Och vart är hoppsporten på väg?

Sv: Re: Och vart är hoppsporten på väg?

ALLA hästars munnar är INTE känsliga!

Jag borde verkligen inte lägga mig i, för jag har inte läst allt, och dessutom vet jag inte hur gammal tråden är, förlåt om jag drar upp den igen :o

Hrm, jag vet inte vad jag ska säga om det där med känslighet, men menar du att en treårig, oinriden hästs mun är okänslig? ALLA hästar ÄR känsliga i munnen. Sen finns det ryttare som drar sönder dem.
 
Sv: Och vart är hoppsporten på väg?

du kan ju hitta negativt i all sport, rider själv på kombinationsbett på min häst och det gör jag eftersom hon är FÖR känslig för att ridas på ett vanligt tränsbett, hon behöver det lilla trycket på nosryggen för att ens våga ta mina förhållningar och komma fram till "lodplanet"
Och varför då i dressyrsporten är det tvunget att ha sporrar på sig i starterna? jag fick minuspoäng när jag startade utan sporrar. och att man måste ha kandar när man tävlar de högre klasserna?!
Man kan klaga på så otroligt mycket men VARFÖR!!!!!!
Kan vi inte bara gläjas över att våra hästar faktiskt används och inte dör ut?! eller att de bara går i någon gammal hage utan att någon tar hand om dem? är det inte bra med att vissa tävlas och får visa sin styrka och kunskap. bli imponerad istället att hästarna låter och kan hoppa över hinder på 160!!!
 
Sv: Re: Och vart är hoppsporten på väg?

Jag borde verkligen inte lägga mig i, för jag har inte läst allt, och dessutom vet jag inte hur gammal tråden är, förlåt om jag drar upp den igen :o

Hrm, jag vet inte vad jag ska säga om det där med känslighet, men menar du att en treårig, oinriden hästs mun är okänslig? ALLA hästar ÄR känsliga i munnen. Sen finns det ryttare som drar sönder dem.

Mja, fast vissa hästar har anlag för att bli mindre känsliga, alla hästar kan tränas till att bli känsliga, självklart. Men när en väldigt skicklig ryttare har haft samtliga hästar i stallet sedan de reds in och en går på gummibett, en på vanligt tränsbett och en på pelham, vad beror då skillnaden på? Om inte på hästens fallenhet för att vara mer eller mindre känslig? Trots samma ryttare hela livet känns hästarna annorlunda att rida...
 
Sv: Och vart är hoppsporten på väg?

Vilken fantastiskt trådskapare som faktiskt brytt sig om att tänka över hur systemet ser ut och inte bara gör som man alltid gjort. Vi är inte helt överens men jag respekterar och förstår åsikterna.:bow:

Sen vill jag ge tips till dig som rider din känsliga häst på kombinations bett. Jag har fått höra att en martingal gör att handens hårda effekt blir mjukare. Kanske vore något?

Och till dig som inte tyckte att systemet ska byggas om uppifrån. Bredden blickar mot toppen. Så om vi gör om det som alla ser borde spegelbilden bli en annan...

Se, nu fick jag utlopp för månadens poetiska behov... *skrock*

Lev väl! Njut häst!
LillaDamen
 
Sv: Och vart är hoppsporten på väg?

Tänkte först skrivit något klokt, men eftersom att den är så pass gammal orkar jag inte gräva i det förflutna. ;)
 
Sv: Och vart är hoppsporten på väg?

ehh? hon skriver att hon INTE tyckte det var bättre förr..
 
Sv: Och vart är hoppsporten på väg?

Jag håller fullständigt med dig!! När jag är på tävlingar med min sexåring har jag inte spö elr sporrar och jag har ett vanligt spränger bett som är jätte snällt! Man känner sig typ ensam när man inte har några sporrar... :crazy:
 
Sv: Re: Och vart är hoppsporten på väg?

Två st jag känner jobbar i Tyskland, Ägaren rider de allra största tävlingarna, Så då kan man tro at hästarna är välridna, men de är de inte.
De går i skrittmaskin (runt) och får bara ridas på rakt spår.
Då kan ni ju lätt dra slutsattsen hur mjuka och fina de är, eller lydiga!

Sedan så finns det ju även välridna hästar, och fast en häst är lydig så måste den reagera blixtsnabbt från ryttarens signaler, där av sporrar och lite skarpare bett.

Tävlingshästar på den höga nivåen har massor av energi och även fast de är lydiga så kan även de bli lite ivriga och vill springa iväg, och får man inte tillbaka dem direkt så kan de bli farligt i fall de ger sig på att hoppa!!

PÅ de lägre tävlingarna här i Sverige så tycker jag att majoriteten använder sig av "vanliga bett".

Man kan sporra till en häst vid avsprång och över hindret för att den ska "hoppa till" lite extra.

En häst är inte "topp häst" är den är 10 år, den håller på att lära sig att bli stabil på de höga nivåerna då (nu pratar vi om Elithästarna). Ju äldre de är, destu mer rutin har hästen, och ju mer rutin hästen har, destu säkrare är den på höjden.
En 10 åring på grand prix nivå räknas nästan som en unghäst!

Och vad är det för fel på tre års test??
Är hästen mogen för att vissas, så är den. Är den inte mogen för att visas, så är den inte det.
Och så stora krav på tre årinar är det inte!

Och vad är det för fel med martingal och benskydd :confused:

Håller med dej fullstänigt!
hästarna måste lyssna blixsnabbt annras kan de ju hända olyckor!
Vet oxå att många av dem rider hästarna på vanliga bett annars , bara då de hoppar+ tävling då hästarna brukar bli mkt mer exalterade då de betslar upp...
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
4 797
Senast: krek
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 725
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 470
Senast: Ramona
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 729
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp