Ödem på Hästarna!!Långt..

Skogstroll

Trådstartare
Hade vet ute i måndags igen och kollade på mitt sto då hon sedan en tid har haft ödem under buken och ett i ansiktet under käken.Min gamla valack hade för en tid sedan oxå ett ödem under buken (innan jag upptäckte det på stoet) och då hade jag ute vet som tog prover på honom,då för att han misstänkte fel på inre organ pga ålder. hans prover visade inga tecken på fel i inre organ eller infektion. Så vi avvaktade,började med att ta bort saltet ifall det var överdriven salt konsumktion.Det fungerade ej.Sen upptäckte jag det på stoet oxå.Då tog jag bort höet dom fick ute i lösdriften ifall det var ngn giftig växt eller liknande (ca 1 1/2 vecka sedan)det finns väl såklart lite av det höet kvar i halmbädden men valackens ödem försvann nästan direkt så jag tänkte yes! Nu har vi hittat problemet! Men stoets ödem vägrar gå bort och hon magrar lite (inte extremt eller så men ändå) Hon har lite lätt hosta främst på morgonen,men det är ganska normalt för att vara henne på vintern.Dom första provsvaren från henne kom igår och det var dom proverna vet kunde ta själv.Dom var helt normala.Vet nu inte exakt vad det var för prover för det gick så snabbt när jag pratade med honom.Dom andra proverna är inskickade för analys och tar några dagar.(fibro..blablanånting mm..)
han gav stoet en kortison spruta och den fungerad tillfälligt under dagen igår för ödemen gick nästan bort helt.men det under magen gick upp igen.dock inte lika mycket,det under käken har blivit mycket mindre sen dess och är fortfarande det. Vet trodde efter dom första prov resultaten att det var ngn form av allergi.Men vad sjutton kan det vara?? han sa att dom kanske gnagde på ngt i hagen..drack ngt dåligt vatten ,ngt med fodret..höet..vad som helst?? dom går i en stor hage(5 ha) med naturliga vattendrag.Dom har alltid färskt vatten i en tunna ändå. Dom äter för övrigt havrefri musli,betfor,lucern hackad strå, och fri tillgång på hö. Dom andra hästarna i stallet är helt symptomfria. Dom äter inte av det rundbalshöet som dessa fick,bara småbalar.
Dom går i andra hagar men står i samma stall på natten.Rundbalshöet är absolut inte mögligt.men det är taget på gammal vall..GIFTIGA ÖRTER??Kan inte hitta ngt särkilt i höet.har hittat en gul blomma..men bara en..
Behöver verkligen hjälp att klura på detta,har haft två olika vet ute nu och ingen av dom kan säga helt säkert vad det är.Hästarna har ingen feber,är inte snoriga,hängiga eller likn.Valacken gick med sitt ödem två månader inna det försvann utan att vara skuk eller hostig/snorig..
Tacksam för alla svar!!
 
Sv: Ödem på Hästarna!!Långt..

När min kompis valack fick ett "oprovocerat" ödem under buken så sa iaf vet att det visst fanns något virus som orsakade just ödem på det viset.
Man kunde ta prover för att få veta om det var det viruset, men oavsett så var det inget att göra, de läker ut själva.
Kompisen gjorde testet men hästen hade inte viruset, ödemet försvann av sig själv efter ett tag...

Men du kunde ju höra med din veterinär om de känner till det här viruset? Vet inte vad det hette tyvärr.
 
Sv: Ödem på Hästarna!!Långt..

ja han trodde först att det var virus,så han tog prover för det med.. men dom proverna kommer inte förrän imorgon eller så.kanske ikväll..borde dom inte få feber när det är virus?
 
Sv: Ödem på Hästarna!!Långt..

Inte nödvändigtvis som jag förstod det. Alla får väl inte det, jag har tex nästan aldrig feber när jag är förkyld...
 
Sv: Ödem på Hästarna!!Långt..

okay..ja det är sannerligen en gåta det här i alla fall..jag blir snart galen..
Deras allmäntillstånd är ju helt normalt förutom bölderna lixom..
 
Sv: Ödem på Hästarna!!Långt..

glömde säga att stoet har föl vid sidan fortfarande och fölis är helt symptomfri oxå´,och har varit det hela tiden..
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 449
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 148
Hästhantering Skrev tidigare en tråd angående min valack som försökte betäcka annan valack vid ihopsläpp. Han har lugnat sig markant sedan dess, men...
2
Svar
30
· Visningar
2 550
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp