Tja, om vi räknar lite. 36 000 på ett år är 432 000kr med en ränta på 5% så blir det möjligt att ta ganska stora lån på den årliga säkra intäkten och betala för även stora renoveringar utan egen arbetsinsats. Till syvende och sist handlar det om pengar, det måste vara värt det för pensionärsparet. Nu skrev jag en väldigt hög hyra vilket du kanske inte inser om du bor utomlands.
Alltså du är nog ute och seglar nu
 
Alltså du är nog ute och seglar nu
Varför det? Beskriv gärna, tack. Tydliggörande, Jag argumenterar att ödehus är en fråga om pengar. Alltså marknaden finns inte. Om någon vill bo i ett hus och betala för det så skulle det inte finnas ödehus. Liksom det inte finns på söder i Stockholm.
 
Klart det är en fråga om pengar. Men folk vill bo kvar hemma så länge som möjligt givetvis. Försök få ut en gammal bonde med orden "ta lån och renovera så kan då låta nån hyra ditt hus!" :laugh:
Seriöst tror jag en gammal bonde är mycket medveten om pengar. Dock kan det vara frågan om mycket pengar som bonden tycker det är värt, dvs mer än vad nåogon annan tycker det är värt. Får du en miljon i månaden så är det få som tvekar. Det är liksom bara mängden till syvende och sist för väldigt, väldigt, väldigt många.
 
Allt har ett pris. Skulle ägaren få 100 kr/m2 och huset är på 120 m2 så skulle det vara värt det för många fler. 100*120=36000 kr/månad, kallhyra. Hyresgäster som är trevliga, smidigt och utan några problem så skulle antal hus att hyra ut öka väsentligt. Nu är jag extrem men det är frågan om pengar.

Finns det någon speciell matte man använder när man pratar pris per m2?

I vanliga fall är 100*120=12 000, inte 36 000.

Jag tycker dessutom det låter ganska dyrt, själv betalar jag strax över 80kr/m2 i hyra, vilket skulle ge en månadskostnad på ca 9 600kr.
 
Med tanke på hur många ödehus som bränns ned av ligister så skulle jag inte vilja ha ett precis intill mitt eget pga eldens spridningsrisk, men att ha ödehus på "behörigt avstånd" hade jag inte haft något emot. Vi har några stycken i trakten där jag bor men inget som ligger precis vid oss.
 
Jag ser ofta ödehus när jag jobbar och tycker de är så sorgliga, de ser ledsna ut :(

Många av dem hade jag inte haft problem med att vilja bo i, fint läge och potentiellt fint hus. Jag tycker det är jätteroligt när folk renoverar gamla ödehus så det får liv igen.

Jag skulle inte ha några problem att bo bredvid ett ödehus förutom vad @iNHALE skrev, de tenderar ju tyvärr att dra åt sig folk man inte vill ha i närheten (vi har haft problem med det här i utkanten av byn och kommunen fick till slut tillstånd till att riva det).
 
Jag bor granne med en hel ödegård (dock några hundra meter bort). Den hade kunnat vara helt fantastiskt vacker - stor mangårdsbyggnad från 1800-talet med massor fruktträd i trädgården, högt belägen med utsikt över en sjö. Bredvid finns även ett torp från 1700-talet och ett till något nyare hus. Dessutom en stor lada med hästboxar, där hästarna har fönster ut mot gårdsplanen/ridbanan och sjöutsikt.

Hela stället köptes tyvärr av en "storbonde" för nästan 20 år sedan. Fälten brukas lite, men framförallt var han ute efter jaktmarken. De gamla bostadshusen förfaller - en ny "jaktstuga" (på sådär 150 kvm) byggdes istället. För ett par år sedan köpte han ytterligare ett hus med mark här, och satte upp bommar på vägarna dit, så gissar att det också står och förfaller nu. Det var dock ett nyare hus, så det känns inte lika sorgligt.
 
Egentligen förstår jag inte trådstartens fråga. Vilket väl indikerar att jag inte skulle ha något bekymmer med det. :)

Invid min tomt står en förfallen fritidsstuga. Det är ledsamt att se det ramla ihop men stör mig - nä. Skulle gärna köpa det om ägaren skulle sälja. Men det lär inte hända.
Precis som @athena_arabians så blir jag sorgsen över att se fina gamla - och tidigare älskade - hus stå tomma och förfalla. I en kommun med akut bostadsbrist blir det extra ledsamt.
 
Det här ser jag från vardagsrummet. Stör mig inte alls. Jag tycker det är vackert
20200112_122907.jpg
 
Min sambo är delägare i ett ödehus, hans föräldrahem.
När föräldrarna flyttade därifrån blev de friskare och det visade sig att det fanns en hel del mögel där pga långvarig sipprande vattenskada.
Besvärliga ägarförhållanden gör dessutom att det inte är så lätt att sälja. Han äger kanske en 6edel...?
Dessutom finns ytterligare ett mindre hus på gården som bebos och ägs av markdelägarna.

Synd, dels på huset- även om det nu inte är speciellt vackert - men även för att det där är aningen brist på bostäder där trots att det är en mycket liten by.
 
Allt har ett pris. Skulle ägaren få 100 kr/m2 och huset är på 120 m2 så skulle det vara värt det för många fler. 100*120=36000 kr/månad, kallhyra. Hyresgäster som är trevliga, smidigt och utan några problem så skulle antal hus att hyra ut öka väsentligt. Nu är jag extrem men det är frågan om pengar.

Jag vet inte vilken sorts matematik du använder dig av, men jag kommer fram till 12000 med min.

Det är ju onödigt att diskutera fantasisituationer, finns ju ändå ingen som är villig att betala så mycket i kallhyra för ett gammalt hus.
 
Min sambo är delägare i ett ödehus, hans föräldrahem.
När föräldrarna flyttade därifrån blev de friskare och det visade sig att det fanns en hel del mögel där pga långvarig sipprande vattenskada.
Besvärliga ägarförhållanden gör dessutom att det inte är så lätt att sälja. Han äger kanske en 6edel...?
Dessutom finns ytterligare ett mindre hus på gården som bebos och ägs av markdelägarna.
Synd, dels på huset- även om det nu inte är speciellt vackert - men även för att det där är aningen brist på bostäder där trots att det är en mycket liten by.
Får rätta mig lite. Han äger nog en 6del av fastigheten men en 3del av ödehuset. Tror jag....
Huset är dessutom ganska litet och opraktiskt. Skulle kosta massor att renovera bara pga vattenskadan för att inte tala om att bygga ut.
Ligger mycket vackert till, vid sjö men långt från affär, skola etc....

Det verkar tyvärr vara mycket vanligt med sådana ägarförhållanden därborta, vilket ju blir mer och mer komplicerat för varje generation.... :( Ingen äger nog stor anddel för att vilja lägga ned pengar på bevarande/renovering.
Jag har sagt att jag vill absolut inte att han testamenterar något sådant till mig utan att han ska ge det till någon som redan är delägare och som kan på så sätt få möjlighet att ha någon slags bestämmanderätt.
Omöjligt att göra något annars.
 
Tja, om vi räknar lite. 36 000 på ett år är 432 000kr med en ränta på 5% så blir det möjligt att ta ganska stora lån på den årliga säkra intäkten och betala för även stora renoveringar utan egen arbetsinsats. Till syvende och sist handlar det om pengar, det måste vara värt det för pensionärsparet. Nu skrev jag en väldigt hög hyra vilket du kanske inte inser om du bor utomlands.
Det kostar kanske 36 000 kr i månaden att hyra 120 kvm i centrala Stockholm - men den som är beredd att betala så mycket för ett hus förväntar sig massor.

Vid ett arvsskifte, som jag hade insyn i, i Småland värderades frimärkssamligen högre än huset (minus marken). Kostar ett hus att köpa 300 000 blir den hyra folk är beredda att betala inte så hög - har de råd att hyra har de råd att köpa. Besittningsskyddet är nog inte problemet. Jag tror faktiskt att det gör det lättare att hyra ut i obyggd. För att folk ska flytta ut krävs att de startar ett nytt liv på orten - vilket inte är lika lockande om de kan åka ur sitt hyrda boende när som helst med kort varsel. På så osäkra premisser flyttar inte ordentligt folk ut, utan eventuella hyresgäster blir de som inte har andra alternativ.
 

Liknande trådar

Samhälle Vi bor bredvid en uttjänt förskola som sista tiden har bebotts av flyktingar från Ukraina. Det har fungerat jättebra och v ser gärna att...
Svar
7
· Visningar
1 224
Senast: Sar
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 797
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 736
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 507
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp