"ögonhålor"

Sv: "ögonhålor"

Jag har ju en gamling å han har nog inga djupa ögonhålor, tror jag :D
Men alla kanske inte får det, det får gärna utebli, lugnt för min del :D

Kan inte nån lägga in en bild på en med såna så får jag jämföra med min :)

Jag kan lägga in bilder på halvblodet när han var yngre o inte hade gropar o nu när han är äldre gentleman o har gropar om du vill?
 
Sv: "ögonhålor"

Kanske en dum fråga men vad är trivselfläckar:confused:??
 
Sv: "ögonhålor"

Jag vet inte vad supergaldis menar med trivselfläckar. Men jag har hört att om man ser ett apelkastat (stavning?) mönster i hästens päls så är det tecken på trivsel.
Jag köpte ett halvblod för ett år sedan. Jag reagerade på att hon hade så markerade ögonhålor. Men nu tycker jag knappt de syns. Eller så har jag vant mig?
 
Sv: "ögonhålor"

det stämmer inte det där med gammal mamma, min häst som fick det vid 7 års ålder hade en mamma som var 4.
 
Sv: "ögonhålor"

Min 10-åriga ponny har djupa ögonhålor, och har haft det i alla fall dom två sista åren... Men det ser lite läskigt ut ibland om man dessutom ridit lite hårt vid varmt väder så dom svettas runt ögonen ...:crazy: Är i alla fall antagligen korsning arab...

Min häst som fick det blev också alltid lite värre när han svettats kraftigt. Jag tror att det var vätske brist som utlöste det första gången och sen så fort han svettats så blev hålorna något större igen.
 
Sv: "ögonhålor"

IMG_5533.jpg


Min häst har en djup håla.... Nädå skämt åsido, jag tycker min pållas hålor varierar, ibland är de djupa och ibland inte så djupa.

//millus
 
Sv: "ögonhålor"

Jag har hört att det blir så om hästen föddes av ett gammalt sto.
Säkert en skröna, jag vet inte hur det skulle kunna påverka.

Men ni som har "hålhästar", vet ni hur gammal hästens mamma var när hon fick hästen ifråga?

Vi kanske kan se ett samband.. :idea::D

Hon var 23 år, men hans hålor har blivit djupare med åren , nu 18 år.
 
Sv: "ögonhålor"

Dessa hål är bra att stoppa saker i. En liten tös på kanske 1 år var på besök i vårt stall, helt appropå tog hon en liten cementbit som lostnat från boxkanten, och la den i "ögonhålan" på den gamla hästen vi hade då :love: :D Har för mig att det inte bekom honom nåt särskilt.
 
Sv: "ögonhålor"

Har fått förklarat för mig att detta beror på tänderna. Ju mer de växer ut, desto större hålrum blir det = Ju äldre häst desto mer insjunken.
 
Sv: "ögonhålor"

Ha,ha, det har hon ju inte heller! Tog bort det för 1 1/2 år sen pga en cancertumör i slemhinnan vid ögat!

//millus
 
Sv: "ögonhålor"

Det förklarar en del :p
Va läskigt om man inte vet om det och möter hästen ute nånstans på natten.. Värsta skräckfilmen!

Har aldrig sett hästar utan öga innan, bara blinda. Men det går bra för henne ändå? Hon blir inte vinglig och har svårt för att bedöma avstånd och sånt (menar inte hoppning, utan i allmänhet :smirk:)?
 
Sv: "ögonhålor"

*KL*

Min häst är ganska platt där. Eller ja helt platt. Dock är det inte bra det heller... Några dagar innan han får fång blir det "gallor" där och då vet jag vad som är på väg... Dvs istället för gropar så blir det berg...

En häst som har lätt för att samla vatten i kroppen har mindre eller inga gropar alls.

Tex då en fånghäst som svullnar över mankammen, bogen, bringan och kotorna svullnar också här...

Iallafall det sambandet jag har hittat - ytterst ovetenskapligt!!!
 
Sv: "ögonhålor"

Håller med du. Min gamling har varit superfrisk ett längre tag nu. Han har till och med fått s k trivselfläckar, hårremmen är blank och glansig och han studsar fram i skritten till och från hagen. MEN han har fortfarande sina hålor över ögonen.

KL

Vad är trivselfläckar? :D
 
Sv: "ögonhålor"

Det är naturligt att det finns en håla där ovanför ögat, alla hästar har det men i yngre hästar finns det fett där och när hästarna blir äldre har kroppsförändringarna den effekten att det fettet bränns upp av kroppen och hålorna framträder.
På samma sätt som gamla människor blir ofta taniga i ansiktet i st f att ha ungdomens runda kinder :)

Så har jag läst iaf
 
Sv: "ögonhålor"

Frågade veterinär om hålorna ovanför ögonen eftersom de har "svällt upp" väldigt på min häst - hon sa, precis som inlägget ovan, att det var fett och anledningen att prinsen hade fått lite svällda ögonhålor var att han blivit lite väl rund :o. Men det kan han väl få vara nu när det är sommar:p!
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Fritid Gick förbi en liten sträcka där det står en del träd och är ett litet skogsparti längs med gångvägen. Hörde ett knakande bakom mig och...
2
Svar
26
· Visningar
2 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp