Obotlig romantiker?

machafuko

Trådstartare
Vad innebär uttrycket obotlig romantiker för er, alltså vad läser ni in i det?

Alla verkar definiera det så olika så när jag diskuterade med en vän igår blev vi lite ställda på hur olika man kan se på uttrycket.
 
En obotlig romantiker är nog för mig någon som är kär i kärleken, så att säga. Man jagar efter att få känna fjärilar i magen. Jag känner/har känt åtminstone två-tre som jag tycker stämmer in på min egen uppfattning och har dejtat någon också. Gemensamt är att de inte vill vara singlar men de klarar inte heller att få stadiga relationer. Det blir kalla fötter så fort vardagslunket närmar sig.
 
Jag tänker en person som har en ganska konstruerad bild av kärlek och tror att det ska gå till som i en chick-flick :angel: Som värderar kärlek och romantik högt i livet men kanske inte har, enligt mig, en riktigt realistisk bild av hur en relation oftast är. Jag ser det alltså inte som något fint att vara en obotlig romantiker utan kopplar det nog till en ganska omogen syn på kärlek.
 
Vad innebär uttrycket obotlig romantiker för er, alltså vad läser ni in i det?

Alla verkar definiera det så olika så när jag diskuterade med en vän igår blev vi lite ställda på hur olika man kan se på uttrycket.
För mig är det någon som sätter ett stort fokus/värde på kärleken och romantik Och utryck på dessa som ett fenomen.
Att det har ett stort symbolvärde liksom.

Tex rosenblad på sängen som är sååå romantiskt.

Själv tycker Jag att det är en större kärlekshandling att min hund redan var rastad nu när jag kom hem stelfrusen efter dykningen så att jag kan ligga ibadet och skriva detta istället för att behöva gå ut med hunden.
Det är värt hur många röda rosor, kärleksballader och årsdagsfirande som helst, i mitt tyckte.
 
Jag tänker en person som har en ganska konstruerad bild av kärlek och tror att det ska gå till som i en chick-flick :angel: Som värderar kärlek och romantik högt i livet men kanske inte har, enligt mig, en riktigt realistisk bild av hur en relation oftast är. Jag ser det alltså inte som något fint att vara en obotlig romantiker utan kopplar det nog till en ganska omogen syn på kärlek.
Så tänker jag med. Framförallt kopplar jag ihop "obotlig romantiker" med "orealistisk verklighetsuppfattning" :p Dessutom tänker jag att obotliga romantiker ofta har en osund syn på kvinnligt/manligt, att kvinnor ska vara extremt feminina och oskydligt söta osv och att männen ska vara överdrivet maskulina, sådär så att det blir som i de allra värsta, (möjligen lite äldre) romantiska filmerna.

Med andra ord: obotliga romantiker försöker jag hålla mig undan från.
 
Tänker att det inte behöver handla om kärlek, utan också att man romantiserar olika saker. Har en vän som tenderar att romantisera allt, han vill bo i en stuga på landet utan el, han vill skaffa en segelbåt o.s.v. Allt för att han har en romantiserar bild av världen.

Ja, såna saker tänker jag också. Att saker och ting får oerhörda symbolvärden, både när det handlar om romantisk tvåsamhet och när det handlar om andra saker. Tex kan ju den egna segelbåten stå för frihet på de sju haven, ungefär, medan en båt som ett par äger tillsammans kan stå för hur underbart det är att segla - bara vi två i en ganska liten båt i veckor - och just vi ska aldrig bli osams när det krisar till sig.

Och så är det en person som varje gång hen inleder en ny relation säger saker i stil med "så här har det aldrig känts förut" och "jag känner att det här kommer att hålla" och sånt. Trots att all erfarenhet säger det motsatta.
 
Tänker att det inte behöver handla om kärlek, utan också att man romantiserar olika saker. Har en vän som tenderar att romantisera allt, han vill bo i en stuga på landet utan el, han vill skaffa en segelbåt o.s.v. Allt för att han har en romantiserar bild av världen.
Jag håller helt med! Som inte fattar att tvätta sig i bäcken i tio minusgrader för att hen inte vill ha vatten eller el indraget i sitt romantiska fantasihus ute i skogen inte är något trevligt överhuvudtaget utan ser det som något fantastiskt och härligt. Som inte verkar fatta hur det faktiskt skulle vara utan bara ser det hen vill se i sin drömvärld.

För mig är en obotlig romantiker någon som är väldigt naiv. Som inte kan/vill se verkligheten. Som inte kan/vill se vilka konsekvenser det hen gör får och som inte lär sig av sina misstag. Som om och om igen skadar människor (och djur i förekommande fall) i sin omgivning genom sin naivitet och obetänksamhet men inte fattar det utan svävar vidare i sin rosa bubbla. Jag håller mig långt borta från dessa världsfrånvända människor.
 
Tänker att det inte behöver handla om kärlek, utan också att man romantiserar olika saker. Har en vän som tenderar att romantisera allt, han vill bo i en stuga på landet utan el, han vill skaffa en segelbåt o.s.v. Allt för att han har en romantiserar bild av världen.

Såhär tänker jag också om begreppet, att det inte nödvändigtvis är kopplat till kärlek och kärleksrelationer.
 
Vad innebär uttrycket obotlig romantiker för er, alltså vad läser ni in i det?

Alla verkar definiera det så olika så när jag diskuterade med en vän igår blev vi lite ställda på hur olika man kan se på uttrycket.
Obotlig romantiker kan väl vara lite skämtsamt? Det är inte så farligt.

Att vara romantiker däremot, känns mer negativt för mig. Men det är kanske för att jag inte gillar det som jag förknippar med just det som stora rosa rosetter på inredningen och buketter med rosor levererade av bud och småpinsamma versioner av frieri i offentliga utrymmen.
 
Jag tolkar uttrycket som enbart relevant till någon som strösslar förhållanden uppvaktande och lite idealistiskt svärmande - en drömmare relaterat till kärleksbegreppet.

Jag kan inte relatera uttrycket till annat som många andra gör i tråden - de exempel som ges finns andra uttryck för. Verklighetsfrånvänd, naiv, ansvarslös cyniker etc etc.
 
Tänker att det inte behöver handla om kärlek, utan också att man romantiserar olika saker. Har en vän som tenderar att romantisera allt, han vill bo i en stuga på landet utan el, han vill skaffa en segelbåt o.s.v. Allt för att han har en romantiserar bild av världen.

Ugh, jag var så en gång i tiden. Får ont i magen bara jag tänker på det :p

Nu är jag lite av en romantiker fortfarande, framför allt när det kommer till högtider och säsonger. Just nu karvas det pumpor och tas långa höstpromenader, och om en stund kommer det tillsättas kardemumma och kanel i varenda kaffekopp och planeringen av årets julgran (läs Disneygran) sätter igång. Jag älskar verkligen att få ut så mycket som möjligt av varje säsong. Men jag har släppt stugan utan el, jag har testat det och det var inge roligt :cautious: För egen del är jag glad att jag med åren har hittat en balansgång mellan romantiken och realismen, för visst kryddar romantiken livet och jag skulle inte vilja vara utan den. Men hänger man upp allt i livet på den så är ju också risken för besvikelse ganska stor.
 
Jag har en kompis som jag ser som en obotlig romantiker och därmed evig ungkarl 😂
Det är vackra ord, charm i överflödig, blommor, choklad osv osv.
Tar flickorna med storm men så fort allt lagt sig och de vill ha något som liknar en seriös relation så är det tack och hej nästa tjej.
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
13 160
Senast: lilstar
·
Kultur Jag skulle vilja ha tips på intressanta böcker. Att titta på en film/serie på en skärm ger en viss tillfredsställelse, men jag är i...
Svar
6
· Visningar
434
Senast: Yeah but
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 452
Senast: Sootie
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 189
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp