Obokade dagar...

Maira

Trådstartare
...eller alltid på språng till något? Hur ser det ut i er kalender?

Själv inser jag att jag varit alldeles för fullbokad väldigt länge och att jag mår dåligt av det. Jobbet är ju en sak, men känner att jag nog måste börja tänka på att ha någon dag/kväll i veckan då jag bara "får vara".

Hur har ni det?
 
Sv: Ombokade dagar...

Min kalender var helt fulltecknad när det helt plötsligt small till en dag.
För tillfället är det en bedrift att bara gå ur sängen. Klara ej av att ha någonting planerat i kalendern längre - det ger mig en otrolig stresskänsla.

Bra att du reagerar på signalerna.
Dra i handbromsen och frigör genast tid för dig själv innan det går för långt!
Det jag känner för tillfället är inget jag ens önskar min värsta fiende!
 
Sv: Ombokade dagar...

Tack för att du delar med dig! Hoppas det vänder för dig.

Såg just att "paddan" tyckte att det skulle vara ombokade dagar istället för obokade. :banghead:
 
Sv: Ombokade dagar...

Jag pallar inte att vara uppbokad hela tiden. Dels för att jag inte står ut med att umgås med folk för mycket och också för att jag behöver tid där jag kan göra vad jag vill. Tid när jag kan göra precis ingenting och bara vara.

Min kalender är lite halvbokad. Känns ganska lagom just nu :)
 
Sv: Ombokade dagar...

Det är bara att lära sig säga nej, eller att bara göra saker man längtar till för det är så roligt :)
 
Sv: Ombokade dagar...

Väldigt obokat. Jag trivs bäst så. När jag jobbar är det däremot inga problem att ha en fulltecknad arbetsdag med snäva marginaler, men på fritiden vill jag ha just fri tid.
 
Sv: Ombokade dagar...

Förut va jag alltid uppbokad men mådde inge bra av det.
Nu är jag säsongare, under hockeysäsongen är jag uppbokad ca 3 dar i veckan, resten av tiden umgås jag med mina katter.
Nu off season är det ännu mer med katterna, men även tid för vänner då och då. Trivs rätt bra med det och kommer ta det lugnt tills jag känner att jag pallar med mer!
 
Sv: Ombokade dagar...

Nej usch, jag vill inte schemalägga min fritid med måsten och behandla mitt liv som ett jobb. Klart jag planerar vissa saker, men det jag vill med min fritid är att ha möjligheten att välja vad jag vill göra när jag vaknar.

En kompis sade en kul grej igår - hon jobbar på ett företag med många människor från olika länder så de hade haft en 'kulturell introdag'. Mannen som höll i det var från australien och sade följande:

When swedes talk about holidays, you say "on my holiday I MUST wash the car, i MUST mowe the lawn, i MUST paint the house..." Etc. we Australians say "on my holiday I COULD wash the car, I COULD mowe the lawn, I COULD paint the house... Or I could have a beer."

:)
 
Sv: Ombokade dagar...

Har lagat paddans dumhet. :)

Jag har max två kvällsaktiviteter per vecka. Har enormt stort behov av ensam-tid. Enstaka veckor kan jag knö aktiviteter alla dagar, men då kommer det att vara segt i fyra-fem veckor därefter.

Lyssna på signalerna. Boka bort saker, även om det är roliga/viktiga saker och känns motigt.
 
Sv: Obokade dagar...

Jag som går hemma föräldraledig har väldigt lite planerat. Jag konstaterade att jag hade något inbokat på varje dag i kommande vecka, vilket inte hänt på ett år ungefär. Sen att de inbokade grejerna tar max 2 timmar är väl en annan sak? ;)

Jag trivs med en tom kalender och fylla den med vad vi känner för dagen. :)
 
Sv: Obokade dagar...

Jag är så gott som alltid på språng till något, men har ändå i kalendern relativt obokade dagar (eller snarare kvällar för jobbet tar ju upp det mesta av dagarna). Jag har en tendens att ägna mig åt flera saker som kräver mycket tid - just nu två hästar som jag försöker hålla igång fullt ut, ett heltidsjobb med pendling, intresse för att träna själv utöver ridningen samt en gård som kräver en hel del tid och arbete - så mitt normaltillstånd är att fylla dagarna maximalt med mer eller mindre nödvändiga aktiviteter. Frågan är ständigt vad som ska/kan/måste prioriteras bort för att alls få ihop ekvationen någotsånär.

Samtidigt är det ju inte riktigt "bokade" dagar på det sättet att någon annan än jag själv förväntar sig att jag ska vara på en viss plats mellan kl 19 och 20 och göra något speficikt just då.

Det hade säkert stressat mig mycket mer om jag hade till exempel dressyrträningar eller gympapass flera kvällar i veckan med sådana exakta tider som jag måste hålla och avboka om jag inte kan. Nu kan jag känna att okej, jag VILL rida båda hästarna fem eller sex dagar i veckan och jag VILL köra mina egna träningspass och jag VILL ha någorlunda kontroll över hemmet och trädgården och därför är jag oftast igång till kl 22 eller senare med dessa sysslor.

Men räcker inte tiden eller orken, så får jag helt enkelt finna mig i att något får falla bort eller att det ser ut som f-n hemma då och då (=ganska ofta...). Så trots att dagarna är fulla, så funkar det nästan alltid att bara dra i bromsen och lyssna på kroppen när den ibland säger "jag PALLAR inte mer just nu, vänligen återkom en annan dag och låt mig sitta och bara slappa för mig själv en stund".
 
Sv: Ombokade dagar...

Har lagat paddans dumhet. :)

Jag har max två kvällsaktiviteter per vecka. Har enormt stort behov av ensam-tid. Enstaka veckor kan jag knö aktiviteter alla dagar, men då kommer det att vara segt i fyra-fem veckor därefter.

Lyssna på signalerna. Boka bort saker, även om det är roliga/viktiga saker och känns motigt.

Tack! :D

Jo jag inser att jag måste plocka bort en del, och det är skönt att läsa att det finns fler som jag!
 
Sv: Obokade dagar...

Ganska så obokad här. Behöver en del ensam tid att göra vad jag än känner för för att må bra. Och just nu mår jag inte så bra och då behövs det ännu mer oplanerad tid där jag kan ringa och kolla om någon har lust att hitta på något om jag känner för det.
 
Sv: Obokade dagar...

Förr hade jag all tid bokad. Så blev det som det blev också. Numera är jag väldigt rädd om min obokade tid och är försiktig med att boka in grejer på kvällar och lediga dagar. Om jag lägger till någonting vill jag helst försöka ta bort någonting annat. Mitt jobb kräver såpass mycket känslomässigt engagemang att jag behöver mycket egen tid för att orka.
 
Sv: Ombokade dagar...

Väldigt obokat. Jag trivs bäst så. När jag jobbar är det däremot inga problem att ha en fulltecknad arbetsdag med snäva marginaler, men på fritiden vill jag ha just fri tid.

Samma här.

Förvisso har jag en häst och två hundar, men det är ju vardag för mig så att säga. På jobbet mår jag dåligt av att ha för lite att göra, dagen måste gå fort:D
 
Sv: Obokade dagar...

Jag har häst och tränar så är sällan hemma innan 20 på vardagarna, går hemifrån runt 7. Däremot har jag märkt att jag blir mer och mer rädd om mina helger vilket är ganska tråkigt eftersom jag bor en bit från släkt och närmaste vänner men aldrig är riktigt sugen på en spontanhelg borta.
 
Sv: Obokade dagar...

Jag måste verkligen planera och sätta upp att den å den tiden gör jag dethär. På morgonen har jag mobilen på olika tider. Först vakna. Lite drar jag mig. Sen larm igen så jag inte fastnar i stallet. Får Max ta tio min per box på morgonen. Tio min innan jag åker till jobbet. Hinna äta frukost. Byta om å borsta tänderna. Äter oftast i bilen å borstar tänderna på parkeringen.

På jobbet är det väldigt stressigt. Det ska gå fort och på en viss tid (personlig assistent). Frukost, ståträning, massage, tandborstning, hår och hudfix, dushning, matlagning, städning, fotmassage, nagelvård osv. Hinner inte alltid äta på jobbet men försöker få i min nått iaf.

Kommer hem 19:30. Fixa stallet det som inte hans med på morgonen. Slänga i mig nån mat, sitter oftast framför datorn då som nu. Ta in en häst. Fixa iordning. Senast 21:00 måste jag vara klar med honom/henne här blir det ofta alldeles för sent. Sen ta in de andra. Jobba lite lätt med häst nr 2 alt vila. Kraftfoder runt 23:00. Lägger mig direkt efter det.

Jag kommer inte jobba som detta hela livet för det tar väldigt mkt på krafterna. I framtiden blir det nog häst mer som inkomst istället för inom vården. Nu måste jag jobba mkt för att ha råd å även kunna spara till framtiden. Snart sommarbete om tre månader iaf.
 
Sv: Obokade dagar...

Både jag och pojkvännen har tendensen att boka upp oss på massor av saker hela tiden. Men jag står på mig rätt mycket när det gäller att ta både "bara-vara-kvällar" och även att han och jag hittar på nåt kul ibland :)
 
Sv: Obokade dagar...

Jag behöver lite egen tid då och då, för att känna glöd för det jag gör. Obokade dagar är underbara när de finns, men annars, efter att det har varit intensivt för länge, hjälper det mig att ta några timmar slötittande framför tv:n, eller långprata i telefon med någon vän. Eller få läsa en god bok... eller nöjessurfa på nätet. Just att få vara still och inte anstränga hjärnan alltför hårt ett tag, så kommer jag tillbaka på banan. Jag har märkt att när jag är ansträngd, tar det ungefär fyra timmar av någon form av "slöande", för att få tillbaka lite ork.
Lite OT
Jag tycker ofta att allt jag vill göra, gör att antingen relationer, sömnen eller det jag skulle behöva/vilja göra får stryka på foten. Det är alltid ett himla kompromissande. Måste erkänna, att jag är mest tillfreds med vad jag hinner få gjort, när jag är singel. Fler som känner likadant?
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 245
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag har lite lösa funderingar kring sjukperiod och krav på sjukintyg (från dag 8). Vilka frånvarodagar räknas? Vad jag förstår räknas...
Svar
4
· Visningar
629
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 075
Senast: Rosett
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 093
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp