Odlingstunnel?

tanten

Trådstartare
Eftersom jag insett att jag nog aldrig kommer att ha råd eller möjlighet att bygga ett växthus så funderar jag nu på odlingstunnel.
Har tittat på typ en sån här:

odlingstunnel-ceres-vit-135-m.jpg

Mina funderingar - hur hållbar är den? Klarar den flera somrar (med nedtagning varje höst) eller är det en en-två-tregångsprodukt?
Det är ju billiga grejor....
 
Har tyvärr ingen erfarenhet att dela med mig av. Däremot tänker jag följa tråden med stort intresse... ;)
 
Jag har ingen tunnel själv men känner folk som har. Vad jag har hört håller plasten en eller två säsonger, trots nedtagning varje höst). De brukar gå sönder vid blixtlåsen först.
 
Varför inte bygga av gamla fönster? Sådant går ju att få tag i gratis. (Fast jag vet inte hur tillgången är utanför Stockholmsregionen.)
 
Varför inte bygga av gamla fönster? Sådant går ju att få tag i gratis. (Fast jag vet inte hur tillgången är utanför Stockholmsregionen.)
Fast krävs det inte rätt mycket kunskap, om man ska bygga ihop något eget av gamla fönster?? Inget jag skulle våga mig på i alla fall. Hade inte haft den blekaste aning om hur jag skulle börja...:D
 
Fast krävs det inte rätt mycket kunskap, om man ska bygga ihop något eget av gamla fönster?? Inget jag skulle våga mig på i alla fall. Hade inte haft den blekaste aning om hur jag skulle börja...:D
Nej, det är enkelt. Betydligt enklare än att renovera hus på fackmannamässigt sätt.
 
Eftersom jag insett att jag nog aldrig kommer att ha råd eller möjlighet att bygga ett växthus så funderar jag nu på odlingstunnel.
Har tittat på typ en sån här:

odlingstunnel-ceres-vit-135-m.jpg

Mina funderingar - hur hållbar är den? Klarar den flera somrar (med nedtagning varje höst) eller är det en en-två-tregångsprodukt?
Det är ju billiga grejor....
Kom på studiebesök hos min mamma! ;) hon började med plastväxthus, har nu ett hemmabygge och ett willab :D tunnlarna tror jag är ganska sköra, då är det bättre att köpa/bygga lock till pallkragar :up: allt sånt finns i trädgården här :D
 
Varför inte bygga av gamla fönster? Sådant går ju att få tag i gratis. (Fast jag vet inte hur tillgången är utanför Stockholmsregionen.)
Av den enkla anledningen att det blir fult om jag ska göra det.
Att jag inte kan gräva grund och göra fundament själv, inte äger sågar och verktyg för ett bygge och inte har kunskaper om hållfasthet och takstolar. Det kommer antagligen att bli ungefär lika dyrt trots gratisfönster. Syll, stolpar, färg och reglar är inte gratis.

Kunde jag bygga och jag var frisk vore det enkelt. :)
 
@tanten Jag vet inte om du har Facebook, men via den eminenta gruppen "Trädgårdsskafferiet" där så hittade jag en intressant länk till en lycklig odlingstunnel-ägare: https://www.facebook.com/tunnelvaxthus32kvm/?ref=ts&fref=ts&hc_location=ufi

Säkert är det någon som gärna svarar på praktiska frågor, såsom odlare brukar vara hjälpsamma och glada för att berätta om egna erfarenheter. Det är NÄSTAN så att jag känner att jag måste ha en odlingstunnel OCH ett växthus. :D Men eftersom växthuset står här i en byggsats och bara väntar, och grunden redan är urgrävd, så ska jag försöka hejda mig åtminstone tills det kommit upp.
 
Senast ändrad:
MKT intressant tråd! Har själv funderat på att köpa en odlingtunnel, men inte för att odla i utan för att använda som hönsgård! En del av den nuvarande hönsgård vi använder sommartid är byggd av stommen från ett Rusta-växthus som vi satt hönsnät på. Men stommen till en odlingstunnel skulle ju möjliggöra en väldigt mycket större hönsgård! Och eftersom hönsen är suveräna på att rensa ogräs skulle vi vilja bygga in en stor del av vårt trädgårdsland till dem. De rensar visserligen bort ALLT - utan urskiljning - men en stor del av trädgårdslandet använder vi ändå inte och de delar vi använder behöver vi redan idag hägna in eftersom hönorna går ute lösa på gården när vi är hemma. (Växthus har vi dessutom redan.)
 
MKT intressant tråd! Har själv funderat på att köpa en odlingtunnel, men inte för att odla i utan för att använda som hönsgård! En del av den nuvarande hönsgård vi använder sommartid är byggd av stommen från ett Rusta-växthus som vi satt hönsnät på. Men stommen till en odlingstunnel skulle ju möjliggöra en väldigt mycket större hönsgård! Och eftersom hönsen är suveräna på att rensa ogräs skulle vi vilja bygga in en stor del av vårt trädgårdsland till dem. De rensar visserligen bort ALLT - utan urskiljning - men en stor del av trädgårdslandet använder vi ändå inte och de delar vi använder behöver vi redan idag hägna in eftersom hönorna går ute lösa på gården när vi är hemma. (Växthus har vi dessutom redan.)
Vilket påminner mig om en tidigare bekant som köpte ett växthus modell större av just plast och metallbågar. Det var billigaste sättet att få till ett halmförråd på den stora gården.
 
MKT intressant tråd! Har själv funderat på att köpa en odlingtunnel, men inte för att odla i utan för att använda som hönsgård!

Åh, det påminner mig om en annan eminent blogg som kan ge vägledning för odlingstunnelsugna - Bondjäntans! Med "Glädjehuset" eller numera husen = odlingstunnel och hönshus.

(Man skulle kunna tro att jag ägnar mer tid åt att läsa om och titta på andras trädgårdsprojekt än att sköta mina egna odlingar, men det är huvudsakligen under den här tiden på året... )
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 714
Senast: sthu
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 511
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 795
Senast: Ajda
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp