Objektiv att fota fåglar med

Hedblomster

Trådstartare
Jag funderar på att köpa ett objektiv till min sambos kamera när han fyller år, som han vill kunna fota fåglar med. Jag kan ingenting om foto och han är ny på området men verkar snabblärd. Vad ska jag titta efter? Någon som har tips på ett specifikt? Hans kamera är en Nikon d5300.

Han har själv tittat lite på Tamron SP 150-600 mm men det kostar nästan 9000 så om det finns något billigare, kanske runt 5000 skulle jag bli väldigt glad :) Vill ju dock ändå köpa något hyfsat bra men det är ju på hobbynivå också...

Hoppas det finns några duktiga fotografer här!
 
Jag funderar på att köpa ett objektiv till min sambos kamera när han fyller år, som han vill kunna fota fåglar med. Jag kan ingenting om foto och han är ny på området men verkar snabblärd. Vad ska jag titta efter? Någon som har tips på ett specifikt? Hans kamera är en Nikon d5300.

Han har själv tittat lite på Tamron SP 150-600 mm men det kostar nästan 9000 så om det finns något billigare, kanske runt 5000 skulle jag bli väldigt glad :) Vill ju dock ändå köpa något hyfsat bra men det är ju på hobbynivå också...

Hoppas det finns några duktiga fotografer här!
Det beror väl på hur kräsen man är. Jag tycker man kommer en bit på ett tex 18-300mm (eller 400) med. Men då fotograferar jag en hel del olika djur och kanske kommer man inte så nära fåglarna som han vill med det.
Risken med det är ju att han kanske blir besviken om han får ett objektiv med mindre zoom än han tänkt sig, beroende på situation och personlighet.
Tycker de objektiv av olika märken jag haft varit bra allihop (till olika saker). har provat framförallt Nikon och Sigma, men haft kompisar som även haft Tamron utan problem.
Prisläget beror ganska mycket på till exempel hur kraftig zoom den har, så enkelt uttryckt vill man komma nära får man ofta betala mer. Möjligen finns det några få undantag.

Hoppas ovanstående är till någon hjälp.
 
Jag fotar en del fåglar och det är helt klart bättre ju längre brännvidd man har, men det som kanske är ännu viktigare är att komma nära. Jag vill alltid vara lite närmare! ;) Det beror förstås lite på vilka fåglar man vill fota också, småfåglar är lätta att mata in och komma nära, men rovfåglarna är lite kinkigare. Linsen uppfattas väldigt lätt som ett hotfullt öga och de sticker direkt. Så gömslen och/eller kamouflage är också bra.

Jag har ett Tamron 150-600 g2 och ett Canon 100-400L och två olika hus, ett med cropsensor och ett fullformat. Jag är nöjd med båda, bäst kvalitet blir det med canon-objektivet, men det är inte så konstigt då det är deras proffsserie, men det andra är helt okej med! Men 400 hade jag satt som minimum, det kanske är roligt ett tag med kortare än så, men man tröttnar snabbt och vill ha något annat som räcker längre.
Om det blir mycket pengar så kanske ett presentkort är bättre så kan han själv lägga till lite också? Jag brukar även kolla begagnatmarknaden. Finns en hel del för nikon och canon. Vissa företag byter in begagnad utrustning och säljer vidare, då brukar det ingå en kortare garanti :up:

Canon 100-400
54729931_10156624075028113_6330502591364988928_o.jpg


Tamron 150-600
57972801_10156703185968113_5909601985404862464_o.jpg

57534080_10156709938118113_1666188045147176960_o.jpg
 
Jag funderar på att köpa ett objektiv till min sambos kamera när han fyller år, som han vill kunna fota fåglar med. Jag kan ingenting om foto och han är ny på området men verkar snabblärd. Vad ska jag titta efter? Någon som har tips på ett specifikt? Hans kamera är en Nikon d5300.

Han har själv tittat lite på Tamron SP 150-600 mm men det kostar nästan 9000 så om det finns något billigare, kanske runt 5000 skulle jag bli väldigt glad :) Vill ju dock ändå köpa något hyfsat bra men det är ju på hobbynivå också...

Hoppas det finns några duktiga fotografer här!
Jag tror att det kan vara bäst att köpa ett presentkort, det är så otroligt mycket att välja på när det kommer till objektiv och det kan vara bra att prata med någon som verkligen kan. Affärerna brukar också ha en del begagnade som dom säljer, så det är nog bäst att gå dit ihop och prata med dom som kan.
 
Jag ropar på fågelfotografexperten @Paddington
Tack Cirkus :love:

Jag fotar väldigt mycket fåglar, både småfåglar och större fåglar och precis som @aida skriver så är ju längre brännvidd desto bättre. Själv har jag ett Sigma 150-600mm contemporary och innan den hade jag ett Tamron 150-500mm. Jag skulle inte snåla på brännvidden, när jag började fota fåglar hade jag ett 70-300mm men redan efter väldigt kort tag kände jag att jag växt ur den, så jag skulle satsa på 400mm och uppåt. Om det inte finns pengar till ett objektiv med längre brännvidd just nu så skulle jag oxå kika på begagnatmarknaden.

Jag har både en Canon fullformatskamera och med cropsensor

Den här Kungsfågeln är fotad med fullformat och Sigma 150-600mm på 516mm
28777


Sedan kan jag tipsa om att fota sjöfåglar - dvs änder och måsar, de är otroligt tacksamma att fota och man lär sig mycket på att försöka fånga dem i flykten. Har man samtidigt någon som står bredvid och matar så behöver man inte någon längre brännvidd att tala om.
 
Tack för alla svar och fina bilder 😍 Lutar åt ett presentkort nu, känns inte som att jag vågar chansa och det verkar viktigt att satsa på något bra.
 
Jag fotar småfåglar vid fågelbordet, där har mina 200 mm objektiv räckt bra. Vill man fota vildare grejor krävs dock längre brännvidder. Problemet är att med längre brännvidder blir objektiven också stora och tunga, så man får fundera på hur man tänker använda sin utrustning och vad man är villig att kompromissa med. För en nybörjare kan jag tänka mig att ett billigare zoomobjektiv kan vara en bra början, så kan han uppgradera när han vet vad han vill ha. Önskar man högre ljusstyrka (bra i dåligt ljus) och bra kvalitet på glasen kan det egentligen bli hur tungt och dyrt som helst.
Vad har han till kameran i dagsläget?

Nikon 80-200/2,8:
28893
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på...
2
Svar
25
· Visningar
2 189
IT & mobiler Jag vill köpa mig en bättre systemkamera och undrar om ni kan hjälpa mig med vad jag ska välja för något? Det är så att jag tycker om...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: lizzie
·
R
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny kamera till mig själv i julklapp. Var inne lite snabbt på Elgigantens hemsida och upptäckte att jag är...
2
Svar
25
· Visningar
2 747
Senast: Raderad medlem 6459
·
IT & mobiler Vet att det finns många duktiga fotografer här, så jag undrar om man kan få lite råd om objektiv? Jag har en Nikon D5100 med ett 18-55...
Svar
3
· Visningar
896
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp