Fast en del av det problemet är ju besittningsrätten och att folk uppför sig som svin. Kommunala bostadsbolag tar ju inte in folk med betalningsanmärkning ens och nu tycker tydligen staten eller den som är ansvarig för artikeln på SVT.se attprivata aktörer ska göra det.
Vad har det med ödehus att göra?
 
Folk tycker inte det är värt att hyra ut sina hus helt enkelt. De låter hellre husen stå tomma än riskera att stå med hyresgäster de inte upplever fungerar. Då är det ytskiktsrenoveringar det är frågan om dvs måttliga kostnader.
 
Folk tycker inte det är värt att hyra ut sina hus helt enkelt. De låter hellre husen stå tomma än riskera att stå med hyresgäster de inte upplever fungerar. Då är det ytskiktsrenoveringar det är frågan om dvs måttliga kostnader.
Ja så kan det givetvis vara också. Tänker samtidigt att varför har man en fastighet kvar om man aldrig tänk bo där, hyra ut eller använda som sommarhus?
 
Ödehus blir öde när inte ägaren får rimliga villkor att hyra ut.

Nope, inte alltid. Vi (eller ja, sambon) äger ett ödehus, det står på samma tomt som huset vi bor i nu. Vi/han har inga som helst planer på att hyra ut det, och har aldrig haft. Det är i sådant skick att ska det bli beboeligt igen så krävs stora renoveringar, så nästa steg är väl rivning istället.

I min släkt finns det också ett ödehus (det huset rister mig lite i hjärtat), och att det står öde beror på att arvstagarna inte lyckats komma överens om det.

Det finns många orsaker till att hus blir öde, och att det skulle bero på att ingen vill hyra ut dem tror jag nog ligger ganska långt nere på den listan.
 
Jag tror pappa äger ett "ödehus". Han orkar inte underhålla det. Krävs nog ca 100 000kr och en hel del jobb för att göra det i ett hyfsat skick för att hyra ut. Dock kommer det bli bostadsbrist i våran kommun inom kort, så det finns en plan på att fixa upp en del.
 
Nope, inte alltid. Vi (eller ja, sambon) äger ett ödehus, det står på samma tomt som huset vi bor i nu. Vi/han har inga som helst planer på att hyra ut det, och har aldrig haft. Det är i sådant skick att ska det bli beboeligt igen så krävs stora renoveringar, så nästa steg är väl rivning istället.

I min släkt finns det också ett ödehus (det huset rister mig lite i hjärtat), och att det står öde beror på att arvstagarna inte lyckats komma överens om det.

Det finns många orsaker till att hus blir öde, och att det skulle bero på att ingen vill hyra ut dem tror jag nog ligger ganska långt nere på den listan.
Det är förvånansvärt vanligt speciellt om det är gårdar med.
 
Ja så kan det givetvis vara också. Tänker samtidigt att varför har man en fastighet kvar om man aldrig tänk bo där, hyra ut eller använda som sommarhus?
För markens skull. Jättevanligt att det köps gårdar med mark som angränsar till de egna eller som av någon annan anledning är attraktiva och så brukar man marken, men struntar i byggnaderna.

Vi var spekulanter på en gård som skulle vara styckad, men som det sen visade sig inte var färdigstyckad och säljaren hade inte tid eller lust att vänta på det (1 år, fick vi som info), så fastigheten såldes i sin helhet till en person som bara ville komma åt jakträtten. (Han hyr idag ut bostadshuset. Hyresgästerna renoverar huset mot nedsatt hyra.)

En annan gård köptes av en granne, som "slog ihop" åkrarna och rationaliserade bort obrukbar mark. Han letade efter hyresgäster till huset, men jag tror inte att han hittade några.

Vi tittade på ett litet hus bredvid några vänner, med fantastisk men bortglömd trädgård. Mellan husen var en hage som vi hade kunnat ha våra hästar i och bygga lösdrift i. Ägaren var till en början intresserad av hyresgäster, men efter att ha visat oss huset började hans son prata om att flytta in där och när vi frågade om man verkligen skulle bo i ett hus där ägaren inte vågar gå upp på övervåningen p g a att golvet kan rasa så blev det tyst. Det huset står fortfarande tomt och oskött.

Min släktgård står öde, men den sköts. Åkrarna arrenderas ut till en granne, skogen brukas och byggnaderna underhålls, men ingen är skriven där. Mina kusiner åker dit för jakt, bastubad och bärplock. Vi åker dit för semester. När min farmor flyttade från gården fanns det inget självklart svar i vem skulle ta över gården, så den fick bli ett gemensamt fritidsboende istället.

Bara några exempel.
 
Jag bor bredvid ett ödehus, som stått tomt i över 50 år. (gård med gammal ladugård + lada) Förra ägaren fick massor av förfrågningar från personer som ville hyra och renovera, alternativt köpa. (det var en hel del som frågade oss om vem som äger...) Nuvarande ägare, sedan förra gått bort, har lagt om taket och har en långtidsplan på att renovera det.
Visst är det tråkigt att där står tomt, det är ett jättefint hus! Men, det får man liksom acceptera.
I byn finns även ett torp som håller på att falla ihop. Sorgligt det också, men... Har ingen aning om vem som äger det.
 
Skulle du kunna tänka dig att bo bredvid ett ödehus?
Kanske du bor bredvid ett idag?
Eller är du ägare till en fastighet som tillåts förfalla till sitt eget öde?

Ödehus -ett växande inslag i glesbygden.

Det är många ödehus i byn som jag växte upp i. Jag vet att vi hade ett sådant på gården som pappa tillslut rev. När jag var liten var jag skiträdd för det huset för jag hade fått för mig att det spökade där.:o Allmänt så tycker jag inte om när folk håller kvar sina tomma kåkar bara för att de tycker det är för dyrt att stycka av skogen och sälja huset. Eller har det ståendes tomt pga sentimentala skäl. Det är en av orsakerna som tar död på byn där jag växte upp och flera andra byar runtomkring. Dessutom riktigt irriterande när man hör talas om folk som söker boende i närheten och det finns ett stort antal tomma hus som bara står tomma och förfaller men ägarna vägrar sälja/hyra ut. :meh:
 
Vi bor i centrum av en by. En av grannfastigheterna står det två ödehus på. Fastigheten ägs av en man som bor i ett annat land och använder marken till att vinterförvara sin båt på.
En annan granne klipper gräset mot att han också får ställa båtar där. Grävlingen och sniglarna är tacksamna för detta.
På ett sätt är det skönt att inte ha någon boende på baksidan av huset, men det är mycket tråkigt att se husen tomma. De skulle behöva lite kärlek. De bär på en del sv bygdens historia. Det ena huset är inte ett bostadshus. Kanske en kvarn. Eller nån slags tidig industriversamhet.
 
Skulle du kunna tänka dig att bo bredvid ett ödehus?
Kanske du bor bredvid ett idag?
Eller är du ägare till en fastighet som tillåts förfalla till sitt eget öde?

Ödehus -ett växande inslag i glesbygden.
Varför inte? Bor man på landet idag är ödehus mer regel än undantag trots bostadsbristen så det lär bli svårt att låta bli.

Ja jag bor bredvid ett idag, tidigare två. Det som tidigare var ödehus var det av den vanligaste anledningen, bråk kring arv och vad som ska göras med huset och marken. Det huset användes dock som fritidshus någon vecka då och då men är sedan något år sålt. Stället köptes, huset och ladugården (som får fortsätta förfalla) styckades av från marken och såldes.
Det andra ödehuset som ligger nära är så fint att jag och sambon på fullt allvar försökte köpa det för snart 20 år sedan. Även där är arvstvist orsaken till förfallet. Marken brukas men husen får förfalla. Huset är nu i så dåligt skick att golven är borta och det är ett under att det står upp fortfarande. Detsamma gäller ladugården. Sorgligt är vad det är.

Att hyra ut kostar mer än det smakar när ett hus väl är förfallet. Det hus jag syftar på som står öde nu hade kostat mer att rusta upp än vad det hade kostat att bygga nytt. Eftersom arvstvister ofta ligger bakom ödehus tar det ofta så lång tid innan tvisterna löser sig att huset redan är i så dåligt skick att det inte lönar sig att ens försöka rusta upp för att hyra ut.
 
Nope, inte alltid. Vi (eller ja, sambon) äger ett ödehus, det står på samma tomt som huset vi bor i nu. Vi/han har inga som helst planer på att hyra ut det, och har aldrig haft. Det är i sådant skick att ska det bli beboeligt igen så krävs stora renoveringar, så nästa steg är väl rivning istället.

I min släkt finns det också ett ödehus (det huset rister mig lite i hjärtat), och att det står öde beror på att arvstagarna inte lyckats komma överens om det.

Det finns många orsaker till att hus blir öde, och att det skulle bero på att ingen vill hyra ut dem tror jag nog ligger ganska långt nere på den listan.
Allt har ett pris. Skulle ägaren få 100 kr/m2 och huset är på 120 m2 så skulle det vara värt det för många fler. 100*120=36000 kr/månad, kallhyra. Hyresgäster som är trevliga, smidigt och utan några problem så skulle antal hus att hyra ut öka väsentligt. Nu är jag extrem men det är frågan om pengar.
 
Allt har ett pris. Skulle ägaren få 100 kr/m2 och huset är på 120 m2 så skulle det vara värt det för många fler. 100*120=36000 kr/månad, kallhyra. Hyresgäster som är trevliga, smidigt och utan några problem så skulle antal hus att hyra ut öka väsentligt. Nu är jag extrem men det är frågan om pengar.
Men alltså nej. De flesta hus har under tiden de varit bebodda börjat förfalla. Det kan handla om stora kostnader så som att byta fönster, byta foder, lägga om taket, bygga om hela badrummet, värmesystemet... Ofta är det en äldre människa som inte orkar göra det själv. Då hen flyttar ut är det för många kostnader för att huset ska bli bra igen för att det ska löns för någon att köpa. Och man kan inte hyra ut ett hus i dåligt skick. Då har man snart problem.

Där jag bor kan man välja och vraka mellan hyreslägenheter och hus. Hyresvärden får fritt välja hur mycket hyra hen vill ta. Det problemet ni har i Sverige existerar inte alls, och det finns ingen besittningsrätt här alls tack och lov. Men ödehus finns självklart ändå. Tittar jag ut genom fönstret ser jag flera.
 
Men alltså nej. De flesta hus har under tiden de varit bebodda börjat förfalla. Det kan handla om stora kostnader så som att byta fönster, byta foder, lägga om taket, bygga om hela badrummet, värmesystemet... Ofta är det en äldre människa som inte orkar göra det själv. Då hen flyttar ut är det för många kostnader för att huset ska bli bra igen för att det ska löns för någon att köpa. Och man kan inte hyra ut ett hus i dåligt skick. Då har man snart problem.

Där jag bor kan man välja och vraka mellan hyreslägenheter och hus. Hyresvärden får fritt välja hur mycket hyra hen vill ta. Det problemet ni har i Sverige existerar inte alls, och det finns ingen besittningsrätt här alls tack och lov. Men ödehus finns självklart ändå. Tittar jag ut genom fönstret ser jag flera.
Tja, om vi räknar lite. 36 000 på ett år är 432 000kr med en ränta på 5% så blir det möjligt att ta ganska stora lån på den årliga säkra intäkten och betala för även stora renoveringar utan egen arbetsinsats. Till syvende och sist handlar det om pengar, det måste vara värt det för pensionärsparet. Nu skrev jag en väldigt hög hyra vilket du kanske inte inser om du bor utomlands.
 

Liknande trådar

Samhälle Vi bor bredvid en uttjänt förskola som sista tiden har bebotts av flyktingar från Ukraina. Det har fungerat jättebra och v ser gärna att...
Svar
7
· Visningar
1 222
Senast: Sar
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 634
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 644
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 458
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp