Öjvind emigrerar för att säkra den svenska Gotlandsruss-stammen

Hingsten Öjvind, avlad och född i Långasjö söder om Emmaboda, ska ut på en lång resa med ett viktigt uppdrag: Hans gener ska ge ny livskraft till den svenska stammen av den anrika rasen Gotlandsruss.
 
Jag hittade stuteriets Facebook och hemsida, de verkar föda upp ”gotlands” och korsningar gotlandsruss/Welsh.
 
På en 1,5-åring?
Enligt artikeln är han "knappt " könsmogen så jag tolkade det som han är könsmogen och därmed går det att ta spermaprov. Om inte borde de rimligen vänta tills han blir könsmogen innan de skickar honom. Det är ju inte så att det kommer att ta särskilt lång tid.
 
Enligt artikeln är han "knappt " könsmogen så jag tolkade det som han är könsmogen och därmed går det att ta spermaprov. Om inte borde de rimligen vänta tills han blir könsmogen innan de skickar honom. Det är ju inte så att det kommer att ta särskilt lång tid.

Nya ägaren hoppas att han ska komma till USA innan jul. Ganska snart i mina ögon.
 
Okej.
Ja, du vet säkert mer om deras planer och tankar än mig.
Om du säger det så, men tycker du inte själv det är ett konstigt påstående att ens någon av oss skulle veta något om deras planer och tankar än som framgår av artikeln?
Min gissning om fertilitetstest utgår från att det är logiskt att testa fertilitet innan man exporterar en sannolikt könsmogen hingst för avel.
 
Enligt artikeln är han "knappt " könsmogen så jag tolkade det som han är könsmogen och därmed går det att ta spermaprov. Om inte borde de rimligen vänta tills han blir könsmogen innan de skickar honom. Det är ju inte så att det kommer att ta särskilt lång tid.
De tänkte skicka en äldre avelshingst men det är dyrare att skicka en hingst som är äldre, det var något med karantänen(?). Därför är han så ung.
 
Varför är det dyrare?
Vet inte.

Hos stuteri Kokovoko i Corinth, Kentucky går en flock med 15 avelsston. De äldsta av dem är också 20-plussare, men åtminstone 10-12 av stona är i fertil ålder. Deras ägare Leslie Bebensee är entusiastisk och villig att försöka avla fram några hingstföl till projektet – men hon saknade ju hingst. Ok, vi skickar över en! Först ville projektet skicka över en aktiv avelshingst, men det gick bort när vi insåg att på grund av amerikanska karantänsbestämmelser skulle det bli dubbelt så dyrt jämfört med att skicka en som är max två år gammal. Alf donerade en unghingst som han fött upp vid namn Öjvind (född 2019 e Odor 715 – Jyra 5324 e Myre 616) och projektet skickar Öjvind till Kokovoko som en gåva.
https://pernillajobs.wordpress.com/2020/11/16/projekt-vinland/
 
Faktiskt väldigt spännande!

Hoppas att det går vägen, med en återetablering av Gotlandsruss i Nordamerika, och med åtföljande utbyten av "blod".

Jag hoppas att rapporter från initiativet kommer att publiceras och synas, även för oss inte är "russavlare".

Vore mycket intressant att veta hur man löst problemen runt Stambokföring...
 
Jag är ytterst tveksam till att man testat fertilitet hos en 1,5-årig hingst. Det är ju inte sällan 3-åringar har tveksam fertilitet för att de inte är tillräckligt utvecklade.

Att de skickar så tidigt beror på att från 2 års ålder är karantän mycket längre och det blir avsevärt högre kostnader.

Är ganska säker på att de har veterinärer i USA som kan kastrera om de visar sig att han inte är fertil, så blir det säkert en trevlig barnponny av Öjvind isf :).
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
955
Senast: Skorpion76
·
Hundhälsa Min uppfödare kontaktade mig idag. Hennes meduppfödare har en vuxen hane från Ryssland (rysk ras) som kom till Sverige väldigt nyligen...
Svar
4
· Visningar
1 771
Senast: Praefatio
·
C
Avel Ngn mer än jag som skulle vilja röra om i grytan vad gäller svensk avel? Många har synpunkter på att vi använder för mkt utländskt blod...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: swe
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 194
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp