Öga som klibbar igen på kattunge

H

humduvve

Ja, vad gör man? Har tre veckors kattungar som ögat klibbar igen på, bara ena, samma hela tiden och på bara två utav kattungarna. De har haft ögonen öppna i en vecka ungefär utan att det klibbat igen.

Har tvättat det lite försiktigt med vatten på bommullstuss förut, men blev lite tveksam när min syster sa att det kanske var bättre att lämna ifred. Vad tror ni?
 
Sv: Öga som klibbar igen på kattunge

De har nog fått en ögoninfektion, kontakta veterinär så att du får salva eller droppar utskrivna.
Det är vanligt att kattungar får ögoninfektioner och de måste behandlas.
 
Sv: Öga som klibbar igen på kattunge

Om det bara är lite klet kan du prova att behandla med receptfri ögonsalva från Apoteket. Cloromycetinsalva har jag för mig att den heter. Den brukar fungera bra vid milda ögoninfektioner. Om den salvan inte räcker behöver du kontakta veterinär och få bättre ögonsalva/ögondroppar.
 
Sv: Öga som klibbar igen på kattunge

Chloromycetin är definitivt intereceptfri. Du tänker på Noviform.
Om hornhinnan är det minsta gråaktig bör vet titta på katterna först.
PL
 
Sv: Öga som klibbar igen på kattunge

Jag skulle kontakta veterinär ändå och iaf prata med dom. Ögon vågar jag inte självbehandla utan att ha kollat upp det ordentligt. Min Abbie var kladdig i ögat som liten, hon har fortfarande problem med ögonen då och då. Om det beror på det vet jag inte men jag inbillar mig det.
 
Sv: Öga som klibbar igen på kattunge

Jag hade en kattunge som hade detta problem, jag annvände mig av koksaltlösning och sedan var det borta.

Men det kan ju förståss vara klokt att höra med veterinär... ring och hör vad dom tror.
 
Sv: Öga som klibbar igen på kattunge

Stänner, givetvis var det Noviform jag tänkte på.
 
Sv: Öga som klibbar igen på kattunge

Kan man råka överdosera den?
Blir det för mycket om man bara tar en liten klick av det till ögat? Bipacksedeln visar ju bara människomått ( ½-1 cm sträng).
 
Sv: Öga som klibbar igen på kattunge

Nej, enligt den veterinär jag fått rådet av är det ingen fara om det blir lite mycket. Det blir bara lite väl kladdigt gult i ansiktet. Det viktiga är att man kontaktar veterinär om ögonen inte blivit bättre efter några dagar. Ögoninfektioner hos kattungar kan vara rejält skadliga så man ska inte vänta för länge med att kontakta veterinär.
 
Sv: Öga som klibbar igen på kattunge

Är tänkt till en vuxen katt, men om det inte blir bättre så får det bli veterinär.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: MissFideli
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 375
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 305
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp