Obehaglig upplevelse vid matleverans

Dimmoln

Trådstartare
Beställde mat från företag som erbjuder matleverans nyss då jag har för ont för att gå ut och handla mat ikväll. Budet ringde upp och frågade om min port är mellan affär X och affär Y, vilket den är så lite fundersamt bekräftade jag det. Han ringer på porttelefonen. Har klickat i att budet ska lämna maten utanför dörren. Men då ringer han igen, tänker att han kanske gått vilse så svarar och öppnar lägenhetsdörren för att kika ut. Då står budet precis utanför dörren och ringer för att jag ska öppna (trots att han ska lämna maten utanför dörren och sedan gå). Artighetsfraser och så. Budet ser min katt och börjar fråga om honom. Budet ser även att jag har kryckor innanför dörren och frågar vad som hänt. Säger bara kort att de hjälper mig att gå bättre. Får stäcka mig ut för att ta maten ur hans väska. Då svarar han att han jobbat som fysioterapeut och gärna kan hjälpa mig att må bättre. Sen frågar fanskapet om jag bor ensam i lägenheten! Ljuger och säger att jag bor med min mamma. Han frågar om min mamma är hemma nu, ljuger igen och säger att hon bara är på toaletten. Tar tag i dörrhandtaget och börjar demonstrativt stänga dörren. Då flikar han in att han har mitt telefonnummer så han kan ringa och bestämma träff för att våra katter ska träffas. Medan jag stänger sista biten säger jag; "Nej, det vill jag inte. Hejdå". Ser i dörrögat att han går ut på gården åtminstone.

Det känns väldigt obehagligt i efterhand. Massor av gamla känslor och erfarenheter blossar upp på ett kick! Och tanken på att någon skulle spara mitt namn, min adress och mitt telefonnummer...
Vill att företaget ska veta att de har bud som frågar om man är ensam hemma och att han har ens telefonnummer för privat bruk men vill inte att det ska bli tydligt att det är jag som rapporterat.
Vad gör man?
 
Beställde mat från företag som erbjuder matleverans nyss då jag har för ont för att gå ut och handla mat ikväll. Budet ringde upp och frågade om min port är mellan affär X och affär Y, vilket den är så lite fundersamt bekräftade jag det. Han ringer på porttelefonen. Har klickat i att budet ska lämna maten utanför dörren. Men då ringer han igen, tänker att han kanske gått vilse så svarar och öppnar lägenhetsdörren för att kika ut. Då står budet precis utanför dörren och ringer för att jag ska öppna (trots att han ska lämna maten utanför dörren och sedan gå). Artighetsfraser och så. Budet ser min katt och börjar fråga om honom. Budet ser även att jag har kryckor innanför dörren och frågar vad som hänt. Säger bara kort att de hjälper mig att gå bättre. Får stäcka mig ut för att ta maten ur hans väska. Då svarar han att han jobbat som fysioterapeut och gärna kan hjälpa mig att må bättre. Sen frågar fanskapet om jag bor ensam i lägenheten! Ljuger och säger att jag bor med min mamma. Han frågar om min mamma är hemma nu, ljuger igen och säger att hon bara är på toaletten. Tar tag i dörrhandtaget och börjar demonstrativt stänga dörren. Då flikar han in att han har mitt telefonnummer så han kan ringa och bestämma träff för att våra katter ska träffas. Medan jag stänger sista biten säger jag; "Nej, det vill jag inte. Hejdå". Ser i dörrögat att han går ut på gården åtminstone.

Det känns väldigt obehagligt i efterhand. Massor av gamla känslor och erfarenheter blossar upp på ett kick! Och tanken på att någon skulle spara mitt namn, min adress och mitt telefonnummer...
Vill att företaget ska veta att de har bud som frågar om man är ensam hemma och att han har ens telefonnummer för privat bruk men vill inte att det ska bli tydligt att det är jag som rapporterat.
Vad gör man?
Men vilket creep. Du ska givetvis höra av dig till företaget omedelbums - är du inte bekväm med att göra det själv kan du be någon annan ringa eller maila.
 
Kontakta företaget och berätta hur han betedde sig. Det där är totalt gränslöst och inte okej någonstans.
Om firman inte är intresserad skulle jag kontakta polisen för det där är ofredande.
Skulle han mot förmodan använda telefonnumret till att kontakta en kund av privata skäl är jag säker på att det blir ett polisärende. Visst finns det något i stil med Data Protection Act även i Sverige?
 
Skulle han mot förmodan använda telefonnumret till att kontakta en kund av privata skäl är jag säker på att det blir ett polisärende. Visst finns det något i stil med Data Protection Act även i Sverige?
Jag vet inte vad det ät för något men jag läste i tidningen för någon månad sedan om något liknande som slutade med att mannen förlorade jobbet och jag tror att han även dömdes.
 
Beställde mat från företag som erbjuder matleverans nyss då jag har för ont för att gå ut och handla mat ikväll. Budet ringde upp och frågade om min port är mellan affär X och affär Y, vilket den är så lite fundersamt bekräftade jag det. Han ringer på porttelefonen. Har klickat i att budet ska lämna maten utanför dörren. Men då ringer han igen, tänker att han kanske gått vilse så svarar och öppnar lägenhetsdörren för att kika ut. Då står budet precis utanför dörren och ringer för att jag ska öppna (trots att han ska lämna maten utanför dörren och sedan gå). Artighetsfraser och så. Budet ser min katt och börjar fråga om honom. Budet ser även att jag har kryckor innanför dörren och frågar vad som hänt. Säger bara kort att de hjälper mig att gå bättre. Får stäcka mig ut för att ta maten ur hans väska. Då svarar han att han jobbat som fysioterapeut och gärna kan hjälpa mig att må bättre. Sen frågar fanskapet om jag bor ensam i lägenheten! Ljuger och säger att jag bor med min mamma. Han frågar om min mamma är hemma nu, ljuger igen och säger att hon bara är på toaletten. Tar tag i dörrhandtaget och börjar demonstrativt stänga dörren. Då flikar han in att han har mitt telefonnummer så han kan ringa och bestämma träff för att våra katter ska träffas. Medan jag stänger sista biten säger jag; "Nej, det vill jag inte. Hejdå". Ser i dörrögat att han går ut på gården åtminstone.

Det känns väldigt obehagligt i efterhand. Massor av gamla känslor och erfarenheter blossar upp på ett kick! Och tanken på att någon skulle spara mitt namn, min adress och mitt telefonnummer...
Vill att företaget ska veta att de har bud som frågar om man är ensam hemma och att han har ens telefonnummer för privat bruk men vill inte att det ska bli tydligt att det är jag som rapporterat.
Vad gör man?
Alltså fy! Jag hade en liknande upplevelse i en 10 mil lång taxiresa, sexuella trakasserier, hot om att han hade min adress och telefonnummer och att han skulle komma hem till mig på kvällar och nätter, vad han skulle göra med mig osv osv. Inte jag utan några ansvarig dit jag var på väg ringde taxibolaget men dom hävdade att jag var psykiskt sjuk och inte gick att lita på. Att jag ljög för att sätta dit chauffören. Suck…
 
Ringer upp företaget utan att presentera sig med sitt fulla namn?
Skickar ett mail?

Men vilket creep. Du ska givetvis höra av dig till företaget omedelbums - är du inte bekväm med att göra det själv kan du be någon annan ringa eller maila.

Kontakta företaget och berätta hur han betedde sig. Det där är totalt gränslöst och inte okej någonstans.
Om firman inte är intresserad skulle jag kontakta polisen för det där är ofredande.
Han ringde från hemligt nummer (såklart), så det känns som att det ända sättet för mig att identifiera honom är med mitt kundnummer (och således även mitt namn)

Hoppades nog på någon magisk/orealistisk lösning som inte röjer min egen identitet. Men jag vill ju inte att någon annan ska drabbas också!

Har dåliga erfarenheter av att anmäla ofredande, den situationen eskalerade något oerhört och kan inte säga att jag kände mig tryggare av att ha tagit kontakt om händelsen. Men det finns nog inte så många valmöjligheter med förutsättningarna som är.
 
Han ringde från hemligt nummer (såklart), så det känns som att det ända sättet för mig att identifiera honom är med mitt kundnummer (och således även mitt namn)

Hoppades nog på någon magisk/orealistisk lösning som inte röjer min egen identitet. Men jag vill ju inte att någon annan ska drabbas också!

Har dåliga erfarenheter av att anmäla ofredande, den situationen eskalerade något oerhört och kan inte säga att jag kände mig tryggare av att ha tagit kontakt om händelsen. Men det finns nog inte så många valmöjligheter med förutsättningarna som är.
Fast de bör ju rimligtvis veta vem det är som jobbar i det området på den tiden tänker jag, utan att du behöver uppge specifik adress eller kundnummer.
 
Jag tycker att du ska kontakta företaget och berätta vad som hänt. Oavsett om du uppger ditt namn eller inte så vet ju HAN vem du är och vad han gjort så du kommer inte ifrån det, du är bara anonym inför arbetsgivaren och det är kanske inte den personen du tänkt dig vara anonym inför. Om du helt enkelt inte släpper det bara, men det tycker inte jag att du ska göra.
 
Borde väl gå att genom ordernumret och restaurangen identifiera vem som levererat utan att uppge vem man är. Bara det faktum att någon skiter i leveransinstruktionerna när lämna utanför finns som alternativ är illa och jag skulle nog klagar. Resten är verkligen inte ok och jag skulle nog haft svårt att svara trevligare än att be creepet lämna maten och sticka.
 
Ring företaget och be om att få prata med "någon högre", alltså inte kundservice.

Polisanmäl

Ring konsumentombudsmannen, de är även där för att hjälpa och kanske får saker gjort snabbare än de andra två.
Du kan ringa denna först och rådfråga med innan vidta andra åtgärder.

Fy vad obehagligt!
 
Hjälpcenter kan tydligen bara nås på chatt via sitt inloggningskonto.
Finns en mailadress dock men ett mail dit lär inte läsas förrän nästa år misstänker jag, då lär många fler drabbas.
Lutar åt kontakt med kundservice ändå trots att det känns skräckinjagande och otryggt
 
Hjälpcenter kan tydligen bara nås på chatt via sitt inloggningskonto.
Finns en mailadress dock men ett mail dit lär inte läsas förrän nästa år misstänker jag, då lär många fler drabbas.
Lutar åt kontakt med kundservice ändå trots att det känns skräckinjagande och otryggt
Detta är inget jobb för kundtjänst. De som är anställda där vet nog inte ens vem att kontakta. Och ge inga detaljer till dom om när, då de kan lista ut vem det var, men det är inte deras bord men bäddat för skvaller. Du kan fråga om kontakt till någon högre för allvarliga klagomål. Men ge inga mer detaljer än det.

Ring konsumentombudsmannen först och rådfråga, om de är öppna.
 
Är det säkerlagt att det verkligen var budet, och inte att budet lämnat utanför - och någon annan sagt åt budet ”vart ska det här, jag känner alla här inne och kan bära upp det”?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 747
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag har en kollega som är väldigt missnöjd med att hen inte längre får göra som hen vill på jobbet. Med tidigare chef fick hen komma och...
Svar
11
· Visningar
2 158
Senast: nullo-modo
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 646
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 887
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp