Obeslutsam!!

B

Brutta

Är i valet o kvalet. Funderar på att införskaffa en ny liten familjemedlem.. men vet ju inte riktigt vad som passar mig o vad jag vill ha :confused:

Hade tidigare en Amstaff.. o vet att just nu är det inte vad jag söker efter, vill ha en mindre krävande o inte så livlig hund :smirk:

Har funderat lite mellan miniatyrbullterrier.. då jag gärna väljer en lite mindre ras..
Men då jag samtidigt vill ha nåt jag kan jobba med.. o kanske inte är så skarp.. så har jag funderat på en golden.
Som sagt.. terrier e ju alltid terrier.. o har ju sitt.. ja.. temperament :crazy:

Men så vill jag ju samtidigt gärna ha en soffliggare.. som bulldoggen.. men är ju ganska rörlig av mig.. så d passar kanske inte så bra just nu.. o vill ha en följsam hund.. samtidigt som jag vill ha en med lite personlighet.. usch.. va lätt d vore om d bara fanns en ras då.

Kanske nån som har tipps om en bra lugn glad barnkär ras.. lite läsning e aldrig fel =)
 
Sv: Obeslutsam!!

Tibetansk spaniel kan jag rekomendera,de är inte så livliga men kan hänga med på långa promisar om det krävs.Med min ena hund ,förut har jag tränat litte agilit.De är inte krävande på nåt sätt,men vissa av de kan vara skälliga.De är litte och har personlighet.Många som har haft de, säger att det är en härligt ras.
 
Sv: Obeslutsam!!

Jag kanske talar för mig själv, jag vet inte. Men personligen skulle jag föreslå en labrador. Jättebra att jobba med, de behöver jobba för att inte bli de där "feta labbarna" alla tänker på bara man nämner rasen.
De är barnkära, ja de älskar det mesta!
De är inte hetsiga eller nåt som terriers.
Dessutom har de väldigt lättskött päls och är enligt mig lagom stora.
 
Sv: Obeslutsam!!

Kanske en Eurasier?
Kan vara en soffpotatis men tycker även om att vara ute och röra på sig! De är ifos ganska reserverade mot främlingar, men med träning går det ju att fixa! Tycker att rasen är väldigt glada och trevliga hundar! Lagom storlek också!
 
Sv: Obeslutsam!!

Hmm.. Tack för angagemanget :rofl:
Tibetansk spaniel e nog inte riktigt jag.. vill ha mera.. hmm. hund :angel:

O Eurasiern tycker jag har lite mycke päls för min smak.. har tidigare haft samojed.. o dom e ju ganska lika till utseende.

Labben har jag oxå varit inne lite på.. men vet inte riktigt. Gillar golden bättre av nån anledning.. tycker dom e mjukare.

Så vill jag ju ställa ut hunden oxå.. o om jag ska ha en labbe så vill jag ju ha en jaktlabrador.. för att slippa dom stora tunga typerna :crazy: o då gör man inte så mycke i ringen :smirk:

Men det lutar nog mer o mer till en liten golden fröken.. frågan e ju bara om man kanske skulle vänta tills efter vintern nu då.. bor ju som i det vintriga norrland dårå.
 
Sv: Obeslutsam!!

Fast mops kanske inte e så lätt jobbade :p
Vill ju kunna träna lite bruks dårå.
Desamma me frallorna då.

Boxer är inte min grej, så mycke energi som dom har, det vet jag inte vart jag ska göra av :crazy: Blir lite trött av deras yrslighet. ;)
 
Sv: Obeslutsam!!

Du har möjligen inte redan bestämt dig för en golden, eller?

Sedan är ingen brukshund en soffliggare. Möjligen är de soffliggare om man är väldigt aktiv, men utan aktivitet kan du glömma det där med att de ligger på soffan... :crazy:

Vad vill du mest? Kanske skall du bestämma dig för VAD du skall göra med hunden?
 
Senast ändrad:
Sv: Obeslutsam!!

Jag vill ha en kompis.. som jag kan träna lydnad me.. kanske nåt mer.. men har tidigare bara tränat lydnad, så det vet jag iaf att jag vill..
Men hade tidigare en amstaff, o dom är ganska.. ehh.. livliga o väldigt krävande. Vill ha en lugnare hund än så menade jag då ;) En bra familjehund samtidigt.

Har nog nästan bestämt mig. Men vill iaf höra lite vad andra har att säga.. man kan ju faktisgt få ett tipps som leder till nåt man missat :)
 
Sv: Obeslutsam!!

Jag tror att Gabbe vill ha en Båtsman :D eller en Lassie :D
Hmm.. nä jag tipsar nog om en Pudel istället ;)

*inte alls på retsamt humör*
 
Sv: Obeslutsam!!

Inte tjura nu.. :D
Klart att du ska ha en tax! Spana in Albin han är ju aktiv så det sjunger om det...
och lugn några timmar på morgonen ;)
 
Sv: Obeslutsam!!

Ja det va ju tur att d va på morgonen iaf.. :smirk:
Meen.. jag tror jag hoppar tax me..

Det blir nog en golden.. om det inte skulle va så att jag blir väldigt vertygad av nån som e bra på att tala för sig.. inte du då.. :cool:
 
Sv: Obeslutsam!!

Tycker du verkar ha fasnat för en bra ras:-)) har själv 4 Golden och tycker dom är perfekt!! lata när jag är det:-)) och arbetsglada när jag vill det!!! Väntar valpar nästa vecka!! är så förvänntansfull.......Bor i norrland och jag har inte haft problem med mina vinter valpar.........
 
Sv: Obeslutsam!!

Oj.. jaa.. kan säga att det kliar i fingrarna.
Har som sagt alltid haft hund, levt utan nu i några månader.. o e nästan så man gråter varje gång man ser en hund i ögonen.

Känner mer o mer att det är en golden jag vill ha oxå.. träffade för inte så länge sen två stycken som min systerdotter va hit o hälsade på me.. o dom la sig på golvet hos min son som satt o tittade på tv för att han skulle klappa dom.. sen låg dom hos han heela tiden då han älskar hundar o mer än gärna klappade dom.. o då han glömde.. så la dom sig nästan i hans knä.. :)

Hade gärna tjyvat dom en stund till :angel:

Kanske finns möjlighet att komma o titta på dina hundar o valpar sen då?
Jag är ju även intresserad av utställning.. lite dålig på golden linjer kan jag ju erkänna :smirk:
 
Sv: Obeslutsam!!

Det är skrämmande dom labbar man sett i ringen sista tiden. Enligt mig är de för feta (ja, kanske inte alla, men de allra flesta). Domarn skulle säkert säga att min tik är för smal om man jämför och hon är ingen jaktlabbe, bara en väldigt musklad labbe utan fett!
 
Sv: Obeslutsam!!

Håller helt klart med dig om den saken.. o ofta är dom väldigt stora överlag tycker jag.. höga alltså.

Därför gillar jag jaktlabben mer i kroppen då dom är mycke sundare.

Fast så är det vell med dom flesta bruksraser som används som utställningshundar.. blir ju lite annorlunda i kroppen ;)
 
Sv: Obeslutsam!!

Jag kommer förelå att du inte ska skaffa dig en Golden eller labbe om du bara tänker träna lite lydnad ...

Dessa hundar kräver mycket motion såväl psykisk och fysisk.

"Men hade tidigare en amstaff, o dom är ganska.. ehh.. livliga o väldigt krävande. Vill ha en lugnare hund än så menade jag då"

Vill påpeka att både Labbe och Golden är fruktansvärt livliga de första åren.

Får jag föreslår en Schanuzer ( partisk ;) )
 
Sv: Obeslutsam!!

Brutta skrev:
Håller helt klart med dig om den saken.. o ofta är dom väldigt stora överlag tycker jag.. höga alltså.

Därför gillar jag jaktlabben mer i kroppen då dom är mycke sundare.

Fast så är det vell med dom flesta bruksraser som används som utställningshundar.. blir ju lite annorlunda i kroppen ;)

Om hunden bara (alltså endast, inte nedlåtande!) används i utställningar blir det nog tyvärr så. Jag har oxå sett det och reagerat. Mina hundar rör sej väldigt mkt fritt och tränar / tävlar dessutom i lydnad och agilllity utöver att jag ställer dom och nog har dom annan kropp än "motståndarna i ringen". Dom mår även bättre mentalt när dom kan hålla igång och träna skallen. :idea:

För att inte tala om att många utställningshundar inte har elementär lydnad ens... :confused: kan bara trava runt och stå still en stund. Kommer vovve lös finns ingen inkallning. :bump: Alla hundar behöver både fysisk och psykisk träning o utbildning. Om än i olika grad beroende på ras.

Viktigast är ju självklart - för mej iaf - att jag tycker min hund är både vackrast och bäst och att den är bra i skallen, och att vovve har samma åsikt om mej, dvs att jag är bäst! :love: även om jag inte är som jag ska i skallen

Härligt att alla har olika åsikt om vilken ras som är bäst, det skulle bli för trist om alla tyckte lika = bara en hundras kvar då :eek: Det är ju så olika vad man vill ha sin hund till, vad man tycker är viktigt och vad man tycker är snyggt. Underbart med många olika raser, även om jag inte är odelat förtjust i alla själv.

Lycka till i valet av ny vovve, även om jag tycker det låter som om du redan bestämt dej för Golden, och då är den säkert rätt för dej!

Hälsningar/ Råttan
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 730
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 193
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 184
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 889
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp