OCD i hasled på unghäst, någon med erf?

ako

Trådstartare
Krumelur, min ettåring, har en tid haft en liten galla i höger hasled och en betydligt större i vänster. Han är inte halt och ömmar inte, men eftersom gallorna inte går tillbaka fick vet kolla på honom när han var här i ett annat ärende härom veckan. Han misstänkte att det kunde vara osteochondros, och det är väl tyvärr inte alls otroligt, då "bäbis" är stor och har vuxit mkt (159 cm, 1 år, 4 mån).

Vet rekommenderade röntgen, men tyckte inte det var någon panik med det, då hästen ju verkar må bra. Tänkte försöka få tid för detta på höstlovet (är lärare o alltså ledig då) om tre veckor. Diskuterade sedan inte vidare om ev åtgärder, då jag hade bråttom till hoppträningen med stoet efter vets besök.

Som jag har förstått det är det relativt god prognos på ocd- operationer, eller? Hoppas... För jag antar att han lär behöva opereras om det är det. Gallorna måste ju bero på något, och om inte den eventuella benbiten irriterade borde de ju inte uppstått.

Vad har ni för erfarenhet av ocd- operationer? Prognos? Görs de så här tidigt i allmänhet, eller ska man vänta ett år eller två? Titthål? Stående? Liggande? Antar att det är ganska lång box- och promenadvila, och det känns ju sådär med en ett- tvååring, som ju behöver leka och röra sig såväl för sin fysiska tillväxt och framtida hållbarhet som för sitt psykiska välmående. Han är dessutom inte kastrerad än, tänkte göra det i vinter, och det känns ju tufft att utsätta stackaren för två ingrepp på rel kort tid om det inte är absolut nödvändigt.

Tack på förhand för svar
 
Sv: OCD i hasled på unghäst, någon med erf?

Det behöver inte alls vara lösa benbitar för att den har gallor.
En av mina araber hade en stor genomgående galla i en bakhas våren som ett-åring. Tänkte då att han skulle röntgas den hösten, efter hingstbetet, men då var gallan borta.
Däremot röntgades han ett par år senare, när han ändå var på klinik för kastrering, och var ua.
Den veterinären trodde att gallan var en reaktion på att han växte snabbt i en period.
 
Sv: OCD i hasled på unghäst, någon med erf?

Det brukar vara goda prognoser på att ta bort lösa benbitar ur hasen.Jag kommer inte ihåg exakt konvalecent perioden och sen brukar veterinärerna ha olika rebh program.
 
Sv: OCD i hasled på unghäst, någon med erf?

Det är god prognos, och mitt tips är att röntga först och se så att det är något. Enligt vissa "läror" ska man inte operera förrens hästen får problem enligt andra ska man operera så fort man kan för att minska konvalecent tiden, och minska risken för att hästen ska "komma ihåg" att det gör ont.
På travarna görs ofta operation så tidigt som möjligt. Konvalecenten brukar vara ett par dagar i box och sen ut och röra på sig.
 
Sv: OCD i hasled på unghäst, någon med erf?

Det behöver inte alls vara lösa benbitar för att den har gallor.
En av mina araber hade en stor genomgående galla i en bakhas våren som ett-åring. Tänkte då att han skulle röntgas den hösten, efter hingstbetet, men då var gallan borta.
Däremot röntgades han ett par år senare, när han ändå var på klinik för kastrering, och var ua.
Den veterinären trodde att gallan var en reaktion på att han växte snabbt i en period.

*puttar upp* den här gamla tråden igen!

Visade din åring någon hälta/stelhet när den växte fort och hade gallor i haserna?

Undrar om någon har en bild på gallor i just hasen?

/Kristin
 
Sv: OCD i hasled på unghäst, någon med erf?

Ja, just. Det är lite olika det där. Vi brukar ta bort lösa benbitar när de får känningar av det. Då har vi oftast vetat om att de ligger där. eftersom det börjar nästan alltid med fula gallor. Vi börjar träningen tidigt så brukar smärtan komma tidigt ochså. Men som regel väntar vi tills hästen visar smärta. Och håller tummarna. Det kan ju hända att de kan ligga där hela livet utan att störa hästen....
gulan
 
Sv: OCD i hasled på unghäst, någon med erf?

Vad visade rtg, tråden är ju gammal?

Men svarar generellt ändå, det kan ju intressera andra:

Som flera sagt, de kan vara rejält gallig under tillväxt utan att det finns minsta lös benbit. K skrämde livet ur mig genom att när hon var lika gammal som din vara extremt gallig i haslederna, jag var i princip SÄKER på att det skulle finnas OCD där (växte ju också fort, för fort). In och rtga och exemplariskt fina haser minsann. Gallorna gick tillbaka spontant, och hon var inte halt av det heller.

Ang operation så prognosen är god. Operation kan göras förebyggande, men utn symptom (hälta etc) så får du bekosta det ur egen plånbok, bolaget betalar bara om hästen har problem av dem.

K hade ju en birkelandsfraktur/POF i en bakkota, det tvistas om det ska höra till OCDgruppen men skitsamma i den här diskussionen. Vi upptäckte den när hon var 2 år, störde inte alls och 3 vet tyckte att 'torde aldrig ge minsta problem'. Inte gallig eller ngt.

När hon var 3 år, i maj året hon fyllde tre var hon fortfarand einte gallig, ren på böjprov och ren vid longering, men hade markant svårare i trav i vänstervarv under ryttare, än högervarv. Vi bedövade kotan och hon blev lika fin i båda varven. Beslut togs om OP. Det krävdes en massa övetalning för att få bolaget att betala, för de ansåg hon hade 'för lite symptom' av den. Dock så gick de tillslut med på att betala, den opererades bort och allt gick enligt skolboken och hon blev helt återställd trots att hon mördade konvalescensen. Så även om det är OCD, det inte ger problem nu och man inte kan/vill operera ur egen ficka (jag ville oppa på egen bekostnad innan men veterinärerna var motvilliga då de ju inte ansåg biten skulle ge problem och en op alltid är en risk) så behöver det inte vara kört om den sen ger problem ändå. Men ju tidigare efter att den börjat ev ge symptom som den tas bort dessto bättre.

Många hästar går med sina bitar resten av livet utan minsta lilla besvär med. Andra får problem mkt tidigt, beror på hur de sitter osv.
 
Sv: OCD i hasled på unghäst, någon med erf?

*puttar upp* den här gamla tråden igen!

Visade din åring någon hälta/stelhet när den växte fort och hade gallor i haserna?

Undrar om någon har en bild på gallor i just hasen?

/Kristin

Om du tittar på insidan av vänster has så ser du en stor galla som är rätt typisk för OCD, hans benfragment var 5x6 mm. I den andra var den ännu större innan den gick sönder i en massa vassa småbitar 10x8 tror jag men den gallan syns inte från den vinkeln.

Dino-hst.jpg


Sen finns det ju gallor som sitter på andra ställen i hasen men då brukar det tyda på andra problem.
 
Sv: OCD i hasled på unghäst, någon med erf?

Tack för svaren och bilden!

Nu till en liten "knäpp" fråga - kan man känna de här lösa benbitarna om man tex trycker på gallan? Så stora är de kanske inte? Förstår att man ska röntga om man vill vara på den säkra sidan, detta är en mer hypotetisk fråga...

/Kristin
 
Sv: OCD i hasled på unghäst, någon med erf?

Är detta en travare måste den vara efter Defi?
gulan

Du gissar fel ;)

Gentle Star - Shing Noon
Det enda franska i honom är Souvenir D. på mödernet.

Jag skulle göra en kopia av mamman och fick en röd. :D
 
Sv: OCD i hasled på unghäst, någon med erf?

Är detta en travare måste den vara efter Defi?
gulan

Jag har en som ser likadan ut, som är efter In Love With You u:Hillary Clinton (And Arifant). Så där är det ju franskt i allafall, men inte Defi.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en snart 7 månader gammal aussievalp som precis har diagnostiserats med "förmodad OCD" i såväl bogled som armbågsled på ena...
2
Svar
39
· Visningar
7 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp