Ögonfransar

Har du ögonfransförlängning

  • Ja

    Röster: 12 3,5%
  • Nej

    Röster: 265 77,0%
  • Ibland

    Röster: 14 4,1%
  • Skulle hellre dö än ha

    Röster: 53 15,4%
  • Skulle hellre dö än låta bli

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    344
Mina naturliga fransar går emot glaset :angel: Ännu en orsak till att det är hemskt för min del att bära glasögon.

Har en kompis som haft så sen vi var unga. Hon kunde inte ha glasögon/solglasögon iom att fransarna slog emot och blundade hon och verkligen knep ihop så att fransarna mosades mot glaset och hon kunde stänga ögat var det ju svååårt att få upp det igen.
Hon ledsnade en solig sommar och klippte dem kortare. De var fortfarande längre än mina spröt. 😂
 
Och som tillägg till det @Mineur skrev, om en vill att folk ska acceptera sitt utseende och må bra så verkar det rätt kontraproduktiv att bedöma deras utseende när en person gjort något som får denne att känna sig fin.

Ja, det är ett jäkla skitsammhälle där många tvingas in i mallar för att en ska känna att en duger - men det blir ju inte mindre skräpigt av att folk sitter och nedvärderar andras utseenden för att det inte är ”naturligt”

Jag har inte nedvärderat ändras utseende. Läs igen. Jag nedvärderar endast att det icke-naturliga så ofta framhävs som idealet och att detta leder till att så många mår dåligt över att de pga onaturligt ideal känner att de inte duger.
 
Jag har turen att ha både långa, hyfsat tjocka och naturligt böjda fransar, så det räcker med en någorlunda mascara för att jag ska se ganska docklik ut på egen hand. Tycker att förlängningar är superfint på andra, men det verkar så himla jobbigt när de börjar bli slitna och trillar av? Jag gillar att kunna välja hur dramatiska fransar jag vill ha, känner jag för att vara dragqueen fabulous nån dag använder jag bara ett par maffiga lösfransar.

Har däremot microbladade ögonbryn och dem älskar jag. Har tunna och glesa ögonbryn som lätt försvinner i ansiktet om jag inte fyller i dem, så att kunna vakna med riktiga ögonbryn utan krångel är härligt. Lite som när jag upptäckte dygnet runt-linser och kunde vakna med perfekt syn utan att göra något. Jag gillar helt enkelt att inte behöva göra så mycket på morgnarna... :D Jag körde på en väldigt naturlig look med bara strån när jag microbladade, men nästa gång jag fyller i är jag sugen på lite skuggning för att göra dem en smula mer "fixade" så de passar bättre med de färgglada och dramatiska sminkningarna jag gillar att roa mig med.

Ansikten är fantastiska målardukar för daglig kreativitet, och jag älskar att se hur olika människor väljer att uttrycka sig via smink eller icke-smink. :love:
 
Nej men jag har fått frågan och folk har också förklarat för mig hur ytligt (och fult!) det är att ha dem. Jag har naturligtvis fått andra kommentarer med som är snällare och frågan om det är lösögonfransar har ju bara kommit de senaste åren. Jag har naturligt långa och böjda fransar och hade under ganska lång tid svårt för att måla dem just för att de är så långa och böjda (de går till ögonbrynen) men att andra ska lägga sig i hur någon ser ut ser jag som oändligt löjligt. Låt folk se ut som de gör och/eller som de vill!

Jag skulle nog däremot inte, även om jag nu inte hade haft så långa själv, satt på lösögonfransar. Bara tanken på att ligga och blunda medans någon pillar i evighet ger mig rysningar. Jag har väldigt svårt för att gå till frisör och det känns som att det är så många gånger värre att sätta lösögonfransar.
Jag brukar somna medans hon håller på. 😵Och snarka! ☺️
 
Hade jag inte varit så snål hade jag utan tvekan gjort ögonfransförlängning. Hade det funnits permanent foundation och concealer så hade jag lätt gjort det med.

Sminkar mig lätt till vardags för att jag inte orkar piffa mig så mycket klockan 4 på morgonen. Så hade det funnita något som gjorde att jag kunde se stylad ut utan ansträngning och det var till ett vettigt pris så hade jag inte tvekat 😁
 
Men blir det inte jobbigt? De rör ju vid huden under ögonbrynen hela tiden då? Jag hade blivit knäpp.
Det beror ju på hur långa fransar du har från början, sen har dom olika tjocklekar på rullen som dom använder vid behandling. Så det blir en individuell anpassning. Jag har gjort det en gång, men jag har en virvel i en ögonfransrad (heter det så?), Vilket gjorde att det var svårt att få till bra efteråt tyckte jag.
 
Tycker bara det ser tragiskt ut. Om en vill vara fin så tycker jag inte att fransförlängningar/lösögonfransar är något som bidrar till det. Tycker synd om de som lägger på lösa fransar, och lägger på så mycket smink att det snarare framhäver att det är fejk än att det passerar som vackert. Tatuerade ögonbryn är ännu värre! Tycker att det är jättetragiskt att se jättefina unga kvinnor som lägger ner så mycket tid och pengar på saker som sånt. Ännu mer tragiskt att se lite äldre kvinnor som gör samma sak.
Varför skulle det vara tragiskt. Jag är 52 år och att vårda mig själv och mitt yttre gör att jag mår bra.
Fina kläder, fina skor och ett välputsat bidrar till att hålla min depression borta.
Tycker du uttalar dig kategoriskt och nedvärderande. Förstår inte varför.

Kan du förstå att det har en djupare innebörd för vissa än att göra det bara för ytans skull?

Och, jag ska tillägga, dömer aldrig någon annans utseende eller totala ointresse av det. Tycker det är ok att vi är olika.
 
Och som tillägg till det @Mineur skrev, om en vill att folk ska acceptera sitt utseende och må bra så verkar det rätt kontraproduktiv att bedöma deras utseende när en person gjort något som får denne att känna sig fin.

Ja, det är ett jäkla skitsammhälle där många tvingas in i mallar för att en ska känna att en duger - men det blir ju inte mindre skräpigt av att folk sitter och nedvärderar andras utseenden för att det inte är ”naturligt”
Jag måste dock bara få problematisera det där med att ”känna sig fin”. :D Av någon anledning verkar ”känna sig fin” så ofta sammanfalla med väldigt könsnormativa uttryck.

För några år sen när klädkod diskuterades här kom vi in på skor och jag skrev att höga klackar är något jag bara inte har sen 20 år eller så. Jag tycker inte om det. Och då fick jag frågan ”Men vill du aldrig känna dig FIN?”

😤

Som av en händelse sammanföll fin med något verkligt stereotypt kvinnligt. Som om man inte kunde känna sig fin i låga skor. Och på samma vis sammanfaller fin i den här tråden med stereotypt kvinnliga, docklånga ögonfransar.
 
Som av en händelse sammanföll fin med något verkligt stereotypt kvinnligt. Som om man inte kunde känna sig fin i låga skor. Och på samma vis sammanfaller fin i den här tråden med stereotypt kvinnliga, docklånga ögonfransar.

Det där är ju alltid lika jobbigt. Att det inte skulle finnas utrymme för individualitet i hur man känner sig fin utan att så många behöver standard 1A för att känna sig fina. Och därmed kunna leva lite mindre för att fina naglar inte klarar ett liv som levs live.

Jag hyllar alla som tar sig tid och respekt för att känna sig fina. Om det sedan innebär en fräsch orange tuppkam - good for you! Det som blir lite ledsamt är när det blir en distinktion mellan fin = nygjorda naglar och nya ögonfransar, inte fin = inga naglar och fransar.

Själv springer jag i varselkläder hela dagarna, stålhättor och håret i knut. Franspermanenten är ett sätt för mig att ändå känna mig lite kvinnlig trots att jag varken kan, vill eller orkar sminka mig (10+ år sedan) eller ens göra något åt frisyren. Och jag VET att min kvinnlighet inte sitter i fransarna, men jag känner ändå att jag inför mig själv gör ett statement att det är OK att vara kvinna OCH göra det jag gör.
 
Uj vad det här med ögonfransförlängning väckte känslor här. Själv känner jag ingen som har det, men ser det på stan ibland. Sedan håller jag med de i tråden som skriver att det går att problematisera utan att döma. Själv rakar jag benen, och problematiserar det gärna i en diskussion kring kroppsbehåring, exempelvis. Men att slänga sig med att saker och ting är sorgligt och fult känns ju lite trist. Så mycket tänker jag inte ens på andras utseenden att jag skulle bilda mig så starka åsikter. Jag kan tycka att det är fint med lagom mycket fransar i en förlängning men för egen del är det för meckigt att underhålla, jag gillar saker som är enkla. En garderob med mycket basplagg, frisyr/hårfärg som inte kräver frekventa besök hos frisören och fix på morgonen, korta naglar som klipps med sax osv. MVH Lat
 
Jag färgar eftersom jag inte kan ha på mascara själv eftersom jag har världens ögonfobi. Så färgar jag inte så gör jag ingenting alls med fransarna.

Så för mig är det rätt logiskt tycker jag :D.

Ja, samma här. Färgar både fransar och bryn. Inte pga ögonfobi dock (har linser :D ) men pga jätteskönt att bara dra på sig lite concealer och rouge på morgonen och TADAA. Se (super)fräsh ut.
 
False lash Telescopic från Loreal med silvrigt hölje. Visserligen har jag ganska långa ögonfransar men denna ger iallafall mig det bästa resultatet. De flesta tror att jag har förlängning.

Tack. Jag behöver köpa ny så jag kan testa en ny nu :)
 
  • Gilla
Reactions: fio
Jag måste dock bara få problematisera det där med att ”känna sig fin”. :D Av någon anledning verkar ”känna sig fin” så ofta sammanfalla med väldigt könsnormativa uttryck.

För några år sen när klädkod diskuterades här kom vi in på skor och jag skrev att höga klackar är något jag bara inte har sen 20 år eller så. Jag tycker inte om det. Och då fick jag frågan ”Men vill du aldrig känna dig FIN?”

😤

Som av en händelse sammanföll fin med något verkligt stereotypt kvinnligt. Som om man inte kunde känna sig fin i låga skor. Och på samma vis sammanfaller fin i den här tråden med stereotypt kvinnliga, docklånga ögonfransar.

Det är skitsvårt. Jag kommer exempelvis inte att göra nåt åt mina korta fransar (jag är för snål). Hur många har egentligen såna där långa fransar? Det är hopplöst med stereotyper och normer. Halva tiden vet jag inte om jag tycker nåt är fint på riktigt eller om jag bara följer nåt normativt skit jag lärt mig tycka är fint.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min orkeslöshet är total och nu i helgen hade jag jobbigt med mående och allt känns så meningslöst. Men ändå vill jag inbilla mig att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 114
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 938
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 274
Senast: Enya
·
Fritid Huxflux ska jag på julbordskonsert första gången i mitt liv och Helsingborg av alla ställen. Ska se Martin Rolinski :love1: med Tess 🤩...
Svar
6
· Visningar
411
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp