Ögonfransar

Har du ögonfransförlängning

  • Ja

    Röster: 12 3,5%
  • Nej

    Röster: 265 77,0%
  • Ibland

    Röster: 14 4,1%
  • Skulle hellre dö än ha

    Röster: 53 15,4%
  • Skulle hellre dö än låta bli

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    344
Det där är ju alltid lika jobbigt. Att det inte skulle finnas utrymme för individualitet i hur man känner sig fin utan att så många behöver standard 1A för att känna sig fina. Och därmed kunna leva lite mindre för att fina naglar inte klarar ett liv som levs live.

Jag hyllar alla som tar sig tid och respekt för att känna sig fina. Om det sedan innebär en fräsch orange tuppkam - good for you! Det som blir lite ledsamt är när det blir en distinktion mellan fin = nygjorda naglar och nya ögonfransar, inte fin = inga naglar och fransar.

Själv springer jag i varselkläder hela dagarna, stålhättor och håret i knut. Franspermanenten är ett sätt för mig att ändå känna mig lite kvinnlig trots att jag varken kan, vill eller orkar sminka mig (10+ år sedan) eller ens göra något åt frisyren. Och jag VET att min kvinnlighet inte sitter i fransarna, men jag känner ändå att jag inför mig själv gör ett statement att det är OK att vara kvinna OCH göra det jag gör.
Ja, jag saknar också utrymme för individualiteten.

Men statement att det är okej att vara kvinna och göra sånt jag gör - jag vet inte. Jag rakar benen men tycker inte att det är okej, jag orkar bara inte bryta mot normen på den punkten.
 
Det är skitsvårt. Jag kommer exempelvis inte att göra nåt åt mina korta fransar (jag är för snål). Hur många har egentligen såna där långa fransar? Det är hopplöst med stereotyper och normer. Halva tiden vet jag inte om jag tycker nåt är fint på riktigt eller om jag bara följer nåt normativt skit jag lärt mig tycka är fint.
Jag gör det enkelt för mig - ALLT vi tycker är fint är inlärt och normativt. Vi existerar inte i ett vakuum. Placera några bebisar på en öde ö utan uppkoppling, inte fasen kommer att de vilja raka benen och ha längre ögonfransar när de vuxit upp.
 
Jag gör det enkelt för mig - ALLT vi tycker är fint är inlärt och normativt. Vi existerar inte i ett vakuum. Placera några bebisar på en öde ö utan uppkoppling, inte fasen kommer att de vilja raka benen och ha längre ögonfransar när de vuxit upp.
Fast det inlärda beror också på en biologisk kommunikation (ergo: fortplantning), och blir en del av kulturen vi alla som grupp skapar. Det behöver inte handla om ett automatiserat förtryck som är helweird bara för att det är en inlärd norm?
 
Fast det inlärda beror också på en biologisk kommunikation (ergo: fortplantning), och blir en del av kulturen vi alla som grupp skapar. Det behöver inte handla om ett automatiserat förtryck som är helweird bara för att det är en inlärd norm?

Fast då är det typ feromoner och ägglossning och sånt. Inte benhår eller naglar.
 
Fast det inlärda beror också på en biologisk kommunikation (ergo: fortplantning), och blir en del av kulturen vi alla som grupp skapar. Det behöver inte handla om ett automatiserat förtryck som är helweird bara för att det är en inlärd norm?
Nej förtryck menar jag verkligen inte. Det finns ju grader i helvetet.
 
Eh?!? Kostar det 2000 kronor att förlänga fransar?
Hur i hela friden kan det då bli en trend??
Hur ofta gör man nya?

Där jag gick kostade nytt set 2000, sen påfyll typ 1200 eller om det var 1500. Minns inte. Men det är rätt normala priser på de salonger jag tittat på (Göteborg).

Många går till de asiatiska som är snorbilligt men jag skulle aldrig gå dit. Mina ögon är värda mer än så. Eller gör hos ngn som gör det svart.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Eh?!? Kostar det 2000 kronor att förlänga fransar?
Hur i hela friden kan det då bli en trend??
Hur ofta gör man nya?

Ett nytt set gör en bara den första gången och sen fyller en på typ var tredje/fjärde vecka. Jag betalade typ 800 var tredje vecka och det var mkt därför jag la ner det, men det var typ 3 år sedan.
 
Eh?!? Kostar det 2000 kronor att förlänga fransar?
Hur i hela friden kan det då bli en trend??
Hur ofta gör man nya?
Här (i lilla hålan i Skaraborg) kostar det 1100:- eller 1500:- första gången beroende på vilken sorts fransar du ska ha, efter 10-14dagar gratis återbesök/påfyllning och sen kostar det 5-800:- för påfyllning.
Så ja, det är dyrt! Men kolla vad timpriset blir så är det inte så dyrt egentligen.
 
Senast ändrad:
Fast då är det typ feromoner och ägglossning och sånt. Inte benhår eller naglar.
Att vår tids människa använder sig av (ytterligare) andra uttryck och attribut än vad förhistoriska människor gjort innebär inte att den förhistoriska människan i evolutionen inte lagt sig till med föränderliga värderingar i sina kulturer. Den tid vi lever i idag är en fis i rymden i evolutionen. Att vi målar läppar och naglar och rakar kroppshår idag är inte betydelselöst för vårt sätt som art att fortplanta oss.

Nej förtryck menar jag verkligen inte. Det finns ju grader i helvetet.

Absolut. Och det helvetet är det människan som skapar aldeles själv, vilket i sig inte är - igen - inte betydelselöst för vårt sätt som art att fortplanta oss.
 
Har aldrig haft ögonfransförlängning eller gjort något med dem förutom att ha på mascara. Fixade naglarna ett kort tag i tonåren och förutom att det var värdelöst med långa naglar i stallet så blev jag så trött på att det måste göras om så ofta, känns meningslöst liksom. Sminkar mig i princip aldrig heller, känns också meningslöst när man ändå ska tvätta bort det på kvällen. Tror inte jag känner nån som fixar ögonfransarna.
 
Det är tur om man kan använda linser. Jag kan inte det. Det finns inga linser som passar mina ögon (fast den dyraste speciallinsen har jag inte provat).
Jag har en dyr speciallins :crazy: En lins som tillverkas efter mina synfel. Dyrt är det och minst tre veckors leveranstid men vad gör man? Hellre det än ständigt däckande huvudvärk och migrän däremellan.
 
Jag har en dyr speciallins :crazy: En lins som tillverkas efter mina synfel. Dyrt är det och minst tre veckors leveranstid men vad gör man? Hellre det än ständigt däckande huvudvärk och migrän däremellan.
Jag valde att fortsätta med glasögon i ställer för att prova speciallinsen. Kanske hade jag tänkt annorlunda om mina ögonfransar varit för långa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min orkeslöshet är total och nu i helgen hade jag jobbigt med mående och allt känns så meningslöst. Men ändå vill jag inbilla mig att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 105
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 904
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 260
Senast: Enya
·
Fritid Huxflux ska jag på julbordskonsert första gången i mitt liv och Helsingborg av alla ställen. Ska se Martin Rolinski :love1: med Tess 🤩...
Svar
6
· Visningar
411
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp