Obesvarad ångerrätt - betala fakturan?

Sasse

Trådstartare
Jag ingick ett avtal förra månaden angående en TV-box, men kände därefter att jag ville utnyttja min ångerrätt och skickade mail till kundtjänst via deras kontaktformulär. Nu har det gått snart två veckor sedan det mailet och de har fortfarande inte svarat, och fakturan behöver snart betalas. Jag kanske är överdrivet paranoid, men bör jag betala fakturan på en tjänst jag försökt ångra (utan att få svar?). Kan de se betalningen som att jag godkänner avtalet? Eller är det helt enkelt bäst att betala och hoppas de betalar tillbaka när de väl läst mailet?
 
Jag ingick ett avtal förra månaden angående en TV-box, men kände därefter att jag ville utnyttja min ångerrätt och skickade mail till kundtjänst via deras kontaktformulär. Nu har det gått snart två veckor sedan det mailet och de har fortfarande inte svarat, och fakturan behöver snart betalas. Jag kanske är överdrivet paranoid, men bör jag betala fakturan på en tjänst jag försökt ångra (utan att få svar?). Kan de se betalningen som att jag godkänner avtalet? Eller är det helt enkelt bäst att betala och hoppas de betalar tillbaka när de väl läst mailet?
Jag skulle ringa telefonnumret på fakturan och ta upp saken med dem.
 
Och samtidigt be om en skriftlig bekräftelse på uppsägningen.
Tja alltså kanske, kanske inte. Om de har outsourcat ekonomi eller ekonomi är en vitt skild avdelning så är det väldigt sannolikt att de inte kan ge en skriftlig bekräftelse på en uppsägning. Speciellt inte över telefon.

(Den avdelningen kanske inte fått in eller kan se uppsägningar, speciellt sådana som inte blivit behandlade. Uppsägningar kanske ska komma in skriftligen och om de inte kan se en inkommen uppsägning kan de nog inte ta en ny uppsägning per telefon.)

Däremot kan man ju bestrida en faktura, varvid den inte kan förfalla förrän det blivit klarlagt huruvida man ska betala den eller inte. Det går även om det är ett helt annat bolag som har hand om fakturorna. Och man kan säkert få en indikation på vart man ska vända sig för att få det här med uppsägningen klargjort också.
 
Jag skulle ringa telefonnumret på fakturan och ta upp saken med dem.
Telefonnumret går till kundtjänst och jag har ringt dem (dock inte specifikt om fakturan).. Det enda de säger är att jag inte kan ångra avtalet längre, att mitt mail om ångerrätt kommer nå dem så småningom (det tas i turordning) och att jag ska ha tålamod, typ. De kan inte bekräfta uppsägningen eftersom de inte läst mailet ännu.

Men såklart kan jag ringa ännu en gång och fråga mer specifikt hur jag ska göra med fakturan.
 
Telefonnumret går till kundtjänst och jag har ringt dem (dock inte specifikt om fakturan).. Det enda de säger är att jag inte kan ångra avtalet längre, att mitt mail om ångerrätt kommer nå dem så småningom (det tas i turordning) och att jag ska ha tålamod, typ. De kan inte bekräfta uppsägningen eftersom de inte läst mailet ännu.

Men såklart kan jag ringa ännu en gång och fråga mer specifikt hur jag ska göra med fakturan.
Ja precis, tex du vill inte gärna betala fakturan eftersom du sagt upp tjänsten. Så får du se vad de säger. De kanske ger längre tid, tills saken är klarlagd, kanske gick det inte att säga upp. Då blir det väl konsumentombudsmannen istället.
 
Telefonnumret går till kundtjänst och jag har ringt dem (dock inte specifikt om fakturan).. Det enda de säger är att jag inte kan ångra avtalet längre, att mitt mail om ångerrätt kommer nå dem så småningom (det tas i turordning) och att jag ska ha tålamod, typ. De kan inte bekräfta uppsägningen eftersom de inte läst mailet ännu.

Men såklart kan jag ringa ännu en gång och fråga mer specifikt hur jag ska göra med fakturan.

Jag hade ringt och bett dem skjuta fram förfallodatum på fakturan.

Att betala kan ses som accept av avtalet.
 
Telefonnumret går till kundtjänst och jag har ringt dem (dock inte specifikt om fakturan).. Det enda de säger är att jag inte kan ångra avtalet längre, att mitt mail om ångerrätt kommer nå dem så småningom (det tas i turordning) och att jag ska ha tålamod, typ. De kan inte bekräfta uppsägningen eftersom de inte läst mailet ännu.
Låter jättekonstigt. När mailade du dem?
 
Låter jättekonstigt. När mailade du dem?
För 1,5 vecka sedan. På hemsidan står det att de svarar inom 48h, men när vi pratades vid i telefon sa de att det kan dröja 1,5 vecka. Så jag antar att det återstår att se om de svarar snart eller inte.
 
Fast i så fall måste man direkt något kreditbolag eller dyl skickar en påminnelse höra av sig till dem och säga att fakturan är bestridd. Annars kan det ju bli ett elände.

Sjävklart. OM det inte går att flytta förfallodatum och OM det kommer en påminnelse får en ju ta kontakt med de som står på påminnelsen och meddela att ångerrätten är åberopad.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 774
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 467
Senast: Niela
·
T
Hästmänniskan Hej vi skall lämna ut våra hästar på livstids foder. Jag skulle vilja ha din åsikt om det fodervärdsavtal jag skrivit. Har jag...
Svar
9
· Visningar
1 203
Senast: Trollisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp