Odlingsvärt

Magiana

Trådstartare
Hur har säsongen varit? Vilka växter har varit mer odlingsvärda än andra? Här är tråden för att dela med sig av det allra bästa.

Det bästa i år hos mig har varit:

Tagetes 'Vanilla' - Det är den enda snygga tagetesen som finns. Lättodlad, blommar ihållande från tidig sommar till sent på säsongen utan att sunka ihop.

Petunia 'Purple pirouette' - Så jäkla snygg och blomvillig. De små plantorna toppas för att det ska förgrena sig. Det tar emot men är värt det. De blommar intensivt men mina har inte orkat hänga med ända till september. En favorit i alla fall.

IMG_20190711_124150_804.jpg

Bild på 'Vanilla' tillsammans med Heliotrop som också nästan tog sig till en topp-placering.
 
@Magiana säljer du frön från den tagetesen? :love: jag har också odlat pirouette Purple, jag var dock dum nog att inte toppa, men planterade många i samma kruka, så det blev rätt bra ändå!
36163

Gurkan 'passandra' har varit kanonbra! Gett massor av goda gurkor!
 
Jag har lyckats få paprikor på friland trots ungefär noll omvårdnad om plantorna och långt ifrån optimalt växtläge :D. Två olika sorter där plantorna ser rätt fjuttiga ut men det är säkert minst 5-6 paprikor på varje planta och de ser dessutom ut att hinna mogna om inget katastrofalt händer med vädret (men då är plantorna inte större än att de får plats i en kruka). Får kolla vad sorterna heter.

Har ett gäng olika körsbärstomater och ampeltomater som alla ger jättemycket också. Trivs tydligen att växa i lite halvbrunnen hästgödsel och halm (100/1000, Tumbling tom, Cherrola, Chadwick mfl).
Morötter har jag satt flera olika "Nantes" varianter och de är jättegoda och har växt enormt bra.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har ett gäng olika körsbärstomater och ampeltomater som alla ger jättemycket också. Trivs tydligen att växa i lite halvbrunnen hästgödsel och halm (100/1000, Tumbling tom, Cherrola, Chadwick mfl).
Morötter har jag satt flera olika "Nantes" varianter och de är jättegoda och har växt enormt bra.
De små Bumble Bee verkar vara de enda som mognar. Plus gula Yontario. Alla röda tomater har hållit sig lika gröna ända sen slutet av juni

Ska somrarna vara såhär får jag kanske övergå till endast små tomater. Antecknar namnen
 
Här har vi haft mest tur med de få blommor vi haft. Vår lilla chansning på friland har gått sådär.

Tomaterna växer så det knakar, och bryter grenar för fullt om jag inte är observant nog. Men några röda verkar det dock inte bli. Minns inte namnen men en sort är stora frilandstomater och en sort är körsbärstomater. Får ta ett span senare i eftermiddag.

Gurkorna har blommat men ger ingen skörd, eller jo vi har en tillväxt på drygt 1 cm men då säsongen snart är slut så känns det meningslöst till nästa år även om blommorna är fina:rofl:
 
Musselburgh leek.
Jag har bara satt en omgång med purjolök och det är min första någonsin, men jag fick den här rekommenderad av en granne och plantorna har varit härdiga, lättodlade (mina bor i kruka med vanlig blomjord) och smakar helt fantastiskt!
Jag har alltid upplevt att purjo har varit lite meh, men de här är otroligt smakrika!
 
Vattenmeloner har det dock inte blivit. Dom har fortsatt sätta blommor på blommor på blommor, istället för att lägga energin på själva melonerna. Har försökt ta bort knoppar och även klippa ur, men nä. Gör nytt försök nästa år tänkte jag.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag vill ha fina växter i alla mina fönster, men det går inget vidare för alla växer sig för stora. Har +30 cm djupa fönster, lagomt...
Svar
6
· Visningar
1 282
Senast: Tant Acka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp