Ögon som inte lyser i mörkee

Gretagris

Trådstartare
Hej!
Kanske konstig fråga men min hästs ögon lyser inte i mörkret när man tex lyser mot honom med en ficklampa. Våra andra hästars ögon gör det så jag undrar vad det beror på?
Har länge trott att han ser dåligt och funderar på om det är något samband med det?
 
Det märkte jag på min gamla häst åxå. Hennes ögon reflekterade inte lika mycket som hennes avkomma. Hon såg sämre i mörker på äldre dar och hade svårt att ställa om från ljus till mörker.
 
Hästar har en ljusreflekterande hinna, tapetum lucidum, bakom näthinnan som hjälper mörkerseendet. Om den inte reflekterar som den ska kanske det är något fel på den eller så kommer inte ljuset/reflexen igenom ögat som det ska?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
588
Senast: mily
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en lite konstig fråga. Jag har letat häst ett tag och det har gått ganska dåligt. Men det var en häst som jag hade ögonen...
Svar
2
· Visningar
982
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 290
Senast: FUNNY
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp