...och nu blir det MAT-BINGO!

strawberrysylt

Trådstartare
Hej alla!

Efter att ha fått inspiration från BOKBINGO-tråden frågade jag i vegetarisk mat-tråden ifall fler kanske kunde vara intresserade av att göra något liknande fast med mat och fick napp. :) Men, alla som vill får förstås vara med, man behöver inte äta vegetariskt eller veganskt. Syftet är att prova nya produkter/maträtter ifall man, som jag, känner att man gärna vill det, men att det inte blir av. Känns som om det blir roligare med hjälp av ett bingo?!

Jag har gjort ett utkast till en bingobricka, men ni får gärna ändra om i den så vi får en bricka som alla känner blir bra.
Sen datum för hur länge vi ska hålla på tänkte jag kanske till 31a dec?

Hoppas många vill vara med och ge input och kryssa :d.
 

Bifogade filer

  • Ny mat-bingo.png
    Ny mat-bingo.png
    14,8 KB · Visningar: 513
Det verkar rätt kul! Men jag undrar över reglerna. Vad räknas som "ny"? Tex en ny dryck. Räcker det att det är en sorts vin jag inte har druckit förut, eller måste det vara "mer" nytt än så - typ kamelmjölk?

Samma gäller för alla som har ordet ny.

Jag ska bo en månad i Italien alldeles strax, så det blir ju troligen lättare att få bingo än att inte få det. Är det fusk?
 
Det verkar rätt kul! Men jag undrar över reglerna. Vad räknas som "ny"? Tex en ny dryck. Räcker det att det är en sorts vin jag inte har druckit förut, eller måste det vara "mer" nytt än så - typ kamelmjölk?

Samma gäller för alla som har ordet ny.

Jag ska bo en månad i Italien alldeles strax, så det blir ju troligen lättare att få bingo än att inte få det. Är det fusk?

Det räcker med att den är ny för dig :) Behöver inte vara en alldeles ny produkt på marknaden.

Åh, vad härligt med Italien! Då blir det ju extra roligt, klart du får vara med, det är inte fusk!
 
Dagens kryss blev En Ny Kyld Produkt. Nämligen lupinbönfilé. Det är en ganska ny vegan produkt, som jag INTE kan rekommendera. Den var inte oätlig, men nästan. Jag testade den bara för att jag är lite intresserad av lupinbönor.

Vad kul att du börjat! Men vad tråkigt att den inte var att rekommendera! Jag har aldrig sett en produkten ens, den har nog inte kommit hit till min håla ännu. Du får gärna posta en bild på den och din bricka med kryss på! :)

Vad kul alla som vill vara med, tycker ni brickan funkar? I så fall kör vi väl från och med nu då eller? :banana:
 
Så roligt! Jag är med! Fast det där med att bjuda någon på hemlagat kommer bli svårt för mig, det är inte någonting jag gör. :D Möjligtvis kommer jag undan med måltid när jag får besök, men bakning och mellis kommer aldrig att hända.
 
Jag började just genom att prova något så otroligt ospännande i kategorin valfri ny produkt att jag skäms: rågfras! Frukostflingor är inte något jag normalt köper, men på sistone har jag längtat efter havrefras (jag vet, fullkomligt orimligt!). I affären såg jag dock att det var rätt mycket socker i havrefras, så jag körde på rågfras istället. Smakar nästan likadant, kan jag rapportera, om jag nu minns rätt hur havrefras smakar - lite småsött, småtråkigt, men trevligt med kuddar.
 
Det är kanske dumt att ändra på den, men om jag hade fått önska något rörande bingobrickan, så vore det att den skulle vara lite mer inriktad på matlagning/maträtter och mindre på produkter. Typ ”laga en för dig ny östeuropeisk rätt”, eller ”laga något som innehåller något gult”, eller ”laga en rätt ur en bok” osv.
 
Jag tycker att brickan är bra som den är, även om jag håller med @Koltrast om att det kunde vara kul med mer matlagningsfokus. Men vi kan ju alltid köra på den här denna gången, och göra en ny och mer matlagningsinriktad bricka nästa gång? Tänker att nuvarande bricka kan passa fler också, alltså även de som inte vill/kan/orkar/hinner laga så mycket mat.
 
Jag tycker att brickan är bra som den är, även om jag håller med @Koltrast om att det kunde vara kul med mer matlagningsfokus. Men vi kan ju alltid köra på den här denna gången, och göra en ny och mer matlagningsinriktad bricka nästa gång? Tänker att nuvarande bricka kan passa fler också, alltså även de som inte vill/kan/orkar/hinner laga så mycket mat.
Det låter väldigt klokt!

Tack för ett roligt initiativ, @strberrysylt :)
 
Kryssar rutan för "en ny grönsak", för sitter och äter långkokt gulash med kålrabbi som jag inte ätit förut.

Tyvärr missar jag nog många kryss, då jag köper extremt lite råvaror i affären :(
 
Kryssar rutan för "en ny grönsak", för sitter och äter långkokt gulash med kålrabbi som jag inte ätit förut.

Tyvärr missar jag nog många kryss, då jag köper extremt lite råvaror i affären :(
Jag som just funderade på hur i all världen jag ska kunna hitta en ny grönsak. :D
 
Jag som just funderade på hur i all världen jag ska kunna hitta en ny grönsak. :D
Kålrabbi? Eller... hmm.. Finns en massa spännande om man kikar hos mindre producenter som satsar på gamla arter. Tågmästare Berg*nånting*s jättesockerärta tex. Eller potatislök!
 
Kålrabbi? Eller... hmm.. Finns en massa spännande om man kikar hos mindre producenter som satsar på gamla arter. Tågmästare Berg*nånting*s jättesockerärta tex. Eller potatislök!
Ja. Jag odlar sånt som tre sorters cikoria, rädisbaljor med mera. Jag har verkligen ätit mig igenom en rätt stor del av det agrara kulturarvet. Dock ej potatislök! Undrar om det går att köpa, annars blir det ju ett rätt långsiktigt projekt.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
9 181
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 642
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp