Objektiv???

Hera

Trådstartare
Jag har fått en Canon EOS 400D i present :banana:

Vilka objektiv är att rekomendera till hobbyfoto?
Är min första systemkamera...

Är intresserad av lite porträtt och sen tar man ju mkt i ridhus osv
 
Sv: Objektiv???

Jag hakar på tråden, fast jag har en Nikon FE2. Bortsett från "medföljande-standardobjektiv" har jag ett Nikkor 55 mm. f/2.8. Vill gärna ha något som "kompletterar åt andra hållet".

Observera att jag inte kan något om systemkameror (fast jag tog några snygga bilder i gymnaset (hade fusklapp)) så anpassa svar därefter. ;)
 
Sv: Objektiv???

Canon 50mm 1.8

Kostar drygt tusingen och är ett av de skarpaste canonobjektiv som finns. Perfekt för porträtt och inomhus ridfoto.
 
Sv: Objektiv???

Vilket andra håll? Mer tele eller mer vidvinkel?

Vidare rekommenderar jag 35mm 2.0 mycket bra objektiv för pengarna. Mer tele rekommenderar jag 85mm 1.8D

Du har ju redan 55mm, så dessa två skulle komplettera.
 
Sv: Objektiv???

Främst tele, men även vidvinkel. Tackar för tipsen! :D
 
Sv: Objektiv???

Inne i ridhus behövs ett ljusstarkt.

Jag har samma som någon rekommenderade, nämligen Canon 50 mm 1,8 II. Kostar runt en 1000-lapp och tar ljusa kort även i hopplöst mörka ridhus.
 
Sv: Objektiv???

Ska väl tillägga att det ändå inte brukar räcka, iso upp till 3200 kan behövas, oftast räcker 1600. Men ljusstark optik är A och O.

Kolla även in 85 1.8, mycket bra optik, både nikon och canons variant är oslagbart bra.
 
Sv: Objektiv???

Canon 50mm 1.8

Kostar drygt tusingen och är ett av de skarpaste canonobjektiv som finns. Perfekt för porträtt och inomhus ridfoto.

Jag har det och det ger ÄCKLIGT bra bilder. Kvaliteten är jobbigt bra, så det objektivet rekommenderar jag verkligen :)
 
Sv: Objektiv???

Finns liknande för Nikon? Mest för inomhusfoto och så. Måste man just använda Nikons objektiv, eller passar andra märken också?
 
Sv: Objektiv???

Nikon har givetvis också en 50mm 1.8

Sigma släpper en 50mm 1.4 med HSM snart också, vilket blir intressant för alla D40 och D40X och D60 ägare. Smart drag av Sigma där.
 
Sv: Objektiv???

Jo, och det värsta är att Nikons har uppvisat bättre skärpa och färgåtergivning än Canons 50 1.8 ;)
 
Sv: Objektiv???

Oj vad snabba ni var!
Är Sigma bättre än Nikon? Och vad står eg. 50 mm och 1.4 för? :o
 
Sv: Objektiv???

Bättre och bättre, sigmas är så nytt att det inte ens kommit ut, så inga tester har gjorts, alltså går det inte att avgöra ännu, däremot har jag svårt att se hur de skall klarar av att bli bättre än 1.8D och 1.4D. Men de ligger säkert i ett bra prisläge som ändå gör objektivet väldigt bra för pengarna, även om det inte blir lika bra som Nikons egna.
 
Sv: Objektiv???

canon har ett 50mm f1,4 som ligger på 3500:-
jag har ett sånt och det är ruskigt bra.. :p

 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Objektiv???

För er som tänker främst porträtt (Även djurporträtt) är 85:an 1.8 eller 1.4 av båda märkena förmodligen bland de bästa ni kan få, möjligen att Nikkor105mmVR kan komma i närheten av bra kvalité för porträtt som 85 1.4, hur bra Canons 100mm är på porträtt vet jag inte.
 
Sv: Objektiv???

1.8:an ksotar knappt 4, gäller både nikon och canon. Kör min Nikkor 85:a ofta, grymt snygg bokeh och helt klart standard för porträtt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Senaste tiden tycker jag att jag har börjat lukta illa så fort oavsett hur ofta jag duschar. Svettas inte mer men svetten luktar...
Svar
15
· Visningar
907
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
599
Senast: Corax
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
7 200
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp