Obehaglig händelse i trapphuset

Jag mailade störningssamordnaren hos min hyresvärd samt Polisen i början av veckan och bara berättade vad som hänt, ifall det skulle vara så att de har något pågående ärende om något liknande i området igång. Störningssamordnaren är på semester denna vecka men Polisen ringde upp igår. En jättesnäll kvinna som bara ville ringa och berätta att de inte haft några våldtäkter eller ofredanden i området på sistone (jag frågade nämligen om ofredanden i mailet), så hon ville bara säga att jag nog kan känna mig trygg. Men att jag gärna får ringa om jag gör fler observationer som kan vara bra för dom att veta. Det kändes skönt att höra att dom åtminstone inte vet nåt.

Igår när jag tog ut hunden sista vändan så kollar jag upp mot våning 2 och ser att det står en siluett i fönstret bakom gardinen och kollar ut. När jag kollar upp så försvinner personen. Jag låter hunden nosa runt lite till och går runt ett träd, och när jag går mot porten så står personen där igen. Jag kollar upp på silhuetten samtidigt som jag traskar mot porten och då försvinner den in igen. Det verkar ju onekligen bo någon märklig typ på våning 2 i alla fall, kan vi nog konstatera.

Har du någon kontakt med dina andra grannar? Jag tänkte om någon vet vem som bor där på andra våningen.
 
Har du någon kontakt med dina andra grannar? Jag tänkte om någon vet vem som bor där på andra våningen.

Nä, inte mer än att vi hälsar i trapphuset. Jag vet inte riktigt om jag vill börja prata så mycket med dem heller, jag trivs så bra med anonymiteten på något vis.
 
Jag tänker att dina aktiviteter i sängen kan locka (till sig knasiga) typer om det var högljutt och att det kan vara läge att vara tystare nästa gång.

Jag kan tänka mig att en kille skulle kunna bli nyfiken på dig pga det helt enkelt och vill kolla in dig.
 
Jag tänker att dina aktiviteter i sängen kan locka (till sig knasiga) typer om det var högljutt och att det kan vara läge att vara tystare nästa gång.

Jag kan tänka mig att en kille skulle kunna bli nyfiken på dig pga det helt enkelt och vill kolla in dig.

Det här är nog mer än fullgubbe än en kille, och kolla in är väl en annan sak än att flåsa i trapphuset :D Vet inte om det var samma person i fönstret som i trapphuset.

Det kan säkert locka till sig konstiga typer. Samtidigt så bor jag här, och jag brukar försöka tänka på att ta hänsyn till grannar och hålla nere ljudnivån oavsett om det handlar om att spela musik, ha sex eller att hunden skäller när vi leker. Nu har jag faktiskt bytt säng för att den förra knarrade :up: Men jag bor och lever som sagt här så det kommer garanterat vara så att grannarna hör vad jag sysslar med i min lägenhet ibland, och jag hör dem.
 
Jag tänker att dina aktiviteter i sängen kan locka (till sig knasiga) typer om det var högljutt och att det kan vara läge att vara tystare nästa gång.

Jag kan tänka mig att en kille skulle kunna bli nyfiken på dig pga det helt enkelt och vill kolla in dig.

Fast man ska väl inte behöva vuxenleka tystare för att inte snuskgubbar ska sitta i nåt hörn och flåsa?
Okej om man stör grannar som sover, jobbar, barn som hör etc. men för att det kan "locka till sig" en snuskis? Nej, där håller jag inte med.
 
Fast man ska väl inte behöva vuxenleka tystare för att inte snuskgubbar ska sitta i nåt hörn och flåsa?
Okej om man stör grannar som sover, jobbar, barn som hör etc. men för att det kan "locka till sig" en snuskis? Nej, där håller jag inte med.

Absolut, och man ska kunna gå en sen natt ensam med kort-kort med. Världen ser bara inte ut som den ska och vill man slippa sliskiga typer så kan det vara läge att agera efter det, eller så får man stå ut med att saker kan hända. Sker något olagligt får man såklart anmäla, men även om jag har rätt att gå över ett övergångställe med företräde så kollar jag ändå om det kommer en bil för vem som hade rätt är mindre viktigt än att vara försiktig med sig själv. Så resonerar jag, andra gör såklart som de vill.
 
Absolut, och man ska kunna gå en sen natt ensam med kort-kort med. Världen ser bara inte ut som den ska och vill man slippa sliskiga typer så kan det vara läge att agera efter det, eller så får man stå ut med att saker kan hända. Sker något olagligt får man såklart anmäla, men även om jag har rätt att gå över ett övergångställe med företräde så kollar jag ändå om det kommer en bil för vem som hade rätt är mindre viktigt än att vara försiktig med sig själv. Så resonerar jag, andra gör såklart som de vill.
Du har bara rätt att gå över ett övergångsställe om bilen hinner se dig och stanna. Dvs du får inte bara gå över utan att se dig för.
 
Absolut, och man ska kunna gå en sen natt ensam med kort-kort med. Världen ser bara inte ut som den ska och vill man slippa sliskiga typer så kan det vara läge att agera efter det, eller så får man stå ut med att saker kan hända. Sker något olagligt får man såklart anmäla, men även om jag har rätt att gå över ett övergångställe med företräde så kollar jag ändå om det kommer en bil för vem som hade rätt är mindre viktigt än att vara försiktig med sig själv. Så resonerar jag, andra gör såklart som de vill.

Jag resonerar nog någonstans där mittemellan, där jag inte utsätter mig för onödiga risker samtidigt som jag inte begränsar mig i livet. Har jag druckit för mycket tar jag taxi hem i stället för tunnelbanan, och väljer ett säkert taxibolag. Jag reser inte ensam till platser med särskilt hög kriminalitet eller där kvinnor är särskilt utsatta. Jag lägger ner plånbok och mobil i väskan och drar igen dragkedjan när jag rör mig i kollektivtrafiken i rusning osv. Det har också hänt att jag tagit av smycken om jag åkt hem sent på natten. Så jag förstår ditt resonemang, det är viktigt att vara rädd om sig. Men att ha sex i min egen lägenhet anser jag inte är en sådan sak som jag borde behöva tänka på på det sättet. Jag försöker som sagt hålla ner ljudnivån mest för grannarnas skull, men vi har lyhört och dom kommer att höra ibland.

Saker kan hända oavsett hur man agerar, jag har råkat ut för sliskiga typer förr utan att det på något sätt alls kan kopplas till mitt beteende. Jag har exempelvis just nu en sliskig gubbe som håller på att SMS:a mig efter att han fått mitt visitkort på ett jobbevent. Så frågan är hur man ska tänka där, får jag "stå ut med det" om jag själv agerat på ett sätt som drar till sig sliskiga typer då tänker du, och inte stå ut med det om det inte är kopplat till mitt eget beteende?
 
Du har bara rätt att gå över ett övergångsställe om bilen hinner se dig och stanna. Dvs du får inte bara gå över utan att se dig för.

Ja, jag vet men jag tyckte inte att jag behövde lägga till allt det rättsliga i min text, jag tror min poäng gick fram även utan alla teknikaliteter ;) .
 
Jag resonerar nog någonstans där mittemellan, där jag inte utsätter mig för onödiga risker samtidigt som jag inte begränsar mig i livet. Har jag druckit för mycket tar jag taxi hem i stället för tunnelbanan, och väljer ett säkert taxibolag. Jag reser inte ensam till platser med särskilt hög kriminalitet eller där kvinnor är särskilt utsatta. Jag lägger ner plånbok och mobil i väskan och drar igen dragkedjan när jag rör mig i kollektivtrafiken i rusning osv. Det har också hänt att jag tagit av smycken om jag åkt hem sent på natten. Så jag förstår ditt resonemang, det är viktigt att vara rädd om sig. Men att ha sex i min egen lägenhet anser jag inte är en sådan sak som jag borde behöva tänka på på det sättet. Jag försöker som sagt hålla ner ljudnivån mest för grannarnas skull, men vi har lyhört och dom kommer att höra ibland.

Saker kan hända oavsett hur man agerar, jag har råkat ut för sliskiga typer förr utan att det på något sätt alls kan kopplas till mitt beteende. Jag har exempelvis just nu en sliskig gubbe som håller på att SMS:a mig efter att han fått mitt visitkort på ett jobbevent. Så frågan är hur man ska tänka där, får jag "stå ut med det" om jag själv agerat på ett sätt som drar till sig sliskiga typer då tänker du, och inte stå ut med det om det inte är kopplat till mitt eget beteende?

Jag tror att det räcker utmärkt att, som du skriver, tänka allmänt på sina grannar oavsett aktivitet man sysslar med. Sliskiga typer behöver man självklart inte ta någon särskild hänsyn till då.

På din trådstart fick jag dock uppfattningen att det i inte tagits så bra hänsyn till grannar utan att ni kanske hållt på med mycket höga stönanden ett flertal gånger under dagen och det eventuellt fått igång något pervo.

Att saker kan hända oavsett hur man agerar har ju inget att göra med det jag skrev. Jag pratar bara om sånt man kan påverka!
 
Att saker kan hända oavsett hur man agerar har ju inget att göra med det jag skrev. Jag pratar bara om sånt man kan påverka!

Jag reagerade på att du skrev att man "får stå ut" med att saker kan hända om man inte agerat förebyggande. Så visst hade mitt svar med ditt inlägg att göra. Att man kan påverka och att man "får stå ut" om man inte påverkar är två helt olika saker.

På din trådstart fick jag dock uppfattningen att det i inte tagits så bra hänsyn till grannar utan att ni kanske hållt på med mycket höga stönanden ett flertal gånger under dagen och det eventuellt fått igång något pervo.

Jo då, jag försökte tänka på att ta hänsyn. Det betyder nödvändigtvis inte att jag lyckades särskilt bra i det här fallet. Hade jag inte tänkt på hänsyn så hade det nog låtit mer dock.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 998
Senast: nejlica
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 294
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 419
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp