Det finns flera ödehus på min ort, och ett av dem bor jag granne med. Det har stått tomt i över 20 år, och var mer eller mindre accepterat som hopplöst när jag köpte mitt hus. Nu ägs det av en släkting, och det lär rivas så småningom. Med tanke på hur det ligger i förhållande till mitt hus så är jag lika glad för det, för jag vill inte ha grannar så tätt inpå.
 
Jag ser nog inget större problem med att ha ett ödehus i grannskapet, förutom om det lockar till sig obehöriga bosättare eller plundrare. I min kommun och grannkommunen pågår kommundrivna projekt där ödefastigheter inventeras för att i bästa fall kunna få ut dem på marknaden eftersom behovet av bostäder i bygden är tydligt.
 
Här finns inga ödehus, villorna ligger på mellan 3 (renoveringsbehov) och 6 mille så är nog därför. Finns 2 öde byggnader dock, 1 gammal smedja som är k-märkt (själva gården revs när E6/E4 byggdes) och har varit tillhåll för pundare, även en gammal dynamitkåk finns men ligger i skogen så inte så lättåtkommlig.

Skulle inte vilja bo granne med ödehus, inte så mycket för själva huset utan mer vad det kan bli för tillhåll där
 
Här finns inga ödehus, villorna ligger på mellan 3 (renoveringsbehov) och 6 mille så är nog därför. Finns 2 öde byggnader dock, 1 gammal smedja som är k-märkt (själva gården revs när E6/E4 byggdes) och har varit tillhåll för pundare, även en gammal dynamitkåk finns men ligger i skogen så inte så lättåtkommlig.

Skulle inte vilja bo granne med ödehus, inte så mycket för själva huset utan mer vad det kan bli för tillhåll där
Vi har alla prisklasser. Övergivna hus men också de i mångmiljonklassen
 
Jag skulle aldrig våga stå som ägare på ett hus som förfaller iaf efter att ha suttit med i en miljö- och byggnämnd som politiker!
Dom har rätt att kräva mycket av en fastighetsägare, och det kan gå så långt att dom har rätt att riva eller t.o.m renovera/restaurera ett hus på ägarens bekostnad - oavsett om ägaren har råd med det eller inte. Dock händer detta säkerligen mest inne i samhällen/städer när byggnadens bedöms som farlig och det ska såklart mycket till innan det kommer till det. Jag är inne på min andra mandatperiod nu i nämnden och vi har haft 2 stycken sådana fall (ett pågående där det kan bli så att man river delar av byggnaden och försöker bevara vissa delar av en gammal historisk byggnad), och våran nämnd sträcker sig över 3 stycken kommuner. För det mesta får ägarna krav på sig och åtgärdar därefter, innan husen blivit helt och hållet ödehus.
 
Jag skulle inte ha några problem med att bo granne med ett ödehus, de är tyvärr en ganska vanlig syn häromkring. Är inga problem heller vad jag vet här med folk som ”tar över” ödehusen.
 
Jag skulle aldrig våga stå som ägare på ett hus som förfaller iaf efter att ha suttit med i en miljö- och byggnämnd som politiker!
Dom har rätt att kräva mycket av en fastighetsägare, och det kan gå så långt att dom har rätt att riva eller t.o.m renovera/restaurera ett hus på ägarens bekostnad - oavsett om ägaren har råd med det eller inte. Dock händer detta säkerligen mest inne i samhällen/städer när byggnadens bedöms som farlig och det ska såklart mycket till innan det kommer till det. Jag är inne på min andra mandatperiod nu i nämnden och vi har haft 2 stycken sådana fall (ett pågående där det kan bli så att man river delar av byggnaden och försöker bevara vissa delar av en gammal historisk byggnad), och våran nämnd sträcker sig över 3 stycken kommuner. För det mesta får ägarna krav på sig och åtgärdar därefter, innan husen blivit helt och hållet ödehus.
För hus som ligger ute på landet, utanför detaljplan och samlad bebyggelse, tror jag det är väldigt svårt för kommunen att gå in och kräva åtgärder. Det finns hur många hus som helst som står tomma och som inte underhålls, såväl bostadshus som ekonomibyggnader. Inne i samhällen är det en annan sak,.

Ett fall känner jag till men det var ett kulturminnesmärkt hus, Gyllebo slott. Ägaren hade lagt över tio miljoner på att renovera slottet. Efter några år upptäcktes att takstolen behövde åtgärdas och slottet med omgivning är byggnadsminne så ägaren ansökte om bidrag från länsstyrelsen men det blev avslag, Men eftersom ägaren genom ansökan berättat om reparationsbehovet gick de in och lade vite på att han skulle reparera men pengar var slut så det blev konkurs och slottet med mark såldes för 1,9 miljoner på exekutiv auktion.
 
@kökshäxan Ja precis, det är mest inne i samhällen/städer och oftast verkar det vara när byggnaderna är farliga.

Innan jag började med detta hade jag väl aldrig kunnat tro att dom fick göra sånt här som i ditt exempel men jo, det har jag fått lära mig att så är lagen och sån rätt har dom! Även om iaf min upplevelse är att det ska otoligt mycket till för att dom ska ta till det värsta.
 

Liknande trådar

Samhälle Vi bor bredvid en uttjänt förskola som sista tiden har bebotts av flyktingar från Ukraina. Det har fungerat jättebra och v ser gärna att...
Svar
7
· Visningar
1 224
Senast: Sar
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 727
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 694
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 482
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp