Ögon inflammation?

Finns en jättebra receptfri salva som veterinären rekommenderade mig till både människa, hund och häst. Den heter Noviform och används i en vecka morgon och kväll ca 1/2 cm sträng i nedre ögonlocket mot ögoninfektioner/irritationer. Men man ska behandla hela veckan annars ökar risken att infektionen återkommer. Brukar få ta till denna behandling en gång varje höst på nordisen och det har funkat jättebra. Redan efter dag 1 har jag märkt skillnad. Tuben kostar 54:-
 
Ja,
jag kan väl säga att jag var väldigt säker på att det var ögoninflamation, även andra i stallet hade tittat på ögonen och konstaterat samma sak.
Så jag ringde och berättade läget och då skrev han ut salva och om det inte blev bättre skulle jag höra av mig igen.
Min ponny är bättre, hon har slutat och rinna i ögonen men hon är fortfarande väldigt röd.Försvinner inte det inte till fredag (har då behandlat i 5 dgr) så tänker jag ringa vetrinären igen.Om jag förstod det hela rätt så ska det inte ta många dagar innan det röda ger sig.
Det är ju bara det att man vill att de ska bli friska på en gång och det ser ju otäckt ut!!
Hoppas din hovslagare kan hjälpa dig, om inte annat så kan man ju bara ringa en vetrinär och be om råd.Anser dom att ett besök behövs kommer de.
Jag tillhör den sorten som gärna ringer för minsta lilla.....har haft samma vet. i många år så troligen känner han mig vid detta laget och hur mina reaktioner är.
Jag tror kanske inte att man kan ringa en vetrinär som man inte känner och bara få salva utskriven.Det var ju någon som sa att de inte får göra så..........
Hoppas din häst blir bättre!
// :)


Har du tagit tempen?
 
Den skall jag prova.
Jag får ta och köpa ut den i morgon åt hästen=)

Är det något mer man skall tänka på?

:bow:
 
Får se vad min hovslagare föreslår.
Fick ju tips om en salva som är receptfri.

Jag tillhör den sorten som inte vill ringa vet. om det inte är absolut nödvändigt :o
Har bara ringt vet. en enda gång i mitt liv, peppar peppar ta i trä.
 
Nej inte som jag kan komma på. Har som sagt funkat kanon till både hästen och hunden. Men ska du använda på människor får man inte ha linser. Det brukar ju inte vara något större problem med varken hästar eller hundar.
 
Ett bra tips är att lägga på Aloe Vera Special Gel ( Volares produkt för bästa resultat )på ögonlocket och under ögat. Det blir bra jättesnabbt! Gjorde det på mina två hästar i förrgår, idag syns det inget utav att de har haft besvär!!! :banana:
 
Nu har jag köpt ögon salvan till min pålle.
Skall börja med den imorgon :)
Hoppas det funkar bara :crazy:

Han får gå med flugluva på också så att flugorna inte irriterar.
 
Undrar bara, jag har haft koksaltlösning i ponnyns ögon och efter 4 dgr så kommer det massa var... är det bra eller dåligt. Det har han inte haft förut, kan det vara så att koksaltlösningen irriterat eller?? Har recept på ögonsalvan hemma, kanske det är bättre att lösa ut det??
Någon som vet?
 
Har vet. skrivit ut det så skall du nog hämta ut det och börja använda den.

Vad heter salvan?
 
Innan du har kaffe i hästens öga, häll lite i ditt eget..


Det har jag gjort, det funkar utmärkt. Både på mig och hästen.
 
Förtydligande

Precis det jag menade, att det låter osedvanligt korkat att hälla kaffe i ett öga, och funderar man ens med det kan man ju prova hälla i sitt EGET först..



För säkerhets skull är det bäst att jag åter skriver att man ska badda med kaffe, inte "hälla" det i ögat. Och kaffet ska, till yttermera visso, vara kallt .

Jag tycker att det är mycket bra att man hyser en sund skepsis till råd och huskurer som man får via internet. Självklart borde jag ha skrivit att jag själv använder mig av detta, med gott resultat (och kanske även att jag testat på mig själv), att det inte bara är hörsägen. Å andra sidan så kan man ju inte lita på att det är bra, bara för att jag skriver att jag vet det. Så det är litet knivigt, det är det.

Den jag fick tipset från har jobbat på polisrytteriet i Malmö, och hon sa att de använde sig av denna metoden där. Jag tyckte ändå att det verkade märkligt, men beslöt mig för att prova.

Jag har inte haft mycket problem med ögoninflammationer hos vare sig mig eller häst, och vore problemen allvarliga skulle jag också absolut rekommendera veterinär.
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
24
· Visningar
1 862
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Det är helt underbart nu när ljuset återvänder och kvällarna blir allt längre. Värmen är också på väg tillbaka och man behöver inte klä...
2
Svar
27
· Visningar
1 726
Senast: MiaMia
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
671
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp