Obekväm arbetstid inom djursjukvården (utbruten från Yrken med jourtvång?)

Det kan se ut så här på sociala medier:
Djurägare kommer in med hund med så hemska artroser på armbågarna att den knappt kan gå, har en sprucken juvertumör och en mun som är rutten (det i princip rinner var ur munnen). Djurägare vill ha mer Metacam för artroserna.
Veterinär tar en diskussion och ger behandlingsalternativ som innebär munsanering och operation av juvertumör. Förklarar att det inte är etiskt med tanke på armbågarna och risk för elakartad tumör. Förklarar att hunden inte kan ha det som det är nu av djurskyddsskäl.
DÄ får över helgen på sig att ta beslut om avlivning. Veterinär förklarar att om hunden inte avlivas kan det bli ett djurskyddsärende.

Djurägare på sociala medier: Veterinären på klinik XX ska anmäla mig för djurplågeri och vägrar skriva ut medicin till min hund med ålderskrämpor. Så är cirkusen i gång.

True story
Jag tänker att det måste börja bli lättare att anmäla för förtal. Om nu folks förnuft har tagit paus i och med Facebook så får vi hitta andra sätt att kunna föra en förnuftig diskussion och förbjuda den här typen av direkta lögner.
 
Jag tänker att det måste börja bli lättare att anmäla för förtal. Om nu folks förnuft har tagit paus i och med Facebook så får vi hitta andra sätt att kunna föra en förnuftig diskussion och förbjuda den här typen av direkta lögner.
Anmäla har alltid varit lätt, det är att få någon fälld som är det svåra.
 
Jag tänker att det måste börja bli lättare att anmäla för förtal. Om nu folks förnuft har tagit paus i och med Facebook så får vi hitta andra sätt att kunna föra en förnuftig diskussion och förbjuda den här typen av direkta lögner.

Något måste iallafall göras. I och med att veterinärer har tystnadsplikt får man bara höra en version av vad som hänt trots att anklagelserna kan vara väldigt allvarliga.
 
Långt program i radion idag i ämnet om situationen i djursjukvården.

https://sverigesradio.se/artikel/va...fullt-och-aggressivt-bemotande-fran-djuragare

När jag hör det kan jag spontant tycka att det är galet att personalen behöver specifikt utbildas i att hantera hot och våld. Och när ett sjukhus benämner det som "vårt vaktbolag". :eek: Då är ju något galet. Och var läggs den kostnaden....

Vidare angående att personal inte är så positiva till nattjobb så kan man slå ihop några saker från programmet där det anges vilka saker som främst leder fram till aggression:

Priset - högst nattetid

Att få den vård man vill, när man vill - svårt att tillgodose nattetid (bör inte heller med återkoppling till kostnad)

Svårt sjuka som tas emot akut på natt = okontrollerbar affekt av rädslan.

Ensam/fåmansjobb och därmed utsattheten för detta som blir på natten kan jag tänka rinner över förr eller senare och med den kritik som riktats från veterinärförbundet om arbetsgivarens ansvar att stödja sin personal är kanske det vi ser nu när fler väljer att helt enkelt inte ha öppet på natten, arbetsgivarnas ansvarstagande om sin personal.
 
Marcus Oscarsson har i dag ett inlägg om detta på fb. Man blir mörkrädd av att läsa kommentarsfältet.

Han tycker dessutom att djurägare ska gå i hop och öppna ett billigare djursjukhus. Någon som minns Robin Hoods djursjukhus???? Det gick ju bra.
 
Marcus Oscarsson har i dag ett inlägg om detta på fb. Man blir mörkrädd av att läsa kommentarsfältet.

Han tycker dessutom att djurägare ska gå i hop och öppna ett billigare djursjukhus. Någon som minns Robin Hoods djursjukhus???? Det gick ju bra.
Ja det borde de nog göra, och se hur ska få ihop det 😜
Inköp av avancerad utrustning och löner som gör att folk vill jobba dygnet runt, blir nog billigt och bra 🤔
 
Jo men de kan ju trycka på uppåt vad som behöver göras så att de får handlingmöjligheter. Nu duckar de bara för att det är några problem, typ.

Vet du att det är så? Om min myndighet skulle rapportera felförhållanden till departementet och sen gå ut med det i media skulle det ju motsvara att klaga på sin chef eller styrelse, och det är i de flesta branscher något man inte drar upp inför alla förrän man helt gett upp att försöka komma till en kompromiss.

Det är inte helt ovanligt att politiken beslutar (genom budget och regleringsbrev) att vi ska genomföra en tiondel av vad vi tycker är lämpligt. Det är ytterst få organisationer där man inte har någon liknande struktur och någon uppifrån prioriterar vad man kan göra och inte.

(Sen kan man ju fundera på när läget egentligen är så illa att man ska ge sig i full konflikt uppåt, jag är inte tillräckligt insatt i hur JBV kommunicerar med dep för att uttala mig om det.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp