Obligatorisk stalltjänst för ridande elever på ridskola vanligt?

nickan1

Trådstartare
En släkting till mig har låtit sitt barn börja på ridskola då barnet älskar djur, henär sju år. Ridskolan har obligatorisk stalltjänst för barn 1-2 gånger per termin. Stalltjänsten är förlagd till helgen. Naturligtvis är de då inte själva och har ansvar utan går bredvid ansvarig personal. Jag blir ändå lite förundrad över att ridskolor kan ställa det här kravet för att överhuvudtaget få rida där. Okej att frivilliga skötarsystem alltid har funnits. Ridskolan i fråga är på en liten ort och det är väldigt långt till en annan ridskola så det finns ingen möjlighet för dem att byta ridskola utan det är gå med på kravet eller inte rida alls. Jag kan på ett sätt tycka det är vettigt att ha det som en del av rid- och hästutbildningen och man lär sig säkert massor på det.

Men ändå ha det som obligatoriskt krav ställer jag mig tveksam till även om man naturligtvis har fri avtalsrätt och det är upp till varje enskild individ (förälder då) att gå med på avtalet eller inte. Men jag frågar mig hur ansvarsfrågan ser ut om en olycka händer? De yngsta barnen de tar på ridskolan är 6 år. Vilka försäkringar skulle gälla om barnet blir skadat? Om en häst blir skadad genom att barnet varit oaktsamt på något sätt och olyckan är framme? Egen olycksfallsförsäkring eller är ridskolan ansvarig genom deras försäkringar? Nu vet jag inte så mycket om upplägget i detalj på den här stalltjänsten utan jag bara funderar på detta.

Min släkting undrade om detta var vanligt på ridskolor och jag vet inte för jag är inte aktiv inom den världen längre så jag ställer frågan här.
 
På den ridskolan jag jobbade på var det inte obligatoriskt för elever men det var en möjlighet som erbjöds för att få ned ridavgiften. För inackorderingar var det dock obligatoriskt. Då gällde att alla under 13 skulle ha en vuxen med sig som hade ansvaret för barnet och var den vuxne inte hästvan hade hen inte något ansvar/var inte ensam vid hanteringen av hästarna. Barn under tretton fick aldrig hantera hästarna vid in/utsläpp täcke av/på och de mellan 13-18 fick inte hantera hästarna ensamma utan hästvan vuxen. Det var alltid någon hästvan vuxen som ledde arbetet.
Eftersom detta ingick i ridskolans verksamhet gällde samma försäkringar som vid övrig verksamhet på ridskolan både vad gäller hästar och barn.

Att det är obligatoriskt på en ridskola i en mindre ort ser jag inte som jättekonstigt, det kan vara deras chans att överleva ekonomiskt. Det kan stå mellan det eller att höja ridavgifterna rejält och då tappa elever och få lägga ner.
 
Vi är en ideell förening och i ideella föreningar krävs ideella krafter för att överleva. Brukar berätta för berörda grupper varför vi har det såhär, de flesta köper det. Hos oss är det grupper över en viss nivå som ska ha stalltjänst så inte de absolut minsta barnen.

Vi har pratat om att erbjuda möjligheten att "köpa sig loss" dvs erlägga avgift stor nog för oss att ta in anställd personal istället. Lite oklart och oense om hur det skulle funka men det är ett alternativ i mina ögon IAF. Det är en bra möjlighet för eleverna att lära sig ta hand om hästar och vad som krävs för egen häst samtidigt som det är utbildande i vad föreningsliv är. Det är ju VÅRA hästar som vi gemensamt tar hand om, istället för att betala högre lektionsavgift för att täcka kostnaden för minst 2 personal.
 
Ridit på två olika ridskolor, den ena hade inga direkta måsten. Men var en ideell förening så om man ville hålla ridskolan öppen, anordna tävlingar eller hålla fint så var det liksom frivilliga som gjorde detta.

Ridskola nummer två;
Boka in dig på en uppgift eller betala 500:- per termin extra utöver ridavgiften. Plus att det skulle bakas eller köpas något till caféet varje termin av varje ridande eller familj.
 
Vi har alltid haft det så på vår ridskola, i början hade en hela dagen, dvs fyra pass, nu har en morgon+lunch eller intag+kväll. Ansvarig är alltid ngn över 18 som har koll på rutinerna i stallet, vilka hästar som bor var och så vidare. Yngre barn har sina föräldrar med sig. Är de inte hästvana så har de iaf koll på barnen. Jag tycker det är ett bra sätt att hålla nere personalkostnaderna, och samtidigt lära eleverna basic hästhantering och hur en tar hand om ett stall med mockning, sopning, krattning av spångångar, fodring av hästar och så vidare.
 
I "mitt" stall har ridande över 15 år stalltjänst, givetvis ledd av van vuxen som kan rutinerna. För barn under 15 är det i stället föräldrarna som ska göra föräldratimmar i t.ex. kiosk, anläggningsdagar, hökörning och liknande. Den som inte vill detta kan istället betala vad det kostar att ta in personal motsvarande tid. Det är ju en del av själva principen med ideella föreningar, att medlemmarna arbetar ideellt för att hålla nere kostnaderna.

Däremot tror jag inte att det är någon direkt hjälp att ha små barn som hjälper till, de kräver mer tid i handledning än vad det skulle ta att göra jobbet själv. För deras eget lärandes skull är det ju så klart bra, men det känns för mig lite konstigt att KRÄVA deltagande i aktiviteter som inte gynnar klubben.
 
Tävlingsgrupperna har stalltjänst hos oss. Jag har nog nästan betraktat det som att de får extra "lektioner" nu när de är så intresserade att de vill tävla. Dvs att lära sig ta hand om hästar är väl bonuslektioner på sätt och vis. (Nu är ju jag inte drabbad men vet ju villkoren om jag skulle börja tävlingsgrupp).

(Sedan att bara få ta hand om djur finns det ju folk som betalar för att deras barn ska få göra på 4H läger för barn ;).)
 
En släkting till mig har låtit sitt barn börja på ridskola då barnet älskar djur, henär sju år. Ridskolan har obligatorisk stalltjänst för barn 1-2 gånger per termin. Stalltjänsten är förlagd till helgen. Naturligtvis är de då inte själva och har ansvar utan går bredvid ansvarig personal. Jag blir ändå lite förundrad över att ridskolor kan ställa det här kravet för att överhuvudtaget få rida där. Okej att frivilliga skötarsystem alltid har funnits. Ridskolan i fråga är på en liten ort och det är väldigt långt till en annan ridskola så det finns ingen möjlighet för dem att byta ridskola utan det är gå med på kravet eller inte rida alls. Jag kan på ett sätt tycka det är vettigt att ha det som en del av rid- och hästutbildningen och man lär sig säkert massor på det.

Men ändå ha det som obligatoriskt krav ställer jag mig tveksam till även om man naturligtvis har fri avtalsrätt och det är upp till varje enskild individ (förälder då) att gå med på avtalet eller inte. Men jag frågar mig hur ansvarsfrågan ser ut om en olycka händer? De yngsta barnen de tar på ridskolan är 6 år. Vilka försäkringar skulle gälla om barnet blir skadat? Om en häst blir skadad genom att barnet varit oaktsamt på något sätt och olyckan är framme? Egen olycksfallsförsäkring eller är ridskolan ansvarig genom deras försäkringar? Nu vet jag inte så mycket om upplägget i detalj på den här stalltjänsten utan jag bara funderar på detta.

Min släkting undrade om detta var vanligt på ridskolor och jag vet inte för jag är inte aktiv inom den världen längre så jag ställer frågan här.

Jag tycker det låter rätt rimligt så som du beskriver det.
Barnen är med och tittar på stalltjänsten, ingår i köp av tjänst "gå på ridskola".
Barnens insatser torde ju vara mer "belastning" än "hjälp" när det gäller så unga barn. Ett slags teorilektion, med andra ord.

Vad gäller försäkringsbiten så utgår jag från att ridskoleverksamheten har något slags försäkring som gäller både om eleverna skadar sig om de drattar av en häst, och om de skadar sig i samband med annan hantering.
Jag utgår också från att man från ridskolans sida inte håller eleverna ansvariga för eventuella skador på hästarna.
 
Vi är en ideell förening och i ideella föreningar krävs ideella krafter för att överleva. Brukar berätta för berörda grupper varför vi har det såhär, de flesta köper det. Hos oss är det grupper över en viss nivå som ska ha stalltjänst så inte de absolut minsta barnen.

Vi har pratat om att erbjuda möjligheten att "köpa sig loss" dvs erlägga avgift stor nog för oss att ta in anställd personal istället. Lite oklart och oense om hur det skulle funka men det är ett alternativ i mina ögon IAF. Det är en bra möjlighet för eleverna att lära sig ta hand om hästar och vad som krävs för egen häst samtidigt som det är utbildande i vad föreningsliv är. Det är ju VÅRA hästar som vi gemensamt tar hand om, istället för att betala högre lektionsavgift för att täcka kostnaden för minst 2 personal.
OT När du berättar om "din" ridskola så får jag ofta sådan lust att rida där
 
När jag gick på ridskola så ingick det stalltjänst på helgen. Tror det var en eller möjligen två dagar per termin. Detta är lite drygt 10 år sedan och vi var väl i åldrarna 10-14 ungefär. Jag ser det som ett bra lärotillfälle samtidigt som man får känna att man har lite ansvar under ordnade former vilket jag tror är nyttigt. Dessutom är ju många ridskolor ideella föreningar som bygger på sina medlemmar.
 
Aldrig varit med om att behöva ha stalltjänst när jag har ridit på ridskola. Varken på förra lite större och nuvarande lite mindre ridskola.
 
Min dotter går på fotboll. Snacka om att få hjälpa. Kiosken har man med jämna mellanrum och tvättning av matchkläder. Sonen gick på gymnastik. Samma där. Kiosken hade man mm. Tycker det känns rimligt med teori och hjälp samtidigt.
 
Vår ridskola har att alla ridgrupper ska göra i ordning höpåsar 10st vid varje ridtillfälle samt stalltjänst en helg per termin. Nybörjarna är dock undantagna denna regel. Jag har inte stenkoll men tror inte det är någon ansvarig som är med under tiden utan det förväntas att föräldrar ska hjälpa till.
 
På ridskolan jag var aktiv i så fick man i form av helgarbete en helg/månad en ridlektion i veckan.
Var två stycken som jobbade förmiddagspass och två på eftermiddagspass. De som jobbade fm på lördagen jobbade em på söndag och tvärtom.

Det var lite då och då som de sökte efter ny helgpersonal. Tror vi var totalt 16 ordinarie och så några reserver. Byten mm fick vi lösa själva. Det var dock en del som slutade när det blev nytt system och man skulle bli skattad för arbetet på ridskolan.

Dock har jag för mig man var tvungen att vara 16 för att börja med det. I övrigt var det noll krav på att man skulle hålla på med stall-eller hästarbete.

Nu har jag dock för mig elever fått börja sälja t.ex. idrottshäften osv. Noll koll på om det är ett måste för alla eller inte dock.
 
Tack för alla svar, jätteintressant att få höra hur det fungerar på olika ställen! Jag hade ingen koll på hur det fungerade i olika ridskolor nuförtiden, var ett tag sen jag själv var där och aktiv på ridskola. Det är intressant @Youma det du citerar men samtidigt så kanske det hade blivit så höga ridavgifter att det inte går runt på grund av för få ridande elever då många inte har råd. Så det är en balansgång.

När jag var barn så slogs vi nästan om att vara skötare och det fanns alltid massor med barn som var i stallet och hjälpte till med olika saker helt frivilligt men så kanske det inte är längre utan nu så måste man villkora för att få någon som hjälper till? Vi hjälpte till helt frivilligt med att fixa tävlingar, bygga banor, stå i cafeterian, mocka, höa, in - och utsläpp och hjälpa nybörjare i stallet o.s.v. Som tack fick vi skötarlektioner nån gång eller två per termin.
 
En släkting till mig har låtit sitt barn börja på ridskola då barnet älskar djur, henär sju år. Ridskolan har obligatorisk stalltjänst för barn 1-2 gånger per termin. Stalltjänsten är förlagd till helgen. Naturligtvis är de då inte själva och har ansvar utan går bredvid ansvarig personal. Jag blir ändå lite förundrad över att ridskolor kan ställa det här kravet för att överhuvudtaget få rida där. Okej att frivilliga skötarsystem alltid har funnits. Ridskolan i fråga är på en liten ort och det är väldigt långt till en annan ridskola så det finns ingen möjlighet för dem att byta ridskola utan det är gå med på kravet eller inte rida alls. Jag kan på ett sätt tycka det är vettigt att ha det som en del av rid- och hästutbildningen och man lär sig säkert massor på det.

Men ändå ha det som obligatoriskt krav ställer jag mig tveksam till även om man naturligtvis har fri avtalsrätt och det är upp till varje enskild individ (förälder då) att gå med på avtalet eller inte. Men jag frågar mig hur ansvarsfrågan ser ut om en olycka händer? De yngsta barnen de tar på ridskolan är 6 år. Vilka försäkringar skulle gälla om barnet blir skadat? Om en häst blir skadad genom att barnet varit oaktsamt på något sätt och olyckan är framme? Egen olycksfallsförsäkring eller är ridskolan ansvarig genom deras försäkringar? Nu vet jag inte så mycket om upplägget i detalj på den här stalltjänsten utan jag bara funderar på detta.

Min släkting undrade om detta var vanligt på ridskolor och jag vet inte för jag är inte aktiv inom den världen längre så jag ställer frågan här.

På ridskolan där jag jobbar har eleverna stalltjänst. Det finns alltid en stalljoursansvarig och uppgifterna anpassas efter eleverna. Tror många gånger det kan vara en kostnadsfråga!
 

Liknande trådar

Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: ridelev
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vem hjälper hjälparen?
  • Trött och arg
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp