Och vart är hoppsporten på väg?

G

Gunvor

Ni som läst min Dressyrtråd vet att denna skulle komma här
också. :smirk:

Så till den viktiga frågan, vart är hoppningen på väg? Och
framför allt. Vart är betslingen vid hoppningen på väg?
Hur ofta ser man en häst gå på en tränsbett, utan en massa
snören överallt?

Det finns en del proffisionella ryttare som rider utan en
massa grejor, men de är tyvärr i en liten minioritet. :crazy:

Ta bara detta kombinationsbett som exempel.
Hur otroligt duktig och lätt på handen måste man inte vara
för att rida på ett sådant? Hur många av hoppryttarna som
andvänder detta är det? Och kan dom verkligen inte hålla
hästen på ett vanligt bett?

Och varför hoppas alla dessa heta hästar som betslas upp med
sporrar för? Svänger hästen inte tillräckligt av bara
skänkeln, ja finns det inte då en grej att öva på? :confused:
Och när ryttarna dessutom har tårna pekandes utåt i alla hopp,
ja då förstår jag varför dom inte reagerar tillräckligt
snabbt i svängarna utan sporrar. :crazy:

Och varför ska hästarna gå bakom lodplanet när de rids fram för? Och mellan hindrena?
För att de ska ha mer "kontroll"?
Två stjärnryttare (varav den enda svensk) brukar göra detta
väldigt flitigt. Har de egentligen någon riktigt bra anledning?

Och varför börjas det så tidigt? Topphästarna idag är inte
mer än en 10-12 år gamla?
Och det är terårstest hit och treårstest dit. :confused:

Det finns många bra saker inom sporten, men de finns också
mycket dåligt.

Hur många possyryttare finns det tex inte med pessoa, martingal,
maxikansk nosgrimma och en massa skydd. Och ludd. :crazy:

Och till sist, varför är sporten på sådödligt allvar? :confused:
 
Två st jag känner jobbar i Tyskland, Ägaren rider de allra största tävlingarna, Så då kan man tro at hästarna är välridna, men de är de inte.
De går i skrittmaskin (runt) och får bara ridas på rakt spår.
Då kan ni ju lätt dra slutsattsen hur mjuka och fina de är, eller lydiga!

Sedan så finns det ju även välridna hästar, och fast en häst är lydig så måste den reagera blixtsnabbt från ryttarens signaler, där av sporrar och lite skarpare bett.

Tävlingshästar på den höga nivåen har massor av energi och även fast de är lydiga så kan även de bli lite ivriga och vill springa iväg, och får man inte tillbaka dem direkt så kan de bli farligt i fall de ger sig på att hoppa!!

PÅ de lägre tävlingarna här i Sverige så tycker jag att majoriteten använder sig av "vanliga bett".

Man kan sporra till en häst vid avsprång och över hindret för att den ska "hoppa till" lite extra.

En häst är inte "topp häst" är den är 10 år, den håller på att lära sig att bli stabil på de höga nivåerna då (nu pratar vi om Elithästarna). Ju äldre de är, destu mer rutin har hästen, och ju mer rutin hästen har, destu säkrare är den på höjden.
En 10 åring på grand prix nivå räknas nästan som en unghäst!

Och vad är det för fel på tre års test??
Är hästen mogen för att vissas, så är den. Är den inte mogen för att visas, så är den inte det.
Och så stora krav på tre årinar är det inte!

Och vad är det för fel med martingal och benskydd :confused:
 
Tja inte vet du mkt om bett ser jag, det där kombinationsbettet är ett av dom snällaste på marknaden med rak gummistång och liten hacka more effekt.
Det är ungefär 4ggr snällare än ett pelham faktiskt.

Angående skänkeln så har du just dömt ut Rodrigo Pessoa som knappt rör underskänkeln mer än knappt ett par cm.
Hans sits är en av världens absolut mest balanserade.

Du får nog fräscha upp dina kunskaper lite så din kritik kan få något befog.

Att klaga på rodrigos sits känns bara helt pinsamt måste jag säga.

Du får plocka fram lite andra bilder istället. :d


Den där bilden du tyckte var bra i sporten var ju helt vedervärdig, med underskänkeln alldeles för långt bak , den stör hästen samt ryttaren som inte ens kommer upp ur sadeln ordentligt och hämmar rygg verksamheten och hindrar hästen från att använda sin hals eftersom ryttaren sitter närmast i bakvikt.

Hoppas du inte på allvar tyckte det var något bra :confused:
 
Varför börja så tidigt?
En treåring är fortfarande ett barn.

Inget fel, men det går väldigt mycket trender just nu. Tyvärr.

Men vad är det som säger att hästen ska reagera bättre på
ett skarpt bett. Hästar är såpass känsliga att de känner
minsta lilla mycket väl.
 
Jag vet mycket väl att Rodrigo har en otroligt bra sits.
Jag dömde inte ut den. Däremot så pekar hans tår utåt på bilden,
det kan du inte säga emot. Ingen är fulländad och tycker man
att man inte får kritisera Pessoa Junior, då är man nog illa
ute. :smirk:

Och hur du kan få det bettet till mildare än tex detta.
Det undrar jag.

Ingen av bilderna jag har lagt ut har jag sagt är en bra
bild, så vilken menar du? :confused:
 
Så du tycker detta är krävande för en treåring!!:confused:

"1. Veterinärbesiktning, mankhöjdsmätning och ID-kontroll
(Veterinärbesiktning ej obligatorisk)
Veterinär utför allmän hälsokontroll.
Mätning görs på hårt / plant underlag av särskild utsedd person.
2. Rörelser i frihet, löshoppning och exteriörbedömning.
Dessa moment sker inomhus i ridhus. Man börjar med att visa hästen i frihet företrädesvis i galopp för att därefter löshoppa och slutligen visa den exteriört vid hand.
3. Frivilligt ridprov
Detta ridprov är obligatoriskt för att erhålla diplom.
Ridprovet utförs med hästarna i grupper om 1-4 st. Man visar hästen riden i trav, galopp och skritt i båda varven."


Alla hästar är inte känsliga i munnen.
En häst kan ta tag i bettet och inte vil lyssna, vilket inte är så bra om du rider an mot ett stort hinder. Även den lydigaste hästen kan bli för ivrig, hästar är inga maskiner.
 
Ja.
Tre år gammal ska hästen enligt mig knappt ridas.

Alla hästar ÄR känsliga i munnen.
Sen så kan en hårdhänt ryttare lätt förstöra en hästmun.
Men känsliga är dom ALLTID.

Du stannar inte hästen med munnen. Det görs med sätet.
 
Med tanke på att du troligtvis tycker att de "var bättre förr" så undrar jag hur många av "de gamla" ryttarna skulle kunna hävda sig i dagen konkurens visst var banorna lika häöga, men det var hur långt som helst mellan hindren, inga tekniska avstånd eller svängar eller hinder som var speciellt tittiga, att hoppa ett hinder här och var på högre höjd är faktiskt ingen större bedrift men att klara sig runt en teknisk bana då behöver man oftast lite ryttar skicklighet också.

så jag anser helt klart att hoppsporten är på väg FRAMÅT!

Varför sporten är på dödligt allvar, ja vill man leva på det så ska man nog satsa hel hjärtat annar är risken att svälta ihjäl ganska stor, det är ganska svårt att haänga med i VC cirkusen och ha ett 9-5 jobb vid sidan om.
 
Jag tycker inte att hoppsporten var bättre för. ;)
Den har verkligen gått framåt de senaste decennierna,
MEN allt är inte bra för det. :smirk:
 
Säg någonting som gått fram som bara är bra.. negativa sidor finns med allt.
 
Precis, men man bör alltid jobba för att få bort de negativa
sidorna, även om jag knappast tror att allt kommer bli bra,
så finns det en del som kan bli bättre.
 
Jag kan säga att ja håller med flera av er till viss del...
Tycker tex inte heller att man ska hålla på för mkt med treåringar menmen... Det är ju vad jag tycker :)

Det där med bett o massa andra saker är ju helt fel tycker jag, om det itne behövs...
MEN som sagt så gott som alla hästar är känsliga, det är bara det att dom kan väldigt lätt förstöras...
Kan man rida sin häst bra, så ska man kunan rida utan sadel, träns o allt därefter...
MEN det kan man ju iten göra när man tävlar, utan personlgien tycker jag att man ska ha så lite som möjligt på hästen när man rider den.
Ett vanlgit enkelt träns och en sadel som passar bra samt ev benskydd...

I hoppningen ser man alltför många p tex regional nivå som rider med skarpa bett o har både sporrar o spö utan att det behövs alls... På såpass låga nivåer bör man kunan rida hästen utan. Dessutom så är man oftast inte så pass duktig o känslig på den nivån att man egentligen ska använda skarpa saker på hästarna. I eliten kan man ju göra det om man är väldigt duktig (vilekt man oftast är då) och känslig eftersom det, som någon sa, är farligt om man skulle tappa kontrollen bara ett kort ögonblick framför ett högt hinder.

Däremot tycker jag att barnen på lokalnivå har slärps sej betydligt bara i år. Iår på alla lokala tävlingar jag varit på har det mest bara funnits snälla små ryttare som rider med vanligt bett, eller lite skarpare, men däremot har det inte varit så många som har haft nått - till synes - i onödan utom möjigtvis annat "plock"
Det finns vissa som tar sporten på för fullt allvar på för låg nivå... Och det tycfker jag är väldigt fel eftersom inga pengar(iafinte mkt) står på spel, samt att det är bättre att gåden mjuka vägen för att nå ett bättreresultat.

Jag hatar folk som "bråkar" fram framgången. Man får inte hästen bättre i form för att man sågar den, man får inte hästen att hoppa mjukt o fint om man slår o sporrar den över hindren.

Ett bra resultat får man genom att man rider med hästen, inte mot den.

Även om vissa hästar klarar sej "långt" i rädsla för att bi slagen lr likande.. Det är inte i många fall men tyvärr så finns det ju :(

Ochdet där med att hästarna inte är mer än 10-12 år... Vissa (främst för ston då) kanske rider in sin häst tidigt och satsar mkt de första åren för att den sedan ska bli avelshäst eller för att den ska få det lugnare på senare år och tex bli läromästare eller få gå i pension o ha det bra..
JA gvet ju inte hur dom tänker men så skulle jag tänka om jag hade ett sto iaf. Tror jag. JAg skulel nog absolut inte börja hoppa den för tidigt men när man är så pass duktig att man kan rida in hästar alldeles själv så bör man ju märka o veta när hästen är redo för något mer..

:bump:
 

Det finns många bra saker inom sporten,


Tyckte du detta var bra?????

Angående rodrigo så säger jag inte att man inte får klaga på honom , men det är pinsamt att klaga på hans sits när det är nästan så nära perfekt man kan komma och undra var hoppningen är på väg?????
Plocka istället fram alla 2 miljoner foton där det INTE finns några tår som råkar peta lite utåt.


Tycker du skall ta reda på hur dom olika betten fungerar istället för att bara TRO att bettet är skarpare än ett pelham för det är det inte.
Du får väl rida på ett istället får du se för dig själv innan du bara ANTAR saker och ting.
 
Jag tycker inte att hoppsporten var bättre för. ;)
Den har verkligen gått framåt de senaste decennierna,
MEN allt är inte bra för det. :smirk:


Och vad får dig att tro att det var så mkt bättre förr ?? Det fanns nästan mer negativt förr än nu.
Med tanke på att förr var det tillåtet med barrering vilket det tex INTE är nu.

Nu får du inte ens hoppa ett hinder där ena ändan av bommen ligger i skållan och andra ändan på marken för det är barrering, du får inte hoppa kryss på framridningen för det är barrering.
Kontrollerna har blivit mkt hårdare när det gäller detta och allt annat i hoppcirkusen än vad det var FÖRR.

Så min fråga till dig är mer Herregud vad höll dom på med förr!! Tack gode gud att Hoppningen har gått så mkt framåt.

Det var minst lika skarpa bett förr som det är nu om inte skarpare med tanke på att kunskapen om hästens mun förr i tiden inte var så speciellt lysande.
 
Du behöver inte visa hästen riden på tre års test!!
Men du tycker ju inte alls om tre års test, så som jag har uppfattat det.
Treårstest uppmanar hästägarna att börja hantera sina hästar!
Sedan är ridkraven för treårstesten inte så svåra, hästen behöver inte vara riden så mkt för att klara av det.
Och vissa treåringar mognar fortare än andra, precis som med människor!

Man reglerar hästen med bettet, stannar görs med sättet och hand. Men det är inte meningen man ska göra halt inne på hoppbanan, utan reglera hästens tempo.
ALLA hästars munnar är INTE känsliga!
 
Man ska rida hästen på så lite som möjligt, efter hästens förutsättningar!
Benskydd på en häst annser jag som en självklarhet, att vissa tycker det är onödig utrustning förstår jag mig inte på!!

Sporrar är en förfining av hjälperna, och när man tävlar vill man ha så fina hjälper som möjligt och framförallt att hästen ska reagera snabbt.
Spö är ett hjälpmedel som kan behövas i fall hästen tvekar för ett språng, man petar då till med pisken och sänder en signal till hästen: Kom igen, detta klarar du lätt!
Några framgångar får man inte om man rider som en kratta, och slår den med sporrar och spö samt rycker den i munnen.

Och vem avgör i fall hästen inte behöver sporrar eller spön, och hur ska en häst vara för att inte behöva sporrar eller spö???


Jag tävlar på regional nivå. Och på alla de tävlingar jag är på här i Skåne så rider de flesta väldigt bra.
Det finns undantag, men oftast är de sådana ryttare som inte har någon tränare...
 
Jag gillade den sista bilden, den tecknade! :D

Just kombinationsbettet tycker jag faktiskt är bra!
MEN då ska det inte vara i nävarna på vem som helst!
Borde vara "körkort" på det, då ju det idolerna (de som rider högsta klasserna)använder, ju efterapas av gräsrötterna!

Sporrar i hoppning är väl ungefär som kandaret i dressyr?
För att med så små hjälper som möjligt, få så snabb reaktion som möjligt.
Personligen anser jag inte att alla hästar behöver ridas med sporrar, men tyvärr så hoppas ju de flesta med det!
Varför tro?! :confused:

Att du tog Rodrigo som exempel på en dåligt vinklad fot tycker jag var bra!
För det bevisar ju att även den med den allra bästa hoppsitsen inte ALLTID har perfekt sits!
Vilket gläder mig, för det är ju jobbigt om man skulle tvingas veta att vissa är perfekta alltid.
För vore det så, så kunde ju jag lägga ner direkt, för jag har ju inte alls den talang och känsla som Rodrigo! Inte på samma dag!
Men nu kan jag ju förstå, att jag själv kan ju lyckas NÅGORLUNDA om jag i allafall tränar och VILL förbättra mig!

Varför ngn häst över huvud taget ska gå SÅ mkt och SÅ ofta bakom lodplanet fattar jag inte! :confused:
Vare sig det är dressyr eller hoppning.
Skillnaden i obehag för hästen är väl att i hoppning så hoppas den också, och då får den ju oftare än dressyrhästen komma ifrån den felaktiga formen.

Och jag håller med om till 100% att det är så bråttom i hoppsporten idag! :bow:
Här ser du mesen som inte ens kunde åka med sin häst till kvalitetsbedömningens final dit pållen gick.
Varför? Jodå, han var hoppad uppsuttet EN gång.
Och jag har inte bråttom...

Jag ställer mig också frågande till all ny utrustning, som tydligen så många hästar GENAST måste byta till!
Varför byta ut ngt som redan funkar?! :confused:

Men annars tycker jag hopptävling i sig har utvecklats till det positiva.
För när jag började tävla (ngn gång på sen juratid...) så var banorna höga och maxade.
Den hästen som kunde hoppa högt premierades, och man vann sällan klassen som var hästens maximalt högsta klass. Så vann gjorde hästen som gick snäppet högre än den aktuella klassen.
Lydiga, tränade och välridna behövde de inte alls vara!
Bara modiga och ha kapacitet!

Nu är banorna generellt MKT lägre, och premierar den lydiga, välrina hästen. Vilket jag tycker är bra! Dessutom minskar det ju även olyckorna!
Banorna byggs generellt så hästen inte kan missbedöma, men så att ryttaren absolut inte får "sitta och sova"!
Dessutom KRÄVS att man har en lydig och vältränad häst!
En i mina ögon MKT positiv utveckling! :bow:
 
Du har säkert många poänger i det du skriver. Men ska man "förbättra" för hästarna tror jag att tävlingshästarna inte är de som kommer i första rummet. Dessa hästar veterinärbesiktigas regelbundet, det är förhållandevis dyra hästar som folk fodrar, sköter osv om inte annat för att de lagt mycket pengar på att köpa hästen.

Nej, titta istället på små ponnyer, travare eller andra billiga hästar som står undangömda i en lada någonstans. Där finns hästar som far illa.
Har vid ett flertal tillfällen sett små ponnyer som varit med på klubbtävlingar där det inte finns någon kontroll av hästarna. De är (naturligtvis inte alla, en onödig anmärkning egentligen, men annars kommer någon att läsa detta som att alla hästar på klubbtävlingar är vanskötta) magra och i dåligt skick. Utrustningen är dåligt anpassad och ryttaren piskar på sin trötta lilla häst under överinseende av sina föräldrar som inte kan något om hästar.

Nåja, det var ett exempel, men vad jag vill ha sagt är att tävlingshästar ändå har det ganska bra. Därmed inte sagt att deras tillvaro inte kan eller bör förbättras, men vill man göra en insats för hästar i stort tror jag att det är fel ställe att börja på.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
4 766
Senast: krek
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 611
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 667
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp