Ödets ironi och lustiga sammanträffande

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Jag kan väl inte vara den enda här som råkat ut för slumpmässigt ironiska situationer och lustiga och/eller långsökta sammanträffanden? :D

Vad har ni råkat ut för lustigt, märkligt och slumpmässigt? :)
Jag får väl äran att börja:

Hösten 2017. Pappa skulle vara en (av flera) talare på en konferens som jag har för mig handlade om bärgning och olyckshantering av äldre fordon, med div. relevanta intressenter och parter, i Östergötland någonstans. Konferensen skulle framförallt handla om vilka brister och vilken utvecklingspotential som fanns på området. Bland annat fanns det en osäkerhet från olika aktörer kring hur man skulle hantera viltolyckor med äldre fordon på bästa, smidigaste och skonsammaste sätt. Pappa åkte ingen av sina äldre bilar till konferensen, utan familjens högst hatade Octavia Combi -14 (och tur var väl det!). Han kom dock aldrig fram till konferensen. Istället råkade han ut för en viltolycka, där han frontade med en råbock, och blev stående i väggrenen 3 km från där konferensen skulle hållits, i 4 h innan bärgare och viltvårdare kom. :grin: Han själv klarade sig helt oskadd som tur var, men råbocken tvärdog på fläcken och hela främre delen av fronten på Octavian krossades, såpass illa att det först var osäkert om man ens skulle laga skiten.
Även om han var arg som ett bi då, och bl.a. svor i telefon för några av de andra konferensdeltagarna om hanteringen, kan han idag skratta åt det eländiga sambandet, kan förtydligas.

Våren/sommaren 2017. Efter många om och men fick jag äntligen kontakt med H.Hs uppfödare och fick veta allt om hans tidiga liv som föl-4 åring. En fantastisk historia! :D
Sommaren/hösten 2018. Var med i ett större studentföreningsevent, där vi deltagare var indelade i mindre grupper. Att det både inom föreningen i stort och inom ramen för detta event dök upp folk som jag haft en/annan koppling till tidigare (gått i samma skola som, tävlat emot etc. etc) var inte särskilt märkligt med tanke på den geografiska närheten oss emellan allt som oftast. Så precis i början av detta event satt jag och min lilla grupp hemma hos en av oss och åt middag. Vi gled in på ämnet relationer och om vi kände varandra sedan innan högskolan. Det var flera som bodde i samma ort, som även om de inte var jämnåriga, hade gått i samma skolor samtidigt och liknande. Inget jättemärkligt. Så var det kille som sa "Nä, ingen människa, och kanske inte känt i den bemärkelsen heller men...*tittade på mig* Jag har känt till *H.Hs* existens i 16 år. :D " Ögonen höll på att ploppa ur hålorna på mig. :eek: Det visade sig att han gått i samma klass som uppfödarens ena barn och därtill kände båda dito. Det kanske inte låter märkligare än ovan nämnda samband, men bara det att; 1. Det skiljer 11 år mellan mig och honom. 2. Han (och H.H) är uppväxt 28 mil ifrån mig. :D

Hösten 2018. Vi hittade äntligen _det rätta_ hästsläpet för H.H. Ett Star Trailer Diamant -98 med fronturlastning och sadelkammare. :D Släpets första ägare, som hade det 98-05, bodde i samma by som H.H kommer ifrån. :D
 
Min sambo är born and raised på söder, inget konstigt med det. Men hans föräldrar har landställe 5 min från där mina föräldrar bor. Hans farbror satt i samma kontorshus som min pappa och vi har träffat farbrorn flera gånger långt innan jag kände min sambo. Som om inte det vore nog så byggde en kollega till min svärfar huset som mina föräldrar bor i.
 
Min morfar bor mitt ute i ingenstans, en timmas bilresa till närmsta affär. Helt öde, långt härifrån (han avgudar det dock). Visade sig att min pappas arbetskompis kusin bor granne med min morfar. :rofl:

När jag gick på gymnasiet skulle jag ha praktik, min handledare bodde granne med mig, fönster mot fönster. 7 år senare lever vi fortfarande ihop. :love:
 
Min mormor har ett fotoalbum som hon ärvt av sin bror, i det albumet finns en bild på min sambos farfar som ung. Sambon och hans föräldrar är born and raised på en liten ort ca 25 mil söder om där jag är uppväxt och hade aldrig hört talas om min hemort. Visade sig att hans farfar och min gammelmorbror gick på folkhögskola ihop :D
 
Tja jg flyttade till en miniort i Dalsland
Träffade en som bott i Örbyhus där jag är född och uppväxt. Han var i samma ålder som min storasyster
På jobbet i Uddevalla träffade jag en vra dotter bodde i Örbyhus och pluggade i Uppsala. På samma jobb jobbade en som gifte sig med en syster till en av mina barndomsvänner i Örbyhus
 
Livet är fullt av sånt.
Jag träffade min studierektor i London när jag åkte dit med en kompis för att fira min 18-årsdag. Vid en krypta i St Pauls. Samma resa när vi satt i fönstersmygen på vårt sunkiga bakgatehotell så går K och U från grannbyn förbi nere på gatan.
En nätbekant från Kiruna hälsar på mig på min gård i mellansverige. De är på semester. Tittar in i mitt stall och stannar till vid ett avelsstonas box. Visar sig att mitt sto är mamma till en av ridskolehästarna där i norr.
Jag säljer en häst till Göteborg. När hästen ska träffa veterinär säger veterinären - hälsa tanten.

Som sagt - livet är fullt av sånt.
Min bästa vän var i Mocambique via ett av hennes uppdrag. En månad senare står vi två i vårt industriminne och det rullar in en buss med utbytesungdomar. Vi kliver ut på trappan och hälsar välkommen.
Hon frågar -where are you from. Det visar sig att den unge mannen är från just Mocambique och hon berättar då glatt att hon precis varit där.
-I know, I saw you there.

Jag brukar hävda att det itne är nån idé att försöka lura nån. Det visar sig alltid att bilköparen typ är granne med min jobbarkompis. Eller att hästköparens man känner min kompis. Etc. Man är sällan anonym.
 
En hästköpare köpte ett smart, humorisktiskt, men rätt lättirriterat sto.
Hon hör efter några år av sig och berättar att hon blivit högst förvånad eftersom stoet stått i gången vid en ny hästs box. Hon väntade att stoet skulle grina illa åt nykomlingen. Men stoet bara noterade - jaha, där är du.
Det visar sig att jag fött upp bägge. De var föl hemma hos mig samtidigt. Hingsten flyttade som ettåring. Till södra Sverige. Stoet till mälardalen.
 
Det händer rätt ofta, men det jag kommer att tänka på just nu, är när jag var på ett dop där jag knappt ens kände föräldrarna (vi hade känt varandra i några månader och de bad mig sjunga på dopet). Vid själva dopkalaset så hamnade jag mitt emot en man jag aldrig träffat. Efter en liten stund så kom vi fram till att han var "dagbarn" hos min mormor när hon hade kyrkans barntimmar för länge sedan.
 
Jag träffade en klasskompis på en gata i London när vi båda gjorde praktik där under gymnasiet.

Jag och en tjej började jobba på samma ställe, efter två dagar så berättar hon deras bil står på backaplan och inte vill starta, det är eventuellt fel på bränslerelät. När jag frågar vad det är för bil så visar det sig att det är en Volvo 245.
Jag hade ett bränslerelä till den modellen i min väska, trots att jag just då ägde en renualt clio. Det blev början på en underbar vänskap.

När jag var tonåring hade jag en bästa vän som ibland nämnde sin kusin som hade hästar.
En gång hamnade jag, utan henne, på en rätt crazy fest där jag träffade en kille, som inte var från stan. Vi festade rätt urspårt ungefär tre dygn innan vi åkte hem till honom och sov. Vi väcktes av att hans pappa ville ha hjälp med hästarna. Bara det att jag av alla killar hittat en som gillar hästar!
Väl hemma igen ringer jag min vän för att berätta om allt. Då kommer vi fram till att det är hennes kusin...
 
Händer hela tiden :D Jag kan säga el göra något ovanligt (tex helt plötsligt dansar Tango några steg (vilket jag ALDRIG gör normalt sätt)) helt apropå, och sen uppenbarar sig exakt samma mening el samma ovanliga grej i ex. kvällens film eller annat mysko.
 
Mina föräldrar åkte till New York på 80-talet med min farsas jobb. På flygplatsen i New York kommer en asiatisk man fram och frågar på svenska om de är från Västerås. De bodde 2 mil från Västerås då.
Han kände igen dem från en Kina-restaurang som de besökt där sommaren innan, som hans bror ägde och han hade jobbat i då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp