Odla i pallkrage för nybörjare

Det viktigaste man missar i början är gödsel! Man ska gödsla mycket mer än man tror! Förra året var nog första året jag verkligen hade gödslar tillräckligt och det växte som tusan! Helt galet. :laugh:
Typ vattna med blåkorn? Har inte brunnen gödsel att tillgå och vägrar att använda pink.... Har heller inget gräsklipp, då vi har multiklipp på åkgräsklipparen.
 
Typ vattna med blåkorn? Har inte brunnen gödsel att tillgå och vägrar att använda pink.... Har heller inget gräsklipp, då vi har multiklipp på åkgräsklipparen.
Jag planterar i kogödsel/plantjord, det finns på säck. Jag gödselvattnar med lakvatten från bokashi. Man kan göra eget gödsel av brännässlor och vatten också. Har ingen erfarenhet av blåkorn. :)
 
Jag odlar mycket i pallkrage, ca 25 kvm totalt, som även kommer utökas i år (och kompletteras med bäddar).
Det är enkelt och lätt att börja odla i pallkrage, och du har fått en hel del tips.

pallkragarna.jpg


I princip är det bra att ha koll på dessa steg:
1. Välj en bra plats. Är det stekande eller skiftande sol över dagen? Vindskyddat eller utsatt?
2. Täck marken med ett ordentligt lager kartong eller tidningar för att hindra ogräs att tränga upp underifrån.
3. Blanda bra jord med bra gödsel, båda går att finna på påse men undvik kanske de allra billigaste sortimenten.
4. Två kragar på höjden för sådant som växer djupt, eller en enkel för sådant som växer grunt. Det går åt ca 4 säckar per pallkrage.
5. Sen är det bara att så på! Vattna innan sådd och täck med fiberduk om det fortfarande är risk för frost. Vattna och gödsla kontinuerligt.
 
😲 oj, hur många lådor har du? Hur är ruccola att odla? Det köper jag alltid och har till maten, vore kul att ha själv om den är nybörjarvänlig....

Min ruccola var lite svårtflörtad i början av sommaren, de första 4 bladen är *inte* goda . Men så fort den har tagit sig, typ juli, så växer den just som ogräs.

Min blev inte besk, även när den stod som enormt buskage, bara lite pepprig. Man ser när den har fått för lite vatten (ruccolan slokar och ser ledsen ut) men repar sig direkt när den får vatten. En halv pall blev en jätterugge som gick att skörda ut flera gånger i veckan. I slutet fick den gå i blom, och blommade med små gula blommor som luktade sött och lockade många bin.
Det blev pyttesmå "bönbaljor" som jag skördade, torkade och tröskade ut, fick betydligt fler frön än jag köpte.

Har sått den åter i år, vert inte om den har korspollinerat sig och jag får konstigt ogräs i år, men det är värt att pröva :D
 
😲 oj, hur många lådor har du? Hur är ruccola att odla? Det köper jag alltid och har till maten, vore kul att ha själv om den är nybörjarvänlig....
8, men en har väggar och glasdörrar, en är större (140*140) och en avlång blir som två vanliga. Dessutom odlar jag i krukor, hinkar och baljor utöver lådorna.

Ruccola är mycket enkelt. Vattna mycket, skörda ofta. Ha ej för varmt på sommaren.
 
Jaha, så man kan sätta tätare och varannan rad? Det behöver inte vara tomt imellan när det stå radavstånd?
Det är ju toppen i så fall. :up: Är det något som inte bör stå brevid varandra? Eller är extra praktiskt att ha brevid varandra??
Det har jag ingen koll på :o.
Jag brukar själv dock variera typ ytliga saker (sallad) med tex rotsak (morot).
 
Vi tänkte ha två kragar på varandra och då tänkte jag fylla upp "botten" med matjord som man köper på "lösvikt" och hämtar ett lass med släpkärra. (resten går till påfyllning i rabatter och buskar). Sen tänkte jag köpa såjord i säck och ha överst. då borde det väll inte komma så mycket ogräs?
Så jag ska röra runt lite mellan raderna hela tiden, är det så du menar?
Risken med att hämta i släpkärra är att den jorden kan vara fullproppad med ogräs, du vet inte vad du får.
Precis, röra runt mellan raderna hela tiden. Inte för djupt dock, då torkar jorden ut snabbare.
 
Tips på något ytligt att så? Har räknat fel på en liten låda (60x80) och jag kan inte komma på något jag kan så i den?

Har redan sallad, dill, gräslök och persilja. Oregano/timjan är inget jag tycker är gott...
 
Å det låter som en dröm i mina ögon :D, jag tänkte sätta mina squash i trädgårdslandet på sidan av blommorna, där har dom hur mycket plats som helst. Så tipset där är regält med gödsel.
Jaa, jag hade ändå bara blandat vanlig säckjord med kanske lika delar (...) kogödsel i säck, bara vanliga från ICA alltså. Jag har aldrig upplevt nåt liknande, de drog iväg som nåt ur en skräckfilm!
 
hmm vet inte om jag förstod... i en låda har du alltså en rad purjo, en rad spenat, en rad sallad, sen ytterligare tre rader sallad plus en rad till med lök eller morot?? Är en rad på kortsidan då eller får man plats med så många rader 120 långa?

1 pall 80x120 1 rad purjo, 1 rad spenat. (nu har jag fått purjon förodlad så förra året satte jag 2 rader ganska tätt)
1 pall med 3 rader sallad
1 pall med lök och morot

Jaghar blandat lite olika på lök och morot är det 120 rader på sallad 80m cm rader. Salladen växer sig lätt tät och tar över tycker jag.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Hej! Jag ska ge mig på att odla iår! Försökte förra året men mamma lyckades döda alla växter när jag var i England.. Ja men jag ska odla...
Svar
16
· Visningar
1 634
Senast: corzette
·
Fritid Bukare med gröna fingrar, jag ber om er hjälp! :) Jag och min sambo har precis flyttat till en lägenhet på en gård ute på landet och jag...
Svar
10
· Visningar
1 076
Trädgård & Växter På roomservice tidigare i våras visade de hur de odlade i kapade oljefat som de hade målat. Jag tyckte det var sjukt snyggt och tänkte...
Svar
4
· Visningar
4 322
Senast: MittNyaJag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp