Och vart är hoppsporten på väg?

Splittan, du har väldigt sunda åsikter och jag instämmer helt med det du säger :bow: :bow: :bow:
 
Är det bara jag som tycker det ser ut som att Rodrigo ska svänga efter hindret? Han tittar åt vänster och därför åker tån dit. Rätt mänskligt..
 
herregud människa...det verkar som om du inte riktigt vet vad du pratar om..vill du bara skapa en diskussion om något du vet att folk reagerar på? Jag håller iaf absolut INTE med dig, det är några av världens bästa ryttare du kritiserar...
 
Det verkar va så himla lätt för folk att klaga på andra människor...särskilt hästfolk och särskilt på dem som är kända och syns mycket. De gör aldrig någontong rätt, de rider dåligt, hästarna går helt fel osv. Inom alla ridsportgrenar.

Det är väl konstigt att hoppryttarnas hästar tar sig runt så pass stora banor som EM, VM och OS om de skulle ha varit förstörda redan i ung ålder pga att de började ridas för tidigt.
De är väl också underligt att ryttarna som i tex en VM final kan byta hästar med varandra och hoppa en stor bana på flera olika hästar som de aldrig har suttit på förr om de inte har nån form av talang trots att tårna pekar utåt ibland (det var fö det dummaste på länge) och inte tar de väl med sig sitt kombinationsbett och sätter i munnen på nån annans häst då bara för den egna hästen kanske fungerar bäst på det....
Det är ju så att alla hästar trivs inte med vanligt tvådelat el. tredelat tränsbett, vissa fungerar bäst på pelhamstång andra på hackamore.

Om det nu e nåt som ska läggas energi på när det gäller ridsporten och dess utveckling är det väl ändå välutbildade ridinstruktörer och bra tränare som kan ta hand barnen på landets ridskolor och de unga tävlingsryttarna.
 
Du gunvor verkar inte särskilt insatt i hoppsporten....för hade du vart någåt sånär kunnig hade du inte lagt ut ett sånt här inlägg....
 
Ett så provocerande inlägg!! :d
Angående bett så tycker jag att det ändå är ganska många ryttare som rider på vanligt tränsbett. Att elithästar kan bli svårreglerade och behöver lite tuffare bett är inte så konstigt när banorna är så tekniska som de är idag. Vänder man upp mot ett stort hinder två galoppsprång fram gäller det att ha koll på fötterna.

jag kontrar över frågan till dig; du rider tydligen western _ gör du det på tränsbett? I så fall är du den ende. Westernhästar rids verkligen med presumtiva tortyrinstrument.

Du tycker att man börjar för tidigt med hästarna idag. men jag skall säga dig att jag fick en tankeställare i Falsterbo i juli. Femåringarna var coola och rutinerade, varenda en, och det beror på att de varit med länge. kanske börjat se sig omkring redan på fölvisning. De hade varit med om mycket och tränats regelbundet, kanske börjat löshoppa som ettåring... Mycket träning är inte samma sak som ofta. Kvalitet men inte kvantitet.
Hästar idag lever längre än man trott. Se bara på alla dessa pigga 15 - 17åringar som går de stora banorna. Jag är ingen kalenderbitare på hästars ålder, men Michael Whitakers Handel är gammal. For Pleasure likaså. Mynta är 15. Weihaivej(stavas?? Franke Slootakhs)tävlade till 20års åldern. Etc. Inte skulle de finnas kvar i toppen om de reds dåligt?

Det här får räcka för nu
Hälsningar P
 
Nu får du ta och skärpa dig!!!!!!!!!!!!!!!

Du måste ha ett otroligt tråkigt liv, eftersom detta verkar va din sysselsättning. Jag tycker att du ska ha en hobby. Så behöver du inte förstöra stämningen här.

Kan vi komma överens om det?????????

Lisa
 
så man är en possyryttare för att man har skydd å martingal till sin lilla prinsessa? jo jag har magplatta oxå när jag hoppar å boots, sedan har jag oxå en fårskinnspadd till henne, sadeln passar, appalosa golden star.. har padden för att det ska bli ännu mjukare för henne, detta även om sadeln är bra mycket mjukare än en stubben.. benskydd har jag för att hon SLÅR sig, martingal för att hon kan bli HET när hon hoppar, boots för att hon inte ska trampa sig, enbart i förebyggande syfte, magplatta har jag för att hon ibland även här slår sig. har en låg nosgrimma för att hon går bra med en sån, tredelat bett för att hon går bäst på det.

med min häst tävlar jag upp till 1.20 nivå å hon är 6 år, inget märkvärdigt tycker jag. köper inte dyr utrustning för att jag tycker att det är kul utan för att det behövs. ok, tävlingskydden med fårskinn tyckte jag var snygga så jag la mer pengar för dem... så varför är man en possyryttare för att man har skydd, martingal osv på sin häst? har jag en possyhäst oxå då som slår sig?

vad är det som du tycker är bra i sporten då? då du tygligen bara tycker att det är så mycket dåligt så hade det varit kul att få reda på vad DU tycker är bra..

ha en bra dag!
 
Ett bra resultat får man genom att man rider med hästen, inte mot den.

:bow:

Måste erkänna att jag inte vart och kollat på någon ponnytävling
på väldigt länge, så hur det ser ut just nu vet jag inte.
Däremot varit på ett KM där jag såg ett antal ponnyryttare
som jag gärna skulle vilja vrida nacken av. :devil:
 
Nej säger jag ju människa! Ser du dåligt eller?

Plocka istället fram alla 2 miljoner foton där det INTE finns några tår som råkar peta lite utåt.
Varför? :confused:
Jag har aldrig påstått att han alltid rider så, varför
får jag inte visa en bild när han rider så?
 
Men snälla människa ge dig!
Läs vad jag har skrivit!!!
Jag skrev tydligt att jag inte tyckte hoppsporten var bättre
förr!

Vad får dig svara med
Och vad får dig att tro att det var så mkt bättre förr ?? Det fanns nästan mer negativt förr än nu.
Med tanke på att förr var det tillåtet med barrering vilket det tex INTE är nu.

:confused: :crazy:
 
Men varför inte då få sin häst att reagera för bara skänkeln?

Vore inte det mycket lättare och bättre? :confused:
 
Vad gjorde man med dessa "heta" hästar innan kombinationsbettet
fanns? :confused: Gick det inte att hålla som då eller?! :confused:
 
Och dessa ridskolehästar som vid klubbtävlingar får
gå fyra-fem rundor i varje klass, med olika ryttare
varje omgång. Ryttare som dessutom har med sig egen extra
utrustning de sätter på för att "de vill". :p
 
Är det därför att en av Sveriges ledande hoppryttare alltid
har pessoabett på sina hästar när hon rider markarbete? :crazy:
 
Jag rider western på detta bett.
Hur ofta ser du westernryttare som sliter hästarna i munnen?
Tycker de för det mesta rider hästen med sätet och skänklar.
Däremot finns det säkert en massa dåliga saker inom western
också, men min erfarenhet inom western är inte tillräcklig
för att veta dom felen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
4 766
Senast: krek
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 611
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 667
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp