Odling - presenttips önskas

aiquen

Trådstartare
Jag har en närstående som fyller år i dagarna och känner att jag skulle behöva komplettera med ytterligare en present. I princip det enda hen sysselsätter sig med på fritiden är att sköta sin odling och laga mat, så tänkte om det kan finnas något att hämta framför allt gällande odling här.

Det verkar finnas många odlingsintresserade även här inne, så vill kolla om någon kanske har något tips!

Jag är inte ute efter något storslaget eller jättedyrt, men kanske kan det finnas någon liten pryl som kan vara lite extra oumbärlig eller bra eller bara kul att få för någon med intresset ifråga?

Tips tas gärna emot!

(Visste inte vilket prefix jag skulle sätta här, men ja ja.)
 
Här är lite saker som jag kunnat bli väldigt glad för iaf :)


Små trädgårds redskap, gärna i järn med handtag i trä
Fin plåtlåda till frön
Vaser
Krukor
Flätad korg att skörda i
Örtsax
Snygg vattenkanna
Fin knämatta till när man rensar ogräs
Kopp i emalj, mindre risk att gå sönder så man kan ha med sig ut i trädgården när man fixar
 
Här är lite saker som jag kunnat bli väldigt glad för iaf :)


Små trädgårds redskap, gärna i järn med handtag i trä
Fin plåtlåda till frön
Vaser
Krukor
Flätad korg att skörda i
Örtsax
Snygg vattenkanna
Fin knämatta till när man rensar ogräs
Kopp i emalj, mindre risk att gå sönder så man kan ha med sig ut i trädgården när man fixar

Tack för dina tips! :)

En knämatta kanske absolut kan vara bra att ha. Likaså kopp i emalj! Det hade aldrig slagit mig, men inte alls en dum idé.
 
Tack för dina tips! :)

En knämatta kanske absolut kan vara bra att ha. Likaså kopp i emalj! Det hade aldrig slagit mig, men inte alls en dum idé.
Kanske en termos, en liten för typ en kopp kaffe, så att det inte svalnar ifall man tar en klunk och sen grejar lite innan man tar en klunk till.

Håller annars med ovan om fina redskap i metall, handskar att ha på sig när man gräver är också ett tips. De försvinner lätt!
 
En jordtermometer (perfekt för den som ivrigt väntar på att få direktså sina bönor)
En odlingsdagbok (tex en vanlig tom 5-årsdagbok eller en anpassad som tex finns från Sara Bäckmo)
Presentkort på fröer (finns fina på runåbergs bla som har mycket högkvalitativa fröer)
En enkel perenn (kommer finnas kvar i trädgården och påminna om dig och din gåva i många år framöver). Finns från 25-50 kr på de flesta plantskolor.

Edit: en skördekniv. Sånt en inte kostar på sig själv men såå värt att ha. Finns tex hos runåbergs.
 
Jag har en närstående som fyller år i dagarna och känner att jag skulle behöva komplettera med ytterligare en present. I princip det enda hen sysselsätter sig med på fritiden är att sköta sin odling och laga mat, så tänkte om det kan finnas något att hämta framför allt gällande odling här.

Det verkar finnas många odlingsintresserade även här inne, så vill kolla om någon kanske har något tips!

Jag är inte ute efter något storslaget eller jättedyrt, men kanske kan det finnas någon liten pryl som kan vara lite extra oumbärlig eller bra eller bara kul att få för någon med intresset ifråga?

Tips tas gärna emot!

(Visste inte vilket prefix jag skulle sätta här, men ja ja.)
Ett odlingsförkläde kanske, med fickor för verktyg, fröpåsar och annat. Jag skulle själv gärna ha ett sånt, smidigt att ta på sig över andra byxor, så behöver man inte ha bara ett par trädgårdsbyxor.
 
Kanske en termos, en liten för typ en kopp kaffe, så att det inte svalnar ifall man tar en klunk och sen grejar lite innan man tar en klunk till.

Håller annars med ovan om fina redskap i metall, handskar att ha på sig när man gräver är också ett tips. De försvinner lätt!
Termos var en bra idé, glömmer bort att inte alla tycker om kallt kaffe ☺️ vi har bodums kaffekopp termosar, håller värmen bra och den vi har haft längst är nog ca 10 år gammal nu dvs håller bra 👍
 
Tack för alla era tips! :)

En jordtermometer (perfekt för den som ivrigt väntar på att få direktså sina bönor)
En odlingsdagbok (tex en vanlig tom 5-årsdagbok eller en anpassad som tex finns från Sara Bäckmo)
Presentkort på fröer (finns fina på runåbergs bla som har mycket högkvalitativa fröer)
En enkel perenn (kommer finnas kvar i trädgården och påminna om dig och din gåva i många år framöver). Finns från 25-50 kr på de flesta plantskolor.

Edit: en skördekniv. Sånt en inte kostar på sig själv men såå värt att ha. Finns tex hos runåbergs.

Kul att du skrev det, men jag googlade faktiskt runt lite i morse och landade på exakt den odlingskalendern av Sara Bäckmo! Det känns i alla fall som något personen skulle kunna ha någon nytta av, men kanske inte köpa själv. Jag hoppas det i alla fall. ;)

Ett odlingsförkläde kanske, med fickor för verktyg, fröpåsar och annat. Jag skulle själv gärna ha ett sånt, smidigt att ta på sig över andra byxor, så behöver man inte ha bara ett par trädgårdsbyxor.

Det funderade jag också på! Ska ha det i bakhuvudet till ev. senare tillfällen.

Kanske ett par grönsaksplantor av någon lite roligare sort? :)

En bärbuske ?

Det hade iallafall jag älskar att få 😊 en present som står sig och som man tänker på avsändaren varje gång man gör något med den eller bären.

Jättebra tips och jag håller med om att det kan vara en jätteuppskattad present! Jag vågar dock inte riktigt lägga mig i så långt och köpa något som lever. 😅
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
1 955
Senast: VLMF
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 986
M
Hästmänniskan Ja jag är en dålig medryttare. En av dom som ofta ställer in när jag sagt att jag ska rida. En sån som i perioder inte orkar med. Men...
2
Svar
36
· Visningar
5 430
Senast: emlem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp