Ögonfransar

Har du ögonfransförlängning

  • Ja

    Röster: 12 3,5%
  • Nej

    Röster: 265 77,0%
  • Ibland

    Röster: 14 4,1%
  • Skulle hellre dö än ha

    Röster: 53 15,4%
  • Skulle hellre dö än låta bli

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    344
Jag valde att fortsätta med glasögon i ställer för att prova speciallinsen. Kanske hade jag tänkt annorlunda om mina ögonfransar varit för långa.
Ja. Jag har kronisk nästäppa med vilket gör att jag omöjligt kan ha glasögon utan att jag blir tvärtäppt vilket i sin tur leder till öroninflammation. Alltså värre än att bara ögonfransarna går i. Men det är surt att inte kunna köpa linserna billigt på nätet eller att inte kunna köpa ett abonnemang med allt som följer med det utan att behöva betala dyrt för något jag verkligen behöver ha och dessutom betala extra för sådant som ingår i de billiga linsernas abonnemang.
 
Jag måste dock bara få problematisera det där med att ”känna sig fin”. :D Av någon anledning verkar ”känna sig fin” så ofta sammanfalla med väldigt könsnormativa uttryck.

För några år sen när klädkod diskuterades här kom vi in på skor och jag skrev att höga klackar är något jag bara inte har sen 20 år eller så. Jag tycker inte om det. Och då fick jag frågan ”Men vill du aldrig känna dig FIN?”

😤

Som av en händelse sammanföll fin med något verkligt stereotypt kvinnligt. Som om man inte kunde känna sig fin i låga skor. Och på samma vis sammanfaller fin i den här tråden med stereotypt kvinnliga, docklånga ögonfransar.
Ja men såklart att saker kan problematiseras, det hoppas jag inte att jag vänt mig mot? Men jag tycker att en individs val som gör att hen nu känner sig fin oavsett om det är tatueringar, piercings, fransar, högklackat eller vad som inte behöver bedömas och framförallt värderas av omvärlden i termer av att personen är tragisk/ser ut som en bimbo osv. Det känns liksom inte okej. Sen vore det jättejättebra såklart om det nu inte måste vara ett utseende/beteende baserat på vad som är normen som får en att känna sig fin eller att normen inte var så himla könsstereotyp - men jag tror inte det ändras eller blir bättre av att folk trycks ner och kallas för tragiska.
 
Jag har inte nedvärderat ändras utseende. Läs igen. Jag nedvärderar endast att det icke-naturliga så ofta framhävs som idealet och att detta leder till att så många mår dåligt över att de pga onaturligt ideal känner att de inte duger.
Fast jag skrev ju inte att du sitter och nedvärderar andras utseende - jag säger bara att normerna inte kommer ändras eller folk kommer må bättre för att vissa väljer att bedöma och nedvärdera andras utseende bara för att det inte är något för en själv. Alltså, det jag skrev från början,

Jag håller ju också med dig att det är skräp att många känner att dom inte duger, men jag tror ju fortfarande inte att fler känner att dom duger för att folk (alltså inte du utan generellt) inte kan hålla tyst utan måste berätta precis hur fult/tragiskt något är.
 
Där jag gick kostade nytt set 2000, sen påfyll typ 1200 eller om det var 1500. Minns inte. Men det är rätt normala priser på de salonger jag tittat på (Göteborg).

Många går till de asiatiska som är snorbilligt men jag skulle aldrig gå dit. Mina ögon är värda mer än så. Eller gör hos ngn som gör det svart.
Det var dyrt. Min tar 1200 för nytt set, 900 för stor påfyllning och 600för liten påfyllning.
Och min är jäkligt bra. Litar till 100 % på henne.
 
Ja men såklart att saker kan problematiseras, det hoppas jag inte att jag vänt mig mot? Men jag tycker att en individs val som gör att hen nu känner sig fin oavsett om det är tatueringar, piercings, fransar, högklackat eller vad som inte behöver bedömas och framförallt värderas av omvärlden i termer av att personen är tragisk/ser ut som en bimbo osv. Det känns liksom inte okej. Sen vore det jättejättebra såklart om det nu inte måste vara ett utseende/beteende baserat på vad som är normen som får en att känna sig fin eller att normen inte var så himla könsstereotyp - men jag tror inte det ändras eller blir bättre av att folk trycks ner och kallas för tragiska.
Nej, tragisk osv har jag inte sagt något om, jag tycker bara att det där med ”känner sig fin” förtjänar lite reflektion
 
Jag tänkte att jag skulle minsann vara extra fin inför mitt bröllop så gick till en salong och sa att de kunde sätta på något de trodde skulle passa mig. BIG mistake. Jag har aldrig haft sådan ångest över att visa mig bland folk, det var löjligt. Dagen efter ringde jag runt till alla salonger för att hitta någon som hade tid att plocka bort dem.

Men nu vet jag i alla fall att det inte är något för mig, dessutom så hade jag nog inte orkat med skötselråden, så det var ju ändå bra.

Hade det blivit mer naturligt hade de kanske fått vara kvar nån omgång men nu såg jag ut som en barbiedocka med 10x så täta och långa fransar som en brukar ha.
 
Jag tror att många av er har sett betydligt fler med fransförlängning än vad ni har en aning om, för om de inte är jättelånga eller jättetäta utan ser ut som en som har mascara på sina egna fransar så kan det vara en förlängning. Likaså lösögonfransar, det finns många olika utseenden och längder, alla ser inte ut som markiser!

För övrigt, en av mina vänner som gick i förtidspension i våras fixade sina ögonbryn i höstas av den enkla anledningen att hon knappt hade några. De ser fortfarande mycket bra ut och i en färg som är nära hennes naturliga hårfärg, hon sminkar sig i princip aldrig men hon ser mindre grå ut med sina nya ögonbryn och är väldigt nöjd med dem.

Sorgligt hur bittra en del verkar vara med sina åsikter om att äldre inte ska få fixa fransar och bryn när det annars är ok med vilka hårfärger som helst, piercingar, tatueringar mm som vi ser både på buke och IRL. O_o
 
Nej, tragisk osv har jag inte sagt något om, jag tycker bara att det där med ”känner sig fin” förtjänar lite reflektion
Öht är snart sagt allt som har med att känna sig fin att göra, sammanfallande med mer normativ feminitet, tycker jag.

Om vi jämför med mäns finkläder, tex. Där ser jag inte på samma sätt mer maskulinitet. Bara en något annan än den vardagliga maskulinitet som mannen ifråga uttrycker.
 
Kan tänka mig det :D Brukar inte vara så poppis för de som tycker att pet i ögonen är det obehagligaste som existerar.
Man vänjer sig. Tyckte inte om det i början men efter sisådär 30 år med linser så känns det inte obehagligt.

Man all respekt för dom som inte gillar det. Har själv lite ögonfobi när det gäller operationer i ögonen.
 
Jag tror att många av er har sett betydligt fler med fransförlängning än vad ni har en aning om, för om de inte är jättelånga eller jättetäta utan ser ut som en som har mascara på sina egna fransar så kan det vara en förlängning. Likaså lösögonfransar, det finns många olika utseenden och längder, alla ser inte ut som markiser!

För övrigt, en av mina vänner som gick i förtidspension i våras fixade sina ögonbryn i höstas av den enkla anledningen att hon knappt hade några. De ser fortfarande mycket bra ut och i en färg som är nära hennes naturliga hårfärg, hon sminkar sig i princip aldrig men hon ser mindre grå ut med sina nya ögonbryn och är väldigt nöjd med dem.

Sorgligt hur bittra en del verkar vara med sina åsikter om att äldre inte ska få fixa fransar och bryn när det annars är ok med vilka hårfärger som helst, piercingar, tatueringar mm som vi ser både på buke och IRL. O_o
Tack! 😍
Det är ju nu man måste lägga manken till. När man var 20 var man ju snygg ändå oavsett. 😉
 
Hon har med största sannolikhet gått till typ thai-salong. Finns ju en anledning till att en riktig utbildad tar typ 2000 och de salongerna typ 300kr...

Jisses vad dyrt. Jag betalade 900:- för nytt set med singel och 585:- för påfyllning var 5-7 vecka.
 
Tycker diskussionen är lite spännande. Jag har fransar. Har det för att jag tycker det är fint och bryr mig föga om vad omgivningen tycker. Det är smidigt, aldrig orkat sminka mig mer än på sin höjd fylla i ögonbrynen.

Rakar liksom ben och under armarna när jag har lust (vilket jag har ungefär 2 ggr om året), samma sak med allt annat från kläder till smink/hår.

Bild tagen för ett helt annat syfte men visar ändå hur det ser ut på lite håll.
DSC_2980.JPG
 
Äger inte smink, än mindre några extra ögonfransar.
Kom på att jag faktiskt har nåt nagellack i skåpet, brukar bli målade tånaglar till sommar/semester.
 
Jag har provat det en gång, men då jag har långa täta fransar naturligt fick jag sämre resultat med lösfransarna än med min mascara... sminkar mig dessutom mkt med ögonskuggor osv och tyckte det var lite bökigt med rengöring osv. Jag kan tänka mig att det är smidigt om man inte sminkar sig så mycket i övrigt eller om man inte tycker det är roligt att sminka sig men ändå vill se lite fixad ut. Tycker att det kan vara superfint sålänge det inte är de mest överdrivna volymfransarna. Men smaken är som baken :)
 
I mitt fb-flöde dyker det upp lösögonfransar som är magnetiska, har någon av er testat dem?

Jag har inte testat själv men alla jag sett som testat dem på youtube har tyvärr sågat dem... de ska vara väldigt svåra att fästa rätt och ramla av lätt tyvärr. Annars låter det ju smidigt att slippa lim!
 
I mitt fb-flöde dyker det upp lösögonfransar som är magnetiska, har någon av er testat dem?
Jag har provat två olika, en med två magneter och en med tre. Fullständigt omöjliga att få på! Jag lyckades inte en enda gång trots specialpincett.

Det har kommit magnetiska fransar där man istället för att ha en på ovansidan och en på undersidan med magneter på bägge istället målar magnetisk eyeliner som man fäster överfransar i. Dessa har jag inte provat
 
Jag har lösfransar på träns som jag limmar. Har det på jobbet varje dag men är utan hemma/på fritiden. Känner mig lite extra fin och tycker det ger ett stort lyft utseendemässigt utan att man behöver hålla på med en massa andra sminkprodukter. Är inte så bra på att sminka mig generellt så kör bara lösfransar, lite mascara för att svärta mina egna fransar, fyller i brynen lite iom att de är blonda och glesa annars och sen är det färdigt. Foundation med contouring, ögonskugga osv har jag aldrig bemästrat. Däremot tycker jag inte det är värt pengarna att göra fransar på salong.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min orkeslöshet är total och nu i helgen hade jag jobbigt med mående och allt känns så meningslöst. Men ändå vill jag inbilla mig att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 106
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 920
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 274
Senast: Enya
·
Fritid Huxflux ska jag på julbordskonsert första gången i mitt liv och Helsingborg av alla ställen. Ska se Martin Rolinski :love1: med Tess 🤩...
Svar
6
· Visningar
411
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp