mig att en tredje person sagt att denne skulle ha våldtagit mig om jag var ensam så hade jag konfronterat personen som ska ha sagt det. "Du snackade med min kompis häromdagen och hen sa till mig efteråt att du hade sagt att du skulle... det låter inte så jävla trevligt du." Sen hade jag sett hur personen reagerade på min konfrontation och därefter hade jag agerat baserat på det.
 
Man ska vara försiktig med att lita på saker som sänds via ombud på det viset eftersom formuleringar och intentioner lätt förvrids.
Fast hur drar du slutsatsen att det var sagt via ombud? Så som du skriver det handlar det ju om att grannen skickat TS´s kompis att framföra det till TS. Och det var väl inte vad som sades i trådstarten?
 
Fast hur drar du slutsatsen att det var sagt via ombud? Så som du skriver det handlar det ju om att grannen skickat TS´s kompis att framföra det till TS. Och det var väl inte vad som sades i trådstarten?
Som jag förstod det som så hade TS kompis pratat med grannen och sedan kommit tillbaka till TS och sagt att grannen hade sagt att han skulle ha våldtagit tjejerna om kompisen inte varit där. Men jag kanske missförstod det? Texten var inte så lättläst.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 150
Senast: Sel
·
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
4 731
Senast: Singoalla
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 332
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp