Odåga till hund-vad ska jag göra nu? *långt-men jag behöver hjälp*

Nikkis

Trådstartare
Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt.

Vi tar det från början,Har en omplc. schäfer hane på 9 år i år. Har haft 2 tidigare hem varav det ena inte alls var snällt mot honom. Har nu haft han i vad blir det nu...+3 år. I början var han helt omöjlig och jag förstår att dom ville avliva han.(FAN tog vi oss an honom för?!)

Han skällde som en rabiessmittad hund och gjode "falska" utfall,han trottsade allt och alla,han lyssnade inte...Tja-han gjorde som han ville i princip. Benämningen "slå mig hur mkt du vill men jag gör ändå som jag vill" passar han utmräkt.:cool:
Vi har testat både den snälla/mjuka skolan och den hårda,och det är tyvärr den hårda som har funkat bäst på honom,nu menar jag givetvis Inte att slå hunden men att det är Svart eller vitt,Punkt slut.

Han blev efter Många om och men en "riktig och vanlig" hund igen:love: Faktiskt,jag kunde börja träna honom i "allt möjligt" och det funkade kanon-vi hade urkul ihop och jag lärde mig oerhört mkt från honom och upptäckte en helt ny hundvärld så att säga.Hans gamla beteende var som bortblåst.:)


Tills för några veckor sedan....
Läste en tråd här inne på hund,en bukare vars ena unghund "trottsade" matte,dvs "jag ska bara,jag ska bara först-SEN kommer jag till dig Om Jag vill" - Shit,det vore som om det var jag själv som skrev den texten om Min hund.
EXAKT så har han blivit Nu!

Jag kan tex. kalla in honom och han i princip; "ska bara slicka lite f*tt safter först och kissa lite här,kissa lite där" :eek:

Inkallningen har tidigare funkat Kanon! han har kommit dirrekt i full kareta in till mig utan minsta tvekan,har tidigare kunnat ha han lös gående vid min sida vid möte med andra hundar,det kan jag Inte nu längre,han bara skäller och springer fram-jag litar inte riktigt på honom gällande andra hundar,rättare sagt-jag litar inte på andra hundar,han är snäll mot "allt och alla",även andra hanar,såvida inte DOM hanarna kaxar-för då kaxar han tillbaka.

Tidigare har jag kunnat få honom på andra tankar med ngn leksak-han har ett Enormt föremålsintresse och gör Allt för sin boll (det kan bli För mkt ibland),detta kan jag inte längre,eller jo-till en viss grad men får han syn på den andra hunden skäller han till några gånger och fortsätter sedan att fokusera på mig och bollen som om inget har hänt. Jag Vill Inte ha en skällande/olydig hund,funkar bara inte när han ska åka med mig nånstans.

Tex. i stallet i lördags hände det 2 "incidenter" på en och samma dag,red ut i skogen och lullade runt där med honom lös-det har Alltid funkat och har han har Alltid gått fot vid hästen om jag så sagt åt han att göra det. Men i lördags så kutade han-trotts mina inkallningar- fram till en annan lösgående hund och Vägrade komma tillbaka till mig! Blev flyförbannad på honom och ville eg. inte sitta av hästen då jag red barbacka,men var illa tvungen då han satt där med den vilt främmande hundägaren och dennes hund vid deras sida och såg ut som "oj stackars lilla mig" och vägrade följa med mig...?:mad:

När jag skulle hem och gå till bussen släppte jag han på en mindre äng så att han kunde utföra sina behov innan den ganska så långa vägen hem ,helt plötsligt hör jag ngn ropa,ser min hund sätta efter en annan hund och Då vart jag så förbannad att jag såg svart! jag krockade med den andra ägaren (:rofl: ) som försökte fånga sin livrädda valp och jag min fula,olydiga byracka och läxa upp han om både det ena och det andra!
Men vad gör han tro? Lägger sig sååååå underlägsen och bara Bluffar att han är det,medans han söker med sin blick efter valpen och ska få sista ordet! Ja-jag ville sätta ett skott rakt i pannan på honom den stunden.

Nyss på promenaden (anledningen till denna tråd) så gick vi i skogen,jag hade han givetvis kopplad för Nu djävlar ska han inte få chansen att kuta ifrån mig. Jag ser en hund uppe på stigen vi ska till,stannar till och säger åt han att sätta sig fot (ska även säga att han på senare tid skiter i att ens söka ögonkontakt med mig! så han sitter där vid min sida "bara för att han måste" och flåsar och kollar på allt annat som är "viktigare" ) och vara tyst,letar efter ägaren och ber denna koppla sin hund (man vet ju aldrig). När Iko (my dog) fick syn på den så började han Givetvis skälla och bara Dra utav helvete mot den hunden,vad jag än gjorde sket han i mig,blev tyst en sekund och fortsatte. Gubbfanskapet med hunden kom fram och skulle leka bror duktig men jag röt åt han att dra sig undan och låta Mig sköta det-men han fortsatte med sitt "såja,lugn och fin,lugn och fin tyst nu såja tyst nu,duktig hund " med sin tyska brytning!:eek: :mad: :devil:
Iko sket givetvis i honom och hans mesiga försök utan han fortsatte med sitt.
Förstår inte alls varför detta har kommit NU helt plötsligt från ingenstans? Varför ska han alltid få sista ordet oavsett vad man gör?

Han ska hela tiden "jag ska bara,jag ska bara,ska bara,jag,jag,jag jag" *SUCK*

Och det "bästa" är att det är Bara med Mig han börjat göra så med,jag har alltid vart den "snälla" matten medans min kille "flockens alfa" och det är han som är denmest hårda av oss. Det skulle aldirg falla in han att trottsa husse på samma sätt som med mig-men ändå så Vet Iko att Jag är högre i rang än han,så det är nog inte så att han försöker "ta min plats i "flocken".....

Och jag vet/tycker att jag är lika strikt och använder mig av samma skola av min kille gör så blir det så är iaf? Det är tillomed JAG som ändå har det största hundintresset och det är alltid Jag som gör allt kul med honom-dvs jag är den superglada och roliga matten",fattar inte detta.
Blir så fruktansvärt trött på honom nu att jag allvarligt talat funderar på att avliva han och skaffa mig en normal hund ända från valp.
Jag skulle faktiskt redan ha haft en ny hund för länge sen om det inte vore för honom,jag vill helt enkelt inte att den nya hundne ska ta efter hans dåliga skäll/utfall beteende-för trotts att han aldirg gör ngt mer än så mot de andra hundarna är det grymt jobbigt med en sån hära hund.

Och det är alltid utomhus detta sker-givetvis. Hemma är han världens ängel och precis som förr.

Så vad ska jag göra? Varför gör han så hära? Visst,jag fattar väl själv att det är nåt typ av brist på ledarskap-men why? Vad ska jag göra för att förhindra detta? Varför gör han som han gör?
Man borde tycka att han,en schäfergubbe på 9 bast ska vara Lite mer vuxen och mogen-men detta är banne mig en unghund jag har! (helt seriöst alltså)

Så kära,kloka hundbuke-kom med goda råd,funderingar ja vad som helst Förutom en massa jidder och tjaffs (vet att vissa trådar brukar spåra ut för minsta lilla)-jag är så less just nu att jag nästintill vägrar att gå ut med han nåt mer,utan bara gå ut med min trogna och snälla lilla tjej ist. Hon är en sk "normal" hund:D

//Nikkis-som för tillfället hatar allt vad Iko heter/innebär.
 
Senast ändrad:
Sv: Odåga till hund-vad ska jag göra nu? *långt-men jag behöver hjälp*

Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt.

Vi tar det från början,Har en omplc. schäfer hane på 9 år i år. Har haft 2 tidigare hem varav det ena inte alls var snällt mot honom. Har nu haft han i vad blir det nu...+3 år. I början var han helt omöjlig och jag förstår att dom ville avliva han.(FAN tog vi oss an honom för?!)

Han skällde som en rabiessmittad hund och gjode "falska" utfall,han trottsade allt och alla,han lyssnade inte...Tja-han gjorde som han ville i princip. Benämningen "slå mig hur mkt du vill men jag gör ändå som jag vill" passar han utmräkt.:cool:
Vi har testat både den snälla/mjuka skolan och den hårda,och det är tyvärr den hårda som har funkat bäst på honom,nu menar jag givetvis Inte att slå hunden men att det är Svart eller vitt,Punkt slut.

Han blev efter Många om och men en "riktig och vanlig" hund igen:love: Faktiskt,jag kunde börja träna honom i "allt möjligt" och det funkade kanon-vi hade urkul ihop och jag lärde mig oerhört mkt från honom och upptäckte en helt ny hundvärld så att säga.Hans gamla beteende var som bortblåst.:)


Tills för några veckor sedan....
Läste en tråd här inne på hund,en bukare vars ena unghund "trottsade" matte,dvs "jag ska bara,jag ska bara först-SEN kommer jag till dig Om Jag vill" - Shit,det vore som om det var jag själv som skrev den texten om Min hund.
EXAKT så har han blivit Nu!

Jag kan tex. kalla in honom och han i princip; "ska bara slicka lite f*tt safter först och kissa lite här,kissa lite där" :eek:

Inkallningen har tidigare funkat Kanon! han har kommit dirrekt i full kareta in till mig utan minsta tvekan,har tidigare kunnat ha han lös gående vid min sida vid möte med andra hundar,det kan jag Inte nu längre,han bara skäller och springer fram-jag litar inte riktigt på honom gällande andra hundar,rättare sagt-jag litar inte på andra hundar,han är snäll mot "allt och alla",även andra hanar,såvida inte DOM hanarna kaxar-för då kaxar han tillbaka.

Tidigare har jag kunnat få honom på andra tankar med ngn leksak-han har ett Enormt föremålsintresse och gör Allt för sin boll (det kan bli För mkt ibland),detta kan jag inte längre,eller jo-till en viss grad men får han syn på den andra hunden skäller han till några gånger och fortsätter sedan att fokusera på mig och bollen som om inget har hänt. Jag Vill Inte ha en skällande/olydig hund,funkar bara inte när han ska åka med mig nånstans.

Tex. i stallet i lördags hände det 2 "incidenter" på en och samma dag,red ut i skogen och lullade runt där med honom lös-det har Alltid funkat och har han har Alltid gått fot vid hästen om jag så sagt åt han att göra det. Men i lördags så kutade han-trotts mina inkallningar- fram till en annan lösgående hund och Vägrade komma tillbaka till mig! Blev flyförbannad på honom och ville eg. inte sitta av hästen då jag red barbacka,men var illa tvungen då han satt där med den vilt främmande hundägaren och dennes hund vid deras sida och såg ut som "oj stackars lilla mig" och vägrade följa med mig...?:mad:

När jag skulle hem och gå till bussen släppte jag han på en mindre äng så att han kunde utföra sina behov innan den ganska så långa vägen hem ,helt plötsligt hör jag ngn ropa,ser min hund sätta efter en annan hund och Då vart jag så förbannad att jag såg svart! jag krockade med den andra ägaren (:rofl: ) som försökte fånga sin livrädda valp och jag min fula,olydiga byracka och läxa upp han om både det ena och det andra!
Men vad gör han tro? Lägger sig sååååå underlägsen och bara Bluffar att han är det,medans han söker med sin blick efter valpen och ska få sista ordet! Ja-jag ville sätta ett skott rakt i pannan på honom den stunden.

Nyss på promenaden (anledningen till denna tråd) så gick vi i skogen,jag hade han givetvis kopplad för Nu djävlar ska han inte få chansen att kuta ifrån mig. Jag ser en hund uppe på stigen vi ska till,stannar till och säger åt han att sätta sig fot (ska även säga att han på senare tid skiter i att ens söka ögonkontakt med mig! så han sitter där vid min sida "bara för att han måste" och flåsar och kollar på allt annat som är "viktigare" ) och vara tyst,letar efter ägaren och ber denna koppla sin hund (man vet ju aldrig). När Iko (my dog) fick syn på den så började han Givetvis skälla och bara Dra utav helvete mot den hunden,vad jag än gjorde sket han i mig,blev tyst en sekund och fortsatte. Gubbfanskapet med hunden kom fram och skulle leka bror duktig men jag röt åt han att dra sig undan och låta Mig sköta det-men han fortsatte med sitt "såja,lugn och fin,lugn och fin tyst nu såja tyst nu,duktig hund " med sin tyska brytning!:eek: :mad: :devil:
Iko sket givetvis i honom och hans mesiga försök utan han fortsatte med sitt.
Förstår inte alls varför detta har kommit NU helt plötsligt från ingenstans? Varför ska han alltid få sista ordet oavsett vad man gör?

Han ska hela tiden "jag ska bara,jag ska bara,ska bara,jag,jag,jag jag" *SUCK*

Och det bästa är att det är Bara med Mig han börjat göra så med,jag har alltid vart den "snälla" matten medans min kille "flockens alfa" och det är han som är den hårda av oss. Skulle aldirg falla in han att trottsa husse på samma sätt som med mig-men ändå så Vet Iko att Jag är högre i rang än han,så det är nog inte ritkgit så att ha försöker "ta min plats i flcoken"....

Och jag vet/tycker att jag är lika strikt och använder mig av samma skola av min kille gör så blir det så iaf? Det är tillomed JAG som ändå har det största hundintresset och det är alltid Jag som gör allt kul med honom,fattar inte detta. Blir så fruktansvärt trött på honom nu att jag allvarligt talat funderar på att avliva han och skaffa mig en normal hund ända från valp.
Jag skulle faktiskt redan ha haft en ny hund för länge sen om det inte vore för honom,jag vill helt enkelt inte att den nya hundne ska ta efter hans dåliga skäll/utfall beteende-för trotts att han aldirg gör ngt mer än så mot de andra hundarna är det grymt jobbigt med en sån hära hund.

Och det är alltid utomhus detta sker-givetvis. Hemma är han världens ängel och precis som förr.

Så vad ska jag göra? Varför gör han så hära? Visst,jag fattar väl själv att det är nåt typ av brist på ledarskap-men why? Vad ska jag göra för att förhindra detta? Varför gör han som han gör?
Man borde tycka att han,en schäfergubbe på 9 bast ska vara Lite mer vuxen och mogen-men detta är banne mig en unghund jag har! (helt seriöst alltså)

Så kära,kloka hundbuke-kom med goda råd,funderingar ja vad som helst Förutom en massa jidder och tjaffs (vet att vissa trådar brukar såra ut för minsta lilla)-jag är så less just nu att jag nästintill vägrar att gå ut med han nåt mer,utan bara gå ut med min trogna och snälla lilla tjej ist. Hon är en sk "normal" hund:D

//Nikkis-som för tillfället hatar allt vad Iko heter/innebär.



Först, visst känns det svart just nu, men tänk vilken chans ni har gett denna hund. Att lyckas så bra som du verkar ha gjort med en såpass gammal omplacering tycker jag är starkt gjort. All heder till er.

Finns en annan tråd här om hund som gör utfall mot andra, där det kom ett bra svar om vita, grå och svarta zoner i träningen.
Förutsatt att din "gubbe" är frisk och inte börjat bli åt det senila hållet, verkar det vara något av ett respektproblem. Ska leta efter den andra tråden...
 
Sv: Odåga till hund-vad ska jag göra nu? *långt-men jag behöver hjälp*

Först, visst känns det svart just nu, men tänk vilken chans ni har gett denna hund. Att lyckas så bra som du verkar ha gjort med en såpass gammal omplacering tycker jag är starkt gjort. All heder till er.

Finns en annan tråd här om hund som gör utfall mot andra, där det kom ett bra svar om vita, grå och svarta zoner i träningen.
Förutsatt att din "gubbe" är frisk och inte börjat bli åt det senila hållet, verkar det vara något av ett respektproblem. Ska leta efter den andra tråden...

Tack,det värmde:p
Alltså innerst inne är jag är att vi tog oss ann honom-ångrar det inte alls (bortsett fårn dessa stunder:angel: ) och jag vet att vi har fått en otroligt bra ordning på honom-har fått beröm fårn massa människor som sett hur han var när vi fick han. Helt klart en annan hund.

Fattar bara inte alls varför han blivit så,jag menar här hemma så följer han mig vart jag än går,tidigare fick vi "tvinga" in han i sovrummet för lite mys eller bara att visa att han Får vara där-men han ville inte,nu kommer han självmant in dit och sover vid/i våran säng:love:

För ett tag sen kunde jag stolt säga att Jag har pli på min hund,men nu börjar jag tveka
... :(

Nu måste jag kila,kommer in senare ikväll och hoppas på en Massa olika/bra svar från hundbuke :p :D
 
Senast ändrad:
Sv: Odåga till hund-vad ska jag göra nu? *långt-men jag behöver hjälp*

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=765789

Här är den.

En lite yngre schäfer, kanske inte helt och hållet samma problem men Blandrastik har mycket rätt i det hon säger.

Åh Tack så mkt!!!

Den ska jag verkligen ta mig tid åt att läsa den senare ikväll-måste kila iväg till hästen nu. Tack för ditt snabba svar-hoppas på fler!:p
 
Sv: Odåga till hund-vad ska jag göra nu? *långt-men jag behöver hjälp*

Jag tycker också att ni har gjort ett dunderjobb med er vovve.

Varför han nu gör som han gör är det säkert andra här inne som kan svara på betydligt bättre än mig.
Men jag kan berätta om hur vi håller på att lösa ett problem med vår gamling.
Hon gör som din, skäller och gör utfall mot andra hundar, främst när hon är kopplad vilket hon nu nästan alltid är (döv?) om vi inte är i stallet eller vintertid i skogen.
Det är en schäfertik på snart 12år.
Vi vet varför hon gör som hon gör...hon har två gånger blivit attackerad av andra (stora,svarta) hundar och då har hon varit kopplad.
Det har inte varit något jätteproblem för oss, framtills nu har vi undvikit hundar hon inte känner eller liknande, men så skulle vi skaffa valp... och vi vill inte att valpen ska ta efter detta beteende.
Samtidigt så vill vi inte ändra vår gamling eller fostra om henne nu på gamla dar.
Fick tipset att kasta köttbullar på henne, eller "trycka upp" köttbullar under näsan på henne...och det funkar!!!
Nu blir det bara max ett litet skall eller små morrande som vi lätt kan avhjälpa med köttbullsbitar.

Tänk om jag hade vetat detta för några år sedan!!

Lycka till med din vovve!
 
Sv: Odåga till hund-vad ska jag göra nu? *långt-men jag behöver hjälp*

först och främst måste jag bara påpeka att det här med "mjuka skolan" inte alls innebär att man hela tiden rör sig i en gråskala. det gäller att vara tydlig och konsekvent, oavsett vilken lära man väljer att följa.

sedan måste jag säga att jag känner igen ditt problem. min hund (labben) är också en "periodare". ibland har han bara väldigt dålig samarbetsvilja. det jag gör då är att dels se till att aktivera (ännu) mer, dels att alltid ha koppel på. han får helt enkelt aldrig minsta chans att vara olydig.

hade jag varit du hade jag sett till att sätta på koppel och jobba med allmänlydnaden. kräv av hunden att den ska göra det du ber den om (enkla saker). gå tillbaka helt enkelt, och låtsas att det är en ung och dum hund du har att göra med.
 
Sv: Odåga till hund-vad ska jag göra nu? *långt-men jag behöver hjälp*

först och främst måste jag bara påpeka att det här med "mjuka skolan" inte alls innebär att man hela tiden rör sig i en gråskala. det gäller att vara tydlig och konsekvent, oavsett vilken lära man väljer att följa.
Jo,det är jag medveten om,jag föredrar den "snälla skolan"...
Men är man "för" snäll mot han skiter han i en. Man måste klargöra för han Dirrekt vem det är som bestämmer,annars tar han sin chans och kör över en och då är det typ helt kört *suck*.


sedan måste jag säga att jag känner igen ditt problem. min hund (labben) är också en "periodare". ibland har han bara väldigt dålig samarbetsvilja. det jag gör då är att dels se till att aktivera (ännu) mer, dels att alltid ha koppel på. han får helt enkelt aldrig minsta chans att vara olydig.
Det är första gången han gör så hära! Jag är typ i chocktillstånd :p
Vi tränar så mkt vi bara kan,lite av allt möjligt -vi gillar variation.;)
Om inte ute så brukar vi alltid skoja till det här hemma lite och lära "oss" olika roliga konster. Jag skulle ljuga om jag sa att han är korkad och svårlärd,han suger i sig allt som en torr svamp och lär sig precis allt i ett naffs (oftast).
Men jag får väl aktivera han ännu mer i hopp om att det hjälper.

MulleMonster undrade ifall han var frisk ..? Vi var ganska så nyligen hos vet. pga av en skadad klo,men den har inte utgjort ngn större smärta bortset från det när den blev skadad-håller på att läka nu och ont verkar han iaf inte ha av det. Och annars är han hur frisk som helst,världigt fräsch för sin ålder och ras dessutom,Ingen tror att han är så gammal som han faktiskt är. Så det är ju bra iaf.

hade jag varit du hade jag sett till att sätta på koppel och jobba med allmänlydnaden. kräv av hunden att den ska göra det du ber den om (enkla saker). gå tillbaka helt enkelt, och låtsas att det är en ung och dum hund du har att göra med.
Okey,det ska jag göra. Men vad ska jag göra för att få han att vilja söka ögonkontakt med mig igen? För det är ju viktigt om man ska börja från "noll" igen.

Har försökt att ha både godsaker och bollen i munnen och släppa det när han minst anar-men då Måste han ju hålla koll på det/mig också-vilket han Inte alls gör längre...vet inte Hur jag ska få han att börja söka kontakt med mig igen.
Nu är han helt uppe i det blå-utomhus alltså (för det är utomhus han är en odåga).
Om jag tex. säger åt han att gå fot så går han Bara fot,utan att veta vart/när/om jag svänger -ingen kontakt alls:eek:
Hur kommer det sig? Det har ju funkar Hur bra som helst tidigare liksom! Näe jag fattar ingenting.
och inte fasen kan det väl heller bero på "hormonerna"? Det finns ju en Himla massa löptikar nu ju...

Så det är detta jag stör mig så mkt på,att han blivit Så nonchalant och fullkomligt skiter i mig.:mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Odåga till hund-vad ska jag göra nu? *långt-men jag behöver hjälp*

Jag tycker också att ni har gjort ett dunderjobb med er vovve.
Thihi,tack så mkt:p

Fick tipset att kasta köttbullar på henne, eller "trycka upp" köttbullar under näsan på henne...och det funkar!!!
Nu blir det bara max ett litet skall eller små morrande som vi lätt kan avhjälpa med köttbullsbitar.
Det är lite av det jag använde mig av i början,att "locka" med hans boll,att visa att "det är Ok-du behöver Inte skälla,titta här har vi ngt roligare att göra ist.."...Men som jag skrev så funkar inte detta så bra längre,för han ska ändå säga sitt-om så "bara" en gång,så gör han det,och återgår sedan till mig och bollen!:cool:

Vill sen inte ha en massa godsaker och Muta han att vara tyst och lugn vid möte med andra hundar.;)

Lycka till med din vovve!
Tack så mkt,jag hoppas att det blir bättre. Ska strax ge mig ut på en promenad med bara honom och träna på det jag fått tips och råd om. Vi(jag) måste få ordning på detta Nu innan det blir värre.
 
Sv: Odåga till hund-vad ska jag göra nu? *långt-men jag behöver hjälp*

Låter som min i viss mån. Det är en stolt, envis, självständig och dryg gammal vresig terrier..och det är ju egentligen det som beskriver rasen ganska ypperligt. Jag tror att "periodare" (som jag skulle vilja kalla min hund också..men jag sätter den titeln på mig själv) är hundar som tar minsta lilla kryphål i akt att trappa upp sin olydnad (jag menar inte att de planerar det..men att det är så det blir).

Harley kan i vissa perioder vara underbar-lydig, kvick och väldigtkontaktsökande...sen kommer perioden "jag är en dryg jävel som njuter av att ge dig fingret" ungefär...och det vet jag att någonstans måste det vara mitt fel. Han är långt ifrån dum hunden och iom att han har den självständigheten och jag antagligen inte är lika kvick att läsa av honom som han är att läsa av mig så blir det kryphål..och så börjar det.

Jag har ofta lovat mig själv att "hit" ska betyda "rusa hit på momangen" och att kommandot ska gälla en gång-När jag gör det funkar det utmärkt. Är man tex mitt uppe i en konversation på promenaden och tar för givet att han ska komma som en raket på en tillsägelse men vänder sig om att "han skulle bara" och får ropa igen ..då vet han på en gång att jag inte menar det jag säger till hundra procent.(jag har ont i huvudet o skriver luddigt..men jag hoppas du förstår min poäng)...ja..det var bara ett exempel.

Lyder inte Harley så går jag helt enkelt och hämtar honom. Sätter honom och går en bit bort och går igenom inkallningen igen tills det blir bra..
Jag tror helt enkelt att du får backa ett par steg från där du var med din hund och börja om helt enkelt...

Man har sig själv att skylla.:p
 
Sv: Odåga till hund-vad ska jag göra nu? *långt-men jag behöver hjälp*

Ang ögonkontakt, gå tillbaka till basic kontaktövningar. Kan göras framfrån eller sittandes fot. Belöna när han tittar på dig, med boll eller godis.
Stegra sen svårigheten, t ex att be honom göra något som kräver att han söker din kontakt, ex be honom gå/sitta fot och belöna när han söker din ögonkontakt.
Så småningom kan du även kräva kontakten på promenad.
Tänk på att HAN ska söka kontakten, tycka du är intressant, så att du så att säga inte gör jobbet åt honom.

En sak att prova när han gör oönskade saker är att inte använda Nej, ett ord som kan bli uttjatat utan istället be hunden göra det rätta, tex gå fot, sitta, ligga när ni möter annan hund ist för att bara bestraffa beteendet med "nej"... Behöver inte betyda att du är mjuk eller för snäll, men kan skärpa uppmärksamheten hos din gubbe.
Vi använder nog ordet nej oftare än vi tror ist för att visa vad vi egentligen vill förrän för sent då hunden inte kopplat ihop nejet med det önskade beteendet.
Kan ju vara värt att prova iaf

Detta är säkert sånt du gjort från början, men som tidigare sagts är det nog bara att behandla honom som helt "grön" och ta ett steg i taget.

Du skriver att det är du som gör roliga saker, tränar med honom. Kan det vara så att han ser dig som "den roliga/kompisen" i familjen och därför valt att testa dig och inte Alfa-husse? En tanke bara...

Kul att höra att han är fräsch för sin ålder i alla fall!
 
Sv: Odåga till hund-vad ska jag göra nu? *långt-men jag behöver hjälp*

Du är så klok så-det har jag alltid tyckt:p ;)
*Såg även Nu att du också bor i sthlm/botkyrka-vi bildar klubb:D *

Jag vet innerst inne att felet ligger hos mig,det måste det ju göra. Men man blir lätt "hemmablind" och nu börjar det synas/komma fram.

Nu känner jag mig peppad till att gå ut NU och träna med honom,vet på ett ungefär var/hur jag ska göra med inkallningen och kontaktsökandet..Men-jag klurar fortfarande på hur jag ska fixa detta med skällandet och dom "falska" utfallen,verkligen få han att fatta att "NEJ-så här gör man inte! Lyssna på Mig nu!" *typ*

Jag vill liksom ha nåt att gå efter så att jag inte tappat mitt tålamod på brist av allt annat och gör saken ännu värre genom att kasta ner han på backen(vilket Så klart inte funkar) och "skrika":angel:
 
Sv: Odåga till hund-vad ska jag göra nu? *långt-men jag behöver hjälp*

Du är så klok så-det har jag alltid tyckt:p ;)
*Såg även Nu att du också bor i sthlm/botkyrka-vi bildar klubb:D *

Jag vet innerst inne att felet ligger hos mig,det måste det ju göra. Men man blir lätt "hemmablind" och nu börjar det synas/komma fram.

Nu känner jag mig peppad till att gå ut NU och träna med honom,vet på ett ungefär var/hur jag ska göra med inkallningen och kontaktsökandet..Men-jag klurar fortfarande på hur jag ska fixa detta med skällandet och dom "falska" utfallen,verkligen få han att fatta att "NEJ-så här gör man inte! Lyssna på Mig nu!" *typ*

Jag vill liksom ha nåt att gå efter så att jag inte tappat mitt tålamod på brist av allt annat och gör saken ännu värre genom att kasta ner han på backen(vilket Så klart inte funkar) och "skrika":angel:

tack :o
Bor du också i botkyrka?

Ja..alltså..vid dom tillfällena harley "fryser fast" och jag måste ta tag i honom (oftast lägger jag handen över nacken ) men hinner inte dit för än han gallskriker och ser mycket förfärad ut. Mycket pinsamt med tanke på att jag aldrig slagit honom men det är inte så lätt att övertyga folk om det :cool:

Skit i att göra något tills du känner att du kan ha humöret i behåll så löser det sig nog efter lite om och men. Lycka till!:)
 
Sv: Odåga till hund-vad ska jag göra nu? *långt-men jag behöver hjälp*

Åh,nu börjar det hända grejer här,massa goda råd jag får nu:bump:

Det var ju ett tag sen man körde dessa basic saker att man(jag) glömt bort vissa knep:p Ska helt klart prova det du nyss skrivit.

Ja,alltså-hehe,det är ju jag som är den "roliga och snälla" av oss två:angel: Har husse tex. korrigerat/sagt åt honom och hunden tagit åt sig och tycker synd om sig själv så kollar/kommer han alltid på/till mig som att "men,rädda mig nu-säg att allt är bra och att jag är en snäll och duktig hund-TYCK synd om stackars lilla mig" :rofl:

Och jag är även den som är mest kelsjuk och gosar mkt med hundarn:D
Men å andra sidan är jag väldigt strikt och klar med "reglerna" (eller vad man nu ska kalla det) ,det är tillomed Jag som är mer mån om att Inte se mellan fingrarna och bli för slapp i vårt ledarskap,vilket min kille Ibland kan bli om en simpel småsak,men å andra sidan har har min kille redan klargjort för hundarna om Sin plats i rangordningen...Vilket jag också (trodde jag) har gjort...

Nej,nu är den lite sena middagen serverad:D
 
Senast ändrad:
Sv: Odåga till hund-vad ska jag göra nu? *långt-men jag behöver hjälp*

tack :o
Bor du också i botkyrka?

Ja..alltså..vid dom tillfällena harley "fryser fast" och jag måste ta tag i honom (oftast lägger jag handen över nacken ) men hinner inte dit för än han gallskriker och ser mycket förfärad ut. Mycket pinsamt med tanke på att jag aldrig slagit honom men det är inte så lätt att övertyga folk om det :cool:

Skit i att göra något tills du känner att du kan ha humöret i behåll så löser det sig nog efter lite om och men. Lycka till!:)

Det var så lite så;)

Japp,bor i Tumba--> segersjö,and you?:D

Ja folk kan verkligen slänga sura blickar efter en så fort man ens tar i sin hund "på olämpligt sätt":confused:

Mitt humör och inställning till Iko och hans beteende har förbättrats markant nu,till skillnad från när jag startade tråden:angel:
Nu ser jag fram emot att "få pli" på byrackan igen *fniss*
 
Sv: Odåga till hund-vad ska jag göra nu? *långt-men jag behöver hjälp*

Jo,det är jag medveten om,jag föredrar den "snälla skolan"...
Men är man "för" snäll mot han skiter han i en. Man måste klargöra för han Dirrekt vem det är som bestämmer,annars tar han sin chans och kör över en och då är det typ helt kört *suck*.

återigen, den "mjuka skolan" handlar inte om att vara "snäll" utan om att dåliga beteenden tas bort genom utsläckning istället för bestraffning. jag ska inte säga att jag lyder det blint heller, för då och då ekar mitt "för HELVETE loke" mellan husen. men det är möjligt att det är lättare att vara strikt och konsekvent när man använder sig av bestraffningar, för dem vill man ju inte ge för ofta.

hur funkar det att erbjuda annan aktivitet vid möten? om du säger fot, går han fot då? för en del hundar är det mycket lättare att hantera möten om de samtidigt rör på benen, och fot betyder 100% koncentration på dig.

i övrigt håller jag med MrsScabtree. en periodare är en hund som tar minsta tillfälle i akt att bestämma lite mer själv. detta behöver inte alls betyda att hunden svarar upp på något sätt (det skulle min aldrig drömma om), utan den dagliga hanteringen inne kan gå lika bra som den alltid gör.
 
Sv: Odåga till hund-vad ska jag göra nu? *långt-men jag behöver hjälp*

återigen, den "mjuka skolan" handlar inte om att vara "snäll" utan om att dåliga beteenden tas bort genom utsläckning istället för bestraffning. jag ska inte säga att jag lyder det blint heller, för då och då ekar mitt "för HELVETE loke" mellan husen. men det är möjligt att det är lättare att vara strikt och konsekvent när man använder sig av bestraffningar, för dem vill man ju inte ge för ofta.

hur funkar det att erbjuda annan aktivitet vid möten? om du säger fot, går han fot då? för en del hundar är det mycket lättare att hantera möten om de samtidigt rör på benen, och fot betyder 100% koncentration på dig.

i övrigt håller jag med MrsScabtree. en periodare är en hund som tar minsta tillfälle i akt att bestämma lite mer själv. detta behöver inte alls betyda att hunden svarar upp på något sätt (det skulle min aldrig drömma om), utan den dagliga hanteringen inne kan gå lika bra som den alltid gör.

Alltså, jag kan dra ett bra exempel på hur min hund är med "snälla skolan".
Om jag säger åt han och gå fot,och han går fot bra med sökande kontakt och jag då berömmer han med rösten (eller en klapp-vad som helst som är "snällt") då tar han för givet att "okey,nu har jag gjort mitt å nu får jag springa och leka" och då helt plötsligt efter berömmet så "drar" han-för nu har han varit duktig och han gjort sitt för dagen.:eek: :mad:

Så då blir det liksom "fot-bra-HIT" när man kör "snällt" med honom. Så hans beröm har nu har blivit "ledig" (motsvarar hopp och lek) och då får han alltså-när han varit duktig och gjort sitt,vänta med sin sk "beröm" tills hela processen är över och sen skutta runt en stund.Annars så blir det så att han inte tar en på allvar och blir då slarvig med våra komandon.

Vi stannar oftast Aldrig vid möten med andra hundar,har alltid gjort som så att ser jag en annan hund så säger jag "fot" och ibland "tyst" (jag brukar kunna se på honom vilket humör han är på) och går lugnt och fint förbi. Och om det nu blir så att han hunnit upptäcka hunden före mig så har han tillomed självmant stannat till-kollat lite och sedan kommit tillbaka till mig alt. (om han är kopplad) kommer själv intill mig och går fot och är tyst och ger hunden en blick bara.:D

Allt detta är som bortblåst nu! Därav blev jag verkligen tagen på konfettin när han den senaste tiden bara dragit iväg/börjat skälla och göra utfall mot andra hundar-Igen,men när han väl får hälsa (vare sig man vill eller ej) så är allt lugna puckar och han bryr sig inte mer om dem.Han har faktiskt aldirg gillat andra hundar på det sättet att han Vill leka med dom eller så,utan han hälsar och fortsätter med sitt.

För han har ju som sagt börjat skita i att söka kontakt med mig,inte ens boll knepet fungerar så bra längre.
Sen är han mkt lättare att "beordra" när han är lös,för med kopplet på så känner han att "aja,jag sitter ju ändå fast så jag är trygg här och kan göra lite mer som jag vill än om jag går lös".

Han har alltid varit sämre på att lyssna och ta ens komandon på allvar när han är kopplad. Men nu "vågar" jag ju inte ha han lös,och ingen hundgård finns det här heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Odåga till hund-vad ska jag göra nu? *långt-men jag behöver hjälp*

om jag säger såhär istället då. ditt beröm ska vara det bästa som finns, och berömmet är ditt som du delar ut när du tycker att hunden förtjänar det. det håller alltså inte att lite slentrianmässigt mumla "bra" lite då och då. berömmet måste också hålla en sådan kvalitet att hunden alltid vill ha mer, drar den iväg för sig själv bör du kanske ta dig en funderare på om du använt rätt belöning.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 510
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 125
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: Nepenthe
·
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 659
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp