Octavia Scout vs superb

Fille

Trådstartare
Är det någon som provsuttit/provåkt både superb och octavia scout? Funderar på skillnaden invändigt. Superben vet jag ju är nästintill gigantisk invändigt! Hur mycket skiljer det sig? Vi har en v70 idag från 2007, det ska vara en stor bil men är trång inuti! Behöver något större men helst inte allt för dyrt, tänker oss köpa en nyare bil.
 
Är det någon som provsuttit/provåkt både superb och octavia scout? Funderar på skillnaden invändigt. Superben vet jag ju är nästintill gigantisk invändigt! Hur mycket skiljer det sig? Vi har en v70 idag från 2007, det ska vara en stor bil men är trång inuti! Behöver något större men helst inte allt för dyrt, tänker oss köpa en nyare bil.
Jag har haft båda. Superben är större invändigt, upplever jag, men jag har inga mått. Scouten känns som en "vanlig" bil gällande benutrymme. Men båda har stort bagageutrymme. Scouten har förhöjd markfrigång.
 
Jag har en Octavia från 2010 som andrabil. Den är förvånansvärt rymlig både i baksäte och framförallt bagage men då är varken jag eller min man så långa, en lång person hade haft svårt att få plats med bakåtvänd bilstol bakom sig. Vänner har Superben och den är verkligen gigantisk i alla ledder, väsentligt större än vår BMW 5-serie som jag ändå tycker är en riktig atlantångare.
 
Jag har haft båda. Superben är större invändigt, upplever jag, men jag har inga mått. Scouten känns som en "vanlig" bil gällande benutrymme. Men båda har stort bagageutrymme. Scouten har förhöjd markfrigång.
Min sambo är helt inne på scout, vi har dock inte provsuttit än. Men jag är lång, mina föräldrar är långa (de åker inte jätteofta med oss men nu är det ett bekymmer, vi får åka två bilar i nuläget om det är jag, barnet och mina päron) och barnet bör åka bakåtvänt nästan ett år till. Jag gillar ju att scouten är något högre men är lite mer inne på superb pga utrymmet!
 
Jag har en Octavia från 2010 som andrabil. Den är förvånansvärt rymlig både i baksäte och framförallt bagage men då är varken jag eller min man så långa, en lång person hade haft svårt att få plats med bakåtvänd bilstol bakom sig. Vänner har Superben och den är verkligen gigantisk i alla ledder, väsentligt större än vår BMW 5-serie som jag ändå tycker är en riktig atlantångare.

Jag är ju lång, i vår v70 får det knappt plats någon bakom mig när jag kör och jag sitter med knäna i instrumentpanelen närjag sitter i passagerarsätet då barnet sitter bakåtvänt bakom. Vill ha nåt mer rymligt! Vi har länge varit inne på superb men nu börjar sambon spana på scout!
 
För tre månader sen bytte vi från Octavia Scout (2017) till Superb (2018) :D

Båda är stora invändigt. Scouten är större än en V70. Vi hade två bakåtvända bilstolar bak (En Axkid minikid och en Besafe izi kid X2) och min man som är 187 cm lång kunde sitta både i passargerarstol och förarstol med barnstol bakom sig. Han hade inte enormt med plats men tillräckligt för långresor osv så inga bekymmer.

Det gick att sitta en vuxen person mellan bilstolarna där bak i Scouten men man fick klättra in via framsätet :D I superben är det inga som helst problem skulle också funka fint med tre bilstolar bak om man skulle behöva det.

Det är stor skillnad i utrymme invändigt mellan de två. Men det är för att superben är gigantisk. Scouten är fortfarande riktigt stor.
 
Min sambo är helt inne på scout, vi har dock inte provsuttit än. Men jag är lång, mina föräldrar är långa (de åker inte jätteofta med oss men nu är det ett bekymmer, vi får åka två bilar i nuläget om det är jag, barnet och mina päron) och barnet bör åka bakåtvänt nästan ett år till. Jag gillar ju att scouten är något högre men är lite mer inne på superb pga utrymmet!

Det finns ju Superb Scout också ;)
 
För tre månader sen bytte vi från Octavia Scout (2017) till Superb (2018) :D

Båda är stora invändigt. Scouten är större än en V70. Vi hade två bakåtvända bilstolar bak (En Axkid minikid och en Besafe izi kid X2) och min man som är 187 cm lång kunde sitta både i passargerarstol och förarstol med barnstol bakom sig. Han hade inte enormt med plats men tillräckligt för långresor osv så inga bekymmer.

Det gick att sitta en vuxen person mellan bilstolarna där bak i Scouten men man fick klättra in via framsätet :D I superben är det inga som helst problem skulle också funka fint med tre bilstolar bak om man skulle behöva det.

Det är stor skillnad i utrymme invändigt mellan de två. Men det är för att superben är gigantisk. Scouten är fortfarande riktigt stor.

Det låter lovande! Vi kikar på scout från 2017-2020. Tack för svar!
 
Det låter lovande! Vi kikar på scout från 2017-2020. Tack för svar!

Tänkte också på det någon skrev ovan om att långa personer nog inte fick plats framför barnstol i deras bil från 2010. Det har hänt mycket med Scouten storleksmässigt så det stämmer nog säkert att det blir trångt i en från 10 men funkar fint i en från 17 :)

Men sen beror det ju såklart på barnstolen också! Det kan ju vara väldigt stor skillnad i hur mycket plats de tar. Men billigare att byta bilstol än att byta bil :p
 
Har en v70 från 04 och en scout från 16. Scouten är större än v70 med benutrymme, men mindre bagageutrymme då v70n är mer fyrkantig. Man förlorar lite plats på designen. Spelar ju ingen roll för oss med två äldre barn och 1 med mindre vagn. Bagaget går dock att sänka så man får mer plats på höjden. Och den funkade ypperligt på en bilsemester genom Europa fullastad från topp till tå. Vi körde 535 mil och den drog 0.53 l/milen. Så billigare i drift!

Vi är nöjda med scouten, Såpass att det kanske blir en till senare när den andra ska bytas.

Minus - som lång vuxen sitter man fortfarande trångt om man sitter framför en bakåtvänd bilstol. Maken är 175 och klagar. Jag på 155 har ett annat perspektiv och får plats i alla bilar...
 
För tre månader sen bytte vi från Octavia Scout (2017) till Superb (2018) :D

Båda är stora invändigt. Scouten är större än en V70. Vi hade två bakåtvända bilstolar bak (En Axkid minikid och en Besafe izi kid X2) och min man som är 187 cm lång kunde sitta både i passargerarstol och förarstol med barnstol bakom sig. Han hade inte enormt med plats men tillräckligt för långresor osv så inga bekymmer.

Det gick att sitta en vuxen person mellan bilstolarna där bak i Scouten men man fick klättra in via framsätet :D I superben är det inga som helst problem skulle också funka fint med tre bilstolar bak om man skulle behöva det.

Det är stor skillnad i utrymme invändigt mellan de två. Men det är för att superben är gigantisk. Scouten är fortfarande riktigt stor.
Varför bytte ni förresten? Nåt som inte var bra med octavian?
 
Varför bytte ni förresten? Nåt som inte var bra med octavian?

Mycket vill ha mer ;)

Nej det var inget som var dåligt med Octavian som gjorde att vi bytte. Framför allt ville vi ha lite mer lastutrymme då vi är en familj som alltid har med oss mycket saker i form av skidor eller golfbagar och sånt. Har också ganska ofta en femte person med i bilen och var skönt att slippa klättra in för hoppas ha stora sonen bakåtvänd ett år till iaf. Hade lite span på begagnatmarknaden och passade på när vi såg ett bra erbjudande på Superb som hade det vi ville ha. Men var inget akut behov att byta så hade vi inte ramlat på rätt Superb hade vi nog behållt Octavian ett tag till :)
 
Mina kollegor har både Superb och Scout som firmabil. En av kollegorna som är +190 valde ännu en Scout så jag antar att han är nöjd med utrymmet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 984
Senast: Sirap
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 117
Senast: lillkillen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 180
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Det är bara att erkänna. Min 940 är för opålitlig även om jag är väldigt nöjd med den som dragbil. Men nu är det dags att byta både bil...
Svar
0
· Visningar
890
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp