Odla i zinkbalja, skydda baljan?

gul_zebra

Trådstartare
Överväger att odla i en zinkbalja i sommar. Jag hittar en massa om att zink är giftigt när jag googlar, men inget om huruvida baljan kan ta skada? Hur ligger det till?
Har bara tänkt odla palettblad, så det är för ren prydnad och inget som ska ätas.
 
Överväger att odla i en zinkbalja i sommar. Jag hittar en massa om att zink är giftigt när jag googlar, men inget om huruvida baljan kan ta skada? Hur ligger det till?
Har bara tänkt odla palettblad, så det är för ren prydnad och inget som ska ätas.

Jag har sedan flera år tillbaka asiatiska liljor i en zinkbalja. Den var redan rostig i botten men har inte märkt någon större påverkan på den trots att den står ute året om. Mina asiatiska liljor växer som bara den, så det är ofta jag får flytta knölar. Dock vill de inte leva efter flytt, så trots tappra försök så trivs de bara i zinkbaljan :rofl:
 
När jag odlade zucchinis i zinkbalja i lägenheten så hade jag svart sopsäck som täckte botten och sidorna. Funkade bra.
 
Jag har odlat div blommor i ca 15 års tid i en stor Zinkbalja. Den står ute året runt. Möjligtvis har botten blivit lite skamfilad men den lär hålla i måååånga år till :)
 
Puttar upp tråden istället för att göra en ny.

Jag har förstått att det inte är helt bra att odla grönsaker i zinkbalja, men hur är det med jordgubbar som vuxit upp i zinkbalja, vågar man äta dem?
 
Puttar upp tråden istället för att göra en ny.

Jag har förstått att det inte är helt bra att odla grönsaker i zinkbalja, men hur är det med jordgubbar som vuxit upp i zinkbalja, vågar man äta dem?
Enda jag kan hitta om zinkförgiftning är kräkningar och anemi och att det inte finns några kända fall av zinkförgiftning i Sverige pga odling i zinkbalja.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Jag letade en gång i tiden angående giftigheten men hittade inget vettigt. Jag odlar därför i ett par zinkbaljor sen några år tillbaka. Men visst rostar de.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
För mycket skämmer allt - heter det. Zinkoxid i rätt mängd används både här och där.
 
Enda jag kan hitta om zinkförgiftning är kräkningar och anemi och att det inte finns några kända fall av zinkförgiftning i Sverige pga odling i zinkbalja.

Som jag förstod det så rekomenderade de väl inte odling i zinkbalja då de inte är helt säkra på att det inte fäller av sig, men det verkar mest handla om grönsaker som växer under gjord.
Men lyckas inte hitta något om jordgubbar. Om vi nu då säger att det finns (om än liten) risk för att zinken fäller av sig, är det något som själva bären kan "dra i sig" och föra vidare? (M.v.h. Noll Koll :D)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 591
Senast: lindaf
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 791
Senast: Sasse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp