...och nu blir det MAT-BINGO!

Jag gjorde klappgröt igår, det har jag inte ätit förut vad jag vet. Sen räknar jag tonfiskpastej, stekt ägg och grön sriracha som nytt pålägg, jag har åtminstone aldrig ätit den kombinationen förut.. :angel:
sketch-1539967670778.png
 
Jag har bakat veganska kanelbullar som ska säljas på en basar imorgon. Alltså inte bjudas på direkt, men jag skänker dem ju till ett gott ändamål och kryssar därför bjuda på hembakat-rutan. Mitt tips: bakar dem med sojadryck med vaniljsmak istället för mjölk. :d
 
Igår testade jag av misstag ett för mig nytt pålägg: rökt kalkon. Ingen större upplevelse, men det fanns inga ostmackor utan kalkon eller skinka. Och idag har jag testat overnight oat. Det var på Espresso House, och inte så illa. Men jag hade velat ha lite mer sälta. Funderar på att utveckla konceptet.
 
Dagens kryss blev En Ny Kyld Produkt. Nämligen lupinbönfilé. Det är en ganska ny vegan produkt, som jag INTE kan rekommendera. Den var inte oätlig, men nästan. Jag testade den bara för att jag är lite intresserad av lupinbönor.

Kan man äta lupinbönor, alltså?? Själv tycker jag att de är de roligaste blommorna att fota, men hade ingen aning om att de gick att äta. Är även blommorna ätliga? Finns mycket nytt att kryssa där då.

Visklek-1.jpg
 
Jag har bakat veganska kanelbullar som ska säljas på en basar imorgon. Alltså inte bjudas på direkt, men jag skänker dem ju till ett gott ändamål och kryssar därför bjuda på hembakat-rutan. Mitt tips: bakar dem med sojadryck med vaniljsmak istället för mjölk. :d

Vad tar du istället för smör? Växtbaserat margarin? :)
 
Ny bekantskap för mig ikväll, en riktig nudelsoppa. Med allt vad det innebär, tur man har vänner lite överallt. Kombu och bonito flingor here I come!

Åh, det lät spännande!


Jag gjorde klappgröt igår, det har jag inte ätit förut vad jag vet.

Vad är det nu klappgröt är egentligen? Vet att det har serverats på jobbet ibland, men jag tror aldrig jag smakat. Men visst är det som rosa mannagrynsgröt?

Kan man äta lupinbönor, alltså?? Själv tycker jag att de är de roligaste blommorna att fota, men hade ingen aning om att de gick att äta. Är även blommorna ätliga? Finns mycket nytt att kryssa där då.

För ett tag sen var lupin(yo)gurt poppis vet jag, Garant tror jag som sålde sån. Nu tror jag den dött ut lite, jag smakade men tyckte inte den var någon hit.
 
Det är mannagrynsgröt kokt med saft, sylt eller bär som vispas fluffig. Jag körde på hallon och en gnutta socker, men jag tror att originalet egentligen är med lingondricka. :)

Aha, så var det ja!

---

Nu har jag provat ännu en ny produkt! En ny produkt som börjar på första bokstaven i ditt efternamn blir för mig denna Orzo-mix!
1540057356942.png


Jag åt den tillsammans med hela champinjoner som jag haft i ugnen och sen lagt i vegofärskost med chilismak i och så skivad gurka till.
Jag tyckte det var gott! :) Det smakade väl inte sådär jättemycket egentligen, men lagom konsistens och ett kul alternativ istället för t ex pasta eller nåt och med mer protein. Såg ut som små kalaspuffar mestadels. :p

Så kul med den här mat-bingon, jag hade inte kommit mig för att prova detta annars!
 
Jag vet återigen inte om det ens räknas, men jag har nog redan ätit gröt på det mesta (allt från dinkel, till quinoa, rågflingor, mannagryn, majsmjöl, havregryn, rågkross, "smörgröt" som mamma gjorde på vetemjöl, smör och äggula när jag var barn, jag har haft en massa olika fröer, nötter och sädesslag i gröt, kokat den på havremjölk, haft i torkade frukter, färska frukter osv i all oändlighet - så - gårdagens frukostgröt får räknas som ny, eftersom jag inte gjort exakt denna kombo förut. Jag åt gröt på havregryn, mathavre, chiafrön och pumpafrön som jag toppade med rostade kokoschips, frysta hallon och tärnat äpple. En ny gröt.

Har du provat teffgröt? :) Jag har också provat många olika grötar tidigare, men hade aldrig provat teffgröt, men det har jag gjort idag!

teffgröt.jpg

Det var gott faktiskt. Små söta gryn som blev till god konsistens. Ska koka rätt länge dock, 20-25 min. Det står på att t ex torkad frukt kan vara gott att ha på och det hade det nog varit! Det hade jag ingen idag, men ska prova med det också. :)
 
Whoop whoop, här går det undan! Nu har jag provat ännu en ny produkt.

Jag kryssar rutan En ny produkt som börjar på första bokstaven i ditt förnamn med denna produkt:

kikärtsris.png


Jag gillade den! Jag tycker om vanligt risoni också, typ pastaris som är format likadant. :d Så det var väl inte så otippat att jag skulle gilla detta iofs. Jag var dock för lat för att skölja det i kallt vatten som det stod att man skulle innan jag kokade det, så mitt blev att se ut som risotto haha. Får göra som man ska nästa gång, fast det blev gott såhär också, lite som stuvade makaroner^^. Jag åt ugnsbakade champinjoner med vego-chilifärskost till (igen^^), nam nam.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
451
· Visningar
11 159
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
396
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: Roheryn
·
Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 698
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp