Bukefalos 28 år!

objektiv till min nikon d40

S

Seha

Jag vill framförallt fota hästar och med kitobjektivet 18-55 känner jag att jag inte kommer så långt på, vill då ha bättre zoom.
Och jag är inte så tät så att jag kan lägga ut 3-4000 på ett objektiv,
så jag kollade runt lite och hittade två billiga objektiv som ska passa den kamera jag har; Nikon d40 som saknar inbyggd AF motor o.s.v

jag är rätt ny på systemkameror o.s.v

Så, vilket av dessa tror ni är bäst för just hästfotografering?
allting ang. dessa objektiv är välkommet :)

Sigma 55-200/4-5,6 DC HSM till Nikon. Med HSM AF-motor till Nikon



Tamron AF 70-300/4-5,6 Di II till Nikon AF, Ny version med inbyggd motor till D40/D40x/D60 (HSM)


tacksam för svar!
 
Sv: objektiv till min nikon d40


Tamron AF 70-300/4-5,6 Di II till Nikon AF, Ny version med inbyggd motor till D40/D40x/D60 (HSM)

Den här har jag precis fått hem idag, fast den gamla versionen (har D80 så behöver ingen ingbyggd motor). Är väldigt nöjd, det är så mycket lättare att fota bilder i rörelse än med 18-55 kitobjektiv

795kr betalade jag, tycker det var ett bra objektiv för de pengarna :banana:
 
Sv: objektiv till min nikon d40

okej, upplevde du att fokusen var seg o.s.v? har hört att den ska vara det.
 
Sv: objektiv till min nikon d40

hm ja kanske det, inte segare än kitobjektivet iaf. Använder mest manuell fokus dock.
 
Sv: objektiv till min nikon d40


Tamron AF 70-300/4-5,6 Di II till Nikon AF, Ny version med inbyggd motor till D40/D40x/D60 (HSM)

Det där har jag o älskar det. Visst är det lite segare fokusering än kitobjektivet, men inte så långsamt så man stör sig på det.

Man kommer väldigt nära o kan fota hästar på långt avstånd.

Lite problematiskt att fota "vanligt" då närgränsen är en meter.

Här är ett par bilder jag tagit med objektivet:

galliano1.jpg


fol8.jpg


theone5.jpg


gala6.jpg


Jag planerar att köpa ett Nikkor i framtiden, men i dagsläget var detta vad ekonomin tillät, o jag är supernöjd!
 
Sv: objektiv till min nikon d40

Fina bilder!

Har också detta objektiv å är supernöjd! Väl värt pengarna :laugh:
 
Sv: objektiv till min nikon d40

tack så jätte mkt!
nu har jag sett lite bilder så nu vet jag lite bättre :)
 
Sv: objektiv till min nikon d40

- knappen-

ville bara påpeka att ett objektiv med ljusstyrkan 4-5,6 inte ger bra resultat att använda inomhus, för ljussvagt, men tanken kanske inte var det & det hade ni nog kanske redan koll på
 
Sv: objektiv till min nikon d40

en liten fråga, använder du ditt objektiv tillsammans med en nikon d40? :)
 
Sv: objektiv till min nikon d40

- knappen-

ville bara påpeka att ett objektiv med ljusstyrkan 4-5,6 inte ger bra resultat att använda inomhus, för ljussvagt, men tanken kanske inte var det & det hade ni nog kanske redan koll på

Mitt används ute o fota hästar o sånt med. Naturbilder osv. Den tar bra bilder inne om man har ljust nog, men jag skulle inte vilja fota i ridhus etc med den. Bara därför måste jag ju åka o prova nån dag :angel::rofl:
 
Sv: objektiv till min nikon d40

okej :) tack för svar, har du typ pixbox eller nått annat så att man kan få se fler bilder, gärna hästar i rörelse :)
 
Sv: objektiv till min nikon d40

okej :) tack för svar, har du typ pixbox eller nått annat så att man kan få se fler bilder, gärna hästar i rörelse :)

Har photobucket men alla är inte fotade med min nikon.

Följande är dock bara nikon-bilder med nya objektivet:

album

Bara hästbilder, kanske nån vovve :angel:
 
Sv: objektiv till min nikon d40

På hur långt avstånd har du tagit dessa bilder? Är de mycket/litet inzoomade?
Är lite sugen på ett sådant objektiv som komplement till mitt kitobjektiv. Har en D40.
 
Sv: objektiv till min nikon d40

Det är lite olika. Fölen är fotade på ca 100 meters avstånd. Närbilderna på ca 5-7 meter. :) Hur mycket jag zoomat vet jag inte riktigt, det är oxå olika.
 

Liknande trådar

Fritid Hilfe! Jag är sugen på ett nytt objektiv till min Nikon D90, och jag vet nog på ett ungefär vad jag vill ha för egenskaper men inte...
2
Svar
23
· Visningar
1 566
Senast: YlvaG
·
IT & mobiler Jag har två kameror: en systemkamera Nikon D60 (som jag oftast använder ett Tamron-objektiv med brännvidd 18-200 på) och en...
Svar
0
· Visningar
864
Senast: Myrten
·
IT & mobiler Jag har en Nikon D3000 som jag för det mesta använder med mitt tamronobjektiv. Jag är lite osäker på vilken modell objektivet är men på...
Svar
6
· Visningar
1 151
Senast: cewe
·
IT & mobiler Vet att det finns många duktiga fotografer här, så jag undrar om man kan få lite råd om objektiv? Jag har en Nikon D5100 med ett 18-55...
Svar
3
· Visningar
896
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp