Ögon inflammation?

B

blondi3958

Kom till stallet idag och min häst hade ett rinnigt öga :(
Han kisade lite med det också, men han såg med det.
Han har stått ute på bete nu varje dag och dom senaste dagarna har det regnat och blåst.
Kan det bero på regnet och blåsten?
Vad skall jag göra?
Skall jag tillkalla vet?
 
Jag brukar koka kamomillte , låta det svalna och sen badda och spola trent ögat med det. Om hästen har lång lugg så flätar jag upp den och i visssa fall så kan jag även sätta på en flughuva. Med dessa ingrepp ger det sig på 1-2 dagar.
 
Kamomil te?
Kan man löpa det som finns i färdiga "dopp påsar" på ica?
 
Man kan också koka eget koksalt och badda i ögat med bomull två gånger per dag.
 
Hur kokar man eget koksalt?
Så jag inte har i förmycket salt och skadar ögat :crazy:

Har du receptet? :)
 
Det är ofta flugor som irreterat,kan även lagt ägg i ögonvrån.
Badda med en ren trasa, doppad i ljumet kranvatten,flera ggr om dagen.
Men först måste du förvissa dig om, att det inte är någon skada på hornhinnan,för då är det veterinär som gäller.
 
hej!
det var nog bara nåt skräp hon hade fått i ögat.
vid ögoninflammation är det rött ocj svullet, det kanske redan är bort??
Kram :banana:
 
Det finns inga flugor längre :)
Han har gått ute nu i regn och blåst några dagar på betet och ögat är lite svullet och rinner.
Men jag ser inge fel i ögat, ser lika ut fast lita mer svullet än det friska.
Och han ser bra på det också.

Har kollat reflexen i hans ögon och dom fungerar bra.
 
De kan få lindrig ögoninflammation om det blåser mycket. De två hästarna i mitt stall hade det nu efter att det blåst en hel del. Men det gick över fort (på ett par dagar)..
 
Innan du har kaffe i hästens öga, häll lite i ditt eget..

I alla fall, koksaltslösning kan man endera koa själv (1 tsk salt i en liter vatten. REN kastrull, koka upp det, ta av plattan och låt det svalna. Häll upp i ren - helst steril men kan ju bli svårt - flaska. Hållbarheten är dock inte så lång).

Annars kan man köra latmansvarianten som jag gör och köpa koksaltslösning i färdiga små flaskor på apoteket. 5 små flaskor kostar 35 kr. En flaska räcker längre än man tror till att skölja ett öga.

Om det inte ger sig med koksaltsspolning 2 - 5 ggr/dag skulle jag ta ut vet. Det KAN vara ett sår på hornhinnan.
 
Hälla kaffe i hästen ögon??
Nej tack!
Skulle inte vilja ha kaffe i mitt så....

Skall ta några flaskor på jobbet imorgon :devil:

Skall jag spruta det i hästens öga, som ögonbad och tvätta runt om sen?
 
Precis det jag menade, att det låter osedvanligt korkat att hälla kaffe i ett öga, och funderar man ens med det kan man ju prova hälla i sitt EGET först..

Du spolar försiktigt ur ögat, försök få ner vätska i ögonvrån etc för att få bort ev skräp.

Du kan badda torrt sen om du vill, annars torkar det av sig själv ganska fort.

men du ska försöka åstadkomma samma sak på hästen som när du sköljer ditt eget öga för att få bort skräp t ex.
 
Hej,
Ger det sig inte, ring vetrinären och få salva utskriven.
Det funkade jättebra på min ponny som var inflammerad.Kostar ca 150 kr med vet avgift och hämtas på apoketet så slipper man ta ut vetrinären för massa dyra pengar.Om man inte misstänker att ögat är skadat förstås.
Lycka till!
//
 
Bara det att veterinärerna inte FÅR skriva ut recept utan att ha sett hästen numera. Skitdrygt. Jag fick betala 1100 kr för ett tiominutersbesök av vet för att titta på valackens ögon, konstatera det jag redan visste och skriva ut recept på salva som kostade 88 kr. =/

Nu fick jag iofs ut två tuber, så nästa gång har jag.

men har man hyfsat bra kontakt med vet kan man få recept ändå, men egentligen får de alltså inte göra det, hur banal åkomma det än är =/
 
Hej,
Hade jag ingen aning om, då hade jag tur i så fall........
Verkar ju helt knasigt, en ögoninflamation kan man ju klara av i många fall att behandla själv och vi vet ju alla att hästar är hutlöst dyrt så glad är man väl om man inte behöver ta ut vetrinären....om man inte måste.De enklaste saker kan man ju ofta reda ut på telefón med sin vet och dom brukar ju vara glada om de slipper åka ut för "småsaker"....
Se så många regler det finns....
 
Ringde du bara vet. och sa att du misstänkte ögoninflammation och fick en salva utskriven för 150:-?

Min hovslagare kommer imorgon och skall kolla på ögat på samma gång så får jag se vad hon tycker att jag skall göra.

Jag har spolat ögat i dag med koksaltlösning, får se om det är bättre imorgon
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
650
Senast: skiesabove
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: Habina
·
Hemmet Torp på ca 70 kvm. Låg takhöjd. Kamin finns, och köksfläkt ansluten till skorstenen. Badrumsfläkt finns, samt fönster i badrummet...
2
Svar
31
· Visningar
1 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp