Obekväm arbetstid inom djursjukvården (utbruten från Yrken med jourtvång?)

Jag vet inte hur mycket man snyltar när man betalar 100.000 kr per termin i vissa andra europeiska länder? Detblir ganska mycket på 11-12 terminers studietid. Snarare är det ju så att utländska universitet gärna tar emot studenter exempelvis från sverige då de får in en hel del pengar.

Jag hade tur och pluggade där det ”bara” kostade 10.000 kr per termin,men hade aldrig klarat den kostnaden enbart med CSN-bidrag och lån, utan finansierade resten själv/bidrag från mina föräldrar.
Det var inte att "man" som i studenten utan att Sverige gjorde det. Antingen då genom att landet som ger utbildningen får ta åtminstone en del av kostnaden och i vissa fall studenten, mer eller mindre. Om det är ok att det är så på en så stor andel som 60% av de leg som skrivs ut. Det var ju för att visa på hur skev utbildningssituationen (bland andra bekymmer i branschen) ser ut idag.
 
Vilket fint yttrande som tydligt kommunicerar problemen utåt.

Hur upplever ni som jobbar inom djursjukvården det här med uthängningar på sociala media? Jag är med i en del djurgrupper på facebook och tycker inte att jag ser det särskilt ofta, speciellt inte att namngiven personal hängs ut, men jag är såklart inte lika uppmärksam på det som om man jobbar inom branschen.
I samband med att Unni Drougges hund blev omhändertagen av länsstyrelsen namngav både hon och andra den som fattat beslutet och påstod i princip att personen var dum i huvudet. Handläggarens telefonnummer och mailadress las ut på instagram och det hetsades i kommentarsfältet om att maila hen. Namngivandet försvarades med att beslutet var en offentlig handling och att när man fattar myndighetsbeslut får man acceptera kritik.

Den veterinär som hade skrivit utlåtandet om hunden var anonym och jag tänkte att det var väldigt skönt att dom får vara det, kan inte tänka mig hur mycket skit den hade fått motta annars.

Händer ofta att stället jag jobbar på svartmålas på Facebook. Inte enskilda individer men kliniken. Tyvärr utmärker sig kattföreningar.
 
Det var inte att "man" som i studenten utan att Sverige gjorde det. Antingen då genom att landet som ger utbildningen får ta åtminstone en del av kostnaden och i vissa fall studenten, mer eller mindre. Om det är ok att det är så på en så stor andel som 60% av de leg som skrivs ut. Det var ju för att visa på hur skev utbildningssituationen (bland andra bekymmer i branschen) ser ut idag.
Ah okej, jag missuppfattade/läste inte ordentligt!
 
Jag har inte Facebook bland annat av den anledningen. Flera kollegor har fiktiva namn eller gjort sig osökbara på sociala medier. Det är sorgligt men klimatet är inte roligt.

Det är inte kul att läsa hur kollegor hotas och hängs ut på sociala medier. För några år sedan startades en grupp som hette typ ”korståg mot veterinärpriser” eller liknande på Facebook, den fick stor spridning och flera organisationer stöttade den gruppen (ex Folksam och Stockholms Kennelklubb) och det var hemskt ärligt talat. Jag gick ur Facebook då.
Ja, som veterinär bör man nog inte läsa på "korståg för lägre veterinärkostnader" (bara titeln säger väl allt - korståg ... :cautious:)
Det hårda klimatet online och spridningen till bemötandet irl är en del av orsakerna som gjorde att jag lämnade det kliniska arbetet. Utöver faktorer såsom att jag numera har ett både bättre betalt och mindre stressande jobb.
 
Ja, som veterinär bör man nog inte läsa på "korståg för lägre veterinärkostnader" (bara titeln säger väl allt - korståg ... :cautious:)
Det hårda klimatet online och spridningen till bemötandet irl är en del av orsakerna som gjorde att jag lämnade det kliniska arbetet. Utöver faktorer såsom att jag numera har ett både bättre betalt och mindre stressande jobb.
Har också varit där, folk verkar inta fatta att djursjukvården inte är subventionerad...🥴
 
Har också varit där, folk verkar inta fatta att djursjukvården inte är subventionerad...🥴
Nä, folk verkar inte fatta är väl en bra sammanfattning. Visst håller jag med om en mycket liten, och relevant, del av kritiken mot kostnaderna. Tyvärr består kritiken till majoritet bara av okunskap, hat och galla som smittar vidare.
 
Det kan se ut så här på sociala medier:
Djurägare kommer in med hund med så hemska artroser på armbågarna att den knappt kan gå, har en sprucken juvertumör och en mun som är rutten (det i princip rinner var ur munnen). Djurägare vill ha mer Metacam för artroserna.
Veterinär tar en diskussion och ger behandlingsalternativ som innebär munsanering och operation av juvertumör. Förklarar att det inte är etiskt med tanke på armbågarna och risk för elakartad tumör. Förklarar att hunden inte kan ha det som det är nu av djurskyddsskäl.
DÄ får över helgen på sig att ta beslut om avlivning. Veterinär förklarar att om hunden inte avlivas kan det bli ett djurskyddsärende.

Djurägare på sociala medier: Veterinären på klinik XX ska anmäla mig för djurplågeri och vägrar skriva ut medicin till min hund med ålderskrämpor. Så är cirkusen i gång.

True story
 
Jag blir ju mörkrädd av drevet som går mot veterinärer/djurskötare. Kritisera prisnivåerna ska man absolut ha rätt att göra men det får ju inte gå till personangrepp.

Jag är glad att min veterinär inte är undfallande mot mig när det gäller mina katter. När jag tog bort Tassa (var dit för undersökning) så sa han att det gick inte att göra något så jag bestämde att hon skulle avlivas direkt. Jag blir förfärad av att en veterinär i en sådan situation är ev rädd för fallout online efter att ha gett ett sådant besked till en djurägare.

Min klinik är guld värd och jag har aldrig upplevt att den skulle vara speciellt dyr, det känns som normalpriser.
 
Det kan se ut så här på sociala medier:
Djurägare kommer in med hund med så hemska artroser på armbågarna att den knappt kan gå, har en sprucken juvertumör och en mun som är rutten (det i princip rinner var ur munnen). Djurägare vill ha mer Metacam för artroserna.
Veterinär tar en diskussion och ger behandlingsalternativ som innebär munsanering och operation av juvertumör. Förklarar att det inte är etiskt med tanke på armbågarna och risk för elakartad tumör. Förklarar att hunden inte kan ha det som det är nu av djurskyddsskäl.
DÄ får över helgen på sig att ta beslut om avlivning. Veterinär förklarar att om hunden inte avlivas kan det bli ett djurskyddsärende.

Djurägare på sociala medier: Veterinären på klinik XX ska anmäla mig för djurplågeri och vägrar skriva ut medicin till min hund med ålderskrämpor. Så är cirkusen i gång.

True story
Det där ser jag som att djurägaren hänger ut sig själv; även om nu denne själv inte insåg det. All heder åt veterinären.
 
Det kan se ut så här på sociala medier:
Djurägare kommer in med hund med så hemska artroser på armbågarna att den knappt kan gå, har en sprucken juvertumör och en mun som är rutten (det i princip rinner var ur munnen). Djurägare vill ha mer Metacam för artroserna.
Veterinär tar en diskussion och ger behandlingsalternativ som innebär munsanering och operation av juvertumör. Förklarar att det inte är etiskt med tanke på armbågarna och risk för elakartad tumör. Förklarar att hunden inte kan ha det som det är nu av djurskyddsskäl.
DÄ får över helgen på sig att ta beslut om avlivning. Veterinär förklarar att om hunden inte avlivas kan det bli ett djurskyddsärende.

Djurägare på sociala medier: Veterinären på klinik XX ska anmäla mig för djurplågeri och vägrar skriva ut medicin till min hund med ålderskrämpor. Så är cirkusen i gång.

True story
I det här fallet skulle det ju dessutom kunna komma in en anmälan till ansvarsnämnden. Utgången känns ju given men processen är lik förbenat en oerhörd psykisk påfrestning och ödslan av veterinärens tid på administrativ hantering av ärendet som skulle kunna gå till bättre saker, typ att undersöka och behandla djur.
 
Man ändrar beräkningen av betyg så att svenskar från ett betygsystem med få steg inte blir lika gynnade framför danskar med fler steg i sitt betygsystem. Tror också att de kan ha justerat kvoterna för antagning på prov/intervju. Även om några svenskar blir kvar i Danmark så behöver Danmark, som till stor del lever på livsmedelsproduktion, sina veterinärer själva.

Precis så här gick det till.

När jag började plugga till veterinär i DK var vi fler svenskar än danskar i klassen som bestod av 180 personer (sic!). Ett par år efter var detta antal svenskar kraftigt reducerat.

Att man ändrade betygssystemet på gymnasiet berodde inte bara på detta, men var klart en bidragande orsak. Men att man skruvade upp kvoten för antagning via intagningsprov och intervjuer till 50 % var det som gjorde störst skillnad för antalet antagna svenskar.

Jag är en av mycket få svenskar från den tiden som stannat kvar i Danmark. Däremot känner jag många (!) danskar som jobbar eller har jobbat kliniskt i Sverige.

Jag jobbar inte kliniskt, har aldrig gjort och kommer antagligen inte göra det i framtiden heller ;). Jag jobbar inom livsmedelsindustrin, precis som många andra danska veterinärer. Arbetsmiljön är helt klart något som är en avskräckande faktor för att inte vilja jobba med den kliniska delen av yrket. Dock vill jag understryka att veterinärer kan jobba med enormt mycket som inte är på klinik. Möjligheterna för att jobba inom andra branscher, som livsmedel, miljö eller farma är stora!

För veterinärer som pluggade samtidigt som jag själv tror jag också helt klart att finanskrisen gjorde att folk fick upp ögonen för andra delar av yrket än den kliniska.
 
Den där studien var så deppig att läsa när den kom ut för ett tag sedan. Jag visste ju att det var illa (har själv varit sjukskriven pga jobbet och ibland funderat på att byta bana) men att få se det så svart på vitt...och då jämfördes det ändå med lärare, ett yrke som verkligen inte har det lätt heller!
Lärare har det inte alltid lätt på jobbet, men arbetstiderna för lärare inom grundskola och gymnasium är nära nog ideala om man jämför med andra akademiker. Heltidsjobbande lärare har en helt annan möjlighet till återhämtning än heltidsjobbande veterinärer, sjuksköterskor och andra yrken där det jobbas nära människor på konstiga tider.
 
Lärare har det inte alltid lätt på jobbet, men arbetstiderna för lärare inom grundskola och gymnasium är nära nog ideala om man jämför med andra akademiker. Heltidsjobbande lärare har en helt annan möjlighet till återhämtning än heltidsjobbande veterinärer, sjuksköterskor och andra yrken där det jobbas nära människor på konstiga tider.
Vet inte om jag helt håller med. Min mamma är lärare och jobbar mycket på fritiden. Rättar prov, förbereder kurser osv. Har förstått att det är rätt vanligt.
Men kanske inte helt jämförbart med vårdyrken, nej!
 
Vet inte om jag helt håller med. Min mamma är lärare och jobbar mycket på fritiden. Rättar prov, förbereder kurser osv. Har förstått att det är rätt vanligt.
Men kanske inte helt jämförbart med vårdyrken, nej!
Min åsikt (efter jobb som gymnasielärare) är att ingen heltidsarbetande yrkesgrupp tillbringar så lite tid på jobbet, (OBS det betyder inte att jag anser att lärare inte arbetar heltid). Visst planeras det och rättas på sena kvällar och helger, men det är ju för att läraren valt att förlägga sin arbetstid så. Det är en stor förmån att delvis kunna välja NÄR ens arbete ska utföras, (vet att vissa rektorer /kommuner/ arbetsgivare vill att den stackars läraren ska tillbringa hela arbetstiden i skolan), men det gör inte smarta arbetsgivare. Dessutom har andra akademikerjobb jag haft inneburit förberedelser och efterarbete utan lön hemma på kvällar och helger.

Som lärare har man heller aldrig längre än 4,5 månader till en ordentlig, vederkvickande ledighet. I andra jobb, visserligen välbetalda och med bra villkor, kan det dröja mer än ett år.

Det är min fasta övertygelse att lärare ska ha och behöver friheten och ledigheterna för att göra ett bra jobb i ett slitigt och mycket viktigt jobb. Men visst har personal inom vård och omsorg svårare att få till den där betydelsefulla avkopplingen. En lärare blir ju till exempel aldrig inringd för att jobba natt eller helg med någon timmas varsel, utan vet alltid hur länge hon eller han kommer att vara ledig.
 
En lärare blir ju till exempel aldrig inringd för att jobba natt eller helg med någon timmas varsel, utan vet alltid hur länge hon eller han kommer att vara ledig.
Fulklipp men:

Jag blir iofs aldrig inringd till jobbet på helg, men "måste" ändå bevaka mailen eftersom det kan komma "viktiga" mail från vårdnadshavare (som blir vansinniga om man inte svarar med en gång*). Eller hoppa in som vikarie under ordinarie arbetsdag med kort varsel för att undervisa ett ämne jag har typ noll koll på (alltså, NO??!?!?!?!) med elevgrupp jag aldrig mött förut. Förra våren hade jag 3-5 extra lektioner i veckan, vilket är en ökning med ca 25% av min normala arbetsbörda.

Jag har också fått vara standby en helg när vi, nervöst, vänta på om vi skulle vara tvungna att ha skolan extraöppet ett lov.

Så visst är lov skönt! Men jag räknar inte med att vara ledig i stort sett någon dag i veckan.

*Nej. Inte alla vårdnadshavare. Men jag är inte glad i att få telefonsamtal till min personliga telefon på lördag kväll, för att jag inte svarat på ett mail som skickades vid 20 tiden en fredag. Angående att barnet tyckte att ett prov hade varit svårt.
 
Fulklipp men:

Jag blir iofs aldrig inringd till jobbet på helg, men "måste" ändå bevaka mailen eftersom det kan komma "viktiga" mail från vårdnadshavare (som blir vansinniga om man inte svarar med en gång*). Eller hoppa in som vikarie under ordinarie arbetsdag med kort varsel för att undervisa ett ämne jag har typ noll koll på (alltså, NO??!?!?!?!) med elevgrupp jag aldrig mött förut. Förra våren hade jag 3-5 extra lektioner i veckan, vilket är en ökning med ca 25% av min normala arbetsbörda.

Jag har också fått vara standby en helg när vi, nervöst, vänta på om vi skulle vara tvungna att ha skolan extraöppet ett lov.

Så visst är lov skönt! Men jag räknar inte med att vara ledig i stort sett någon dag i veckan.

*Nej. Inte alla vårdnadshavare. Men jag är inte glad i att få telefonsamtal till min personliga telefon på lördag kväll, för att jag inte svarat på ett mail som skickades vid 20 tiden en fredag. Angående att barnet tyckte att ett prov hade varit svårt.
Jag hoppas verkligen att din lön ökar med motsvarande timlön plus något slags övertidstillägg för den extra undervisningen. Jag har också blivit inkastad med kort varsel några gånger, men då är ju förhållandena sådana att ingen kan begära en lektion eller undervisning som motsvarar den ordinarie lärarens.

Jag begär det definitivt inte av mig själv i varje fall. Har några kort att dra ur rockärmen vid den sortens insatser, så att eleverna har möjlighet att få något med sig, men det fungerar ju bara vid enstaka tillfällen.

Beträffande föräldrar är jag vid det här laget tillräckligt gammal och hårdhudad för att ingen av dem ska kunna skrämma mig, (och var gammal och hårdhudad var jag innan jag provade lärarjobbet). De besvärliga föräldrarna har jag uppfostrat så att de inte väntar sig mail-svar utom på kontorstid och att de inte vågar ringa mig på helgen om det inte gäller en händelse av dignitet att eleven har avlidit. Passar det inte hänvisar jag med varm hand till rektorn, som sköter sina uppgifter på den här skolan och står på lärarnas sida.
 
Senast ändrad:
Angående drevande och hat mot veterinärer på sociala medier tycker jag att man ser det skrämmande ofta. Att inte namnet på veterinären i fråga utan bara kliniken nämns är kanske inte någon större glädje om man jobbar på en liten klinik.

När det gäller kritiken mot veterinärer som jobbar med bedömning av djurskydd eller de veterinärer som sköter avläsningen av röntgenplåtar på SKK tycker jag att rätt mycket av det som skrivs är direkt konspiratoriskt.
 
Angående drevande och hat mot veterinärer på sociala medier tycker jag att man ser det skrämmande ofta. Att inte namnet på veterinären i fråga utan bara kliniken nämns är kanske inte någon större glädje om man jobbar på en liten klinik.

När det gäller kritiken mot veterinärer som jobbar med bedömning av djurskydd eller de veterinärer som sköter avläsningen av röntgenplåtar på SKK tycker jag att rätt mycket av det som skrivs är direkt konspiratoriskt.
Ja, verkligen.
Tror ytterst få, om ens någon, är ute efter att göra livet surt för djurägare...
Tvärtom upplever jag att de , i möjligaste mån, försöker hjälpa.
Anmäler gör de enbart när djuret/djuren uppenbart mår dåligt, och djurägaren inte förstår det...
Tvärtom har de hjälpt många att förstå situationen och tagit emot hjälp, alternativt låtit avliva det svårt sjuka djuret.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp