Öka bakbensaktiviteten

staaria_

Trådstartare
Hej!
Jag har en 13-årig B-ponny som jag har ridit ganska svåra klasser i dressyr på, men han behöver få ännu mer bakbensaktivitet. Han har inget så toppensteg från innan, men det kan bli bättre det har jag sett på kraften i hans bakben när han bara vill, på fältet t.ex! ;)
Nu behöver jag tips på hur jag ska å honom att ta i mer i bakbenen i mellan/ökade gångarterna, för domarna kräver ju ännu mer att det ska visas skillnad på lite högre nivå. t.ex nationell tävling! glad för alla tips :bow:
 
Sv: Öka bakbensaktiviteten

Det man kan göra är att man ökar samlingsgraden, då måste hästen trampa under sig ytterligare lite till, och måste då ta i mer med bakbenen och hasaktiviteten får man på köpet! :)

Men sen måste man juh hitta ngn sorts balans där hästen är mycket samlad och samtidigt kan sträcka ut såpas mycket i ökningarna..
Jag vet att min ponny var mkt samlad tills man kom till ökningarna, då sträckte hon ut ordentligt, stegen vart gudomligt fina! Men jag klarade inte av att hålla ihop henne, utan hon vart 4 meter lång :P :(
Det var inte förens i slutet (innan jag sålde henne) som jag kom på hur mycket man kunde ta i henne..
 
Sv: Öka bakbensaktiviteten

Jag har samma problem med min ponny. Min ridlärare brukar oftast säga åt mig att vara helt stilla med handen (dock fjädrande) och bara rida på, tillslut brukar min ponny få jättebra bakbensaktivitet, men som sagt.. Alla hästar är ju olika ;)
Elin
 
Sv: Öka bakbensaktiviteten

Beauty_Boss skrev:
Jag har samma problem med min ponny. Min ridlärare brukar oftast säga åt mig att vara helt stilla med handen (dock fjädrande) och bara rida på, tillslut brukar min ponny få jättebra bakbensaktivitet, men som sagt.. Alla hästar är ju olika ;)
Elin


Wohoo! Äntligen en ridlärare som säger åt eleverna att vara stilla i handen :D:D:D:D:D:D
 
Sv: Öka bakbensaktiviteten

Jag trodde att alla ridlärare var så..?? :confused: :crazy:

Men hon är jättebra, dressyrdomare också vettu ;)
Elin
 
Sv: Öka bakbensaktiviteten

Säger inte alla tränare åt en att vara stilla i handen ? :s
Eller iallfall n'r hästen e duktig, sen när den inte gör som man säger helt.. så måste man juh lösa det problemet, (inte genom att såga/lirka m.m utan genom att andvända ledande tygeltag och saktidigt trycka in baken)
 
Sv: Öka bakbensaktiviteten

Lite tips:

Rid på en ca 15 meters volt med rakriktad häst, göra övergångar samladtrav/mellantrav. Ett par steg frammåt, ett par steg tillbaka.

Lägg in ökningar i öppna/sluta/förvänd sluta

Mycket övergångar hela tiden, när hästen gör bra övergångar mellan skritt och trav/galopp, försök få en känsla av att hästen trampar lite innan igångsättningen, öka svårighetsgraden.

Samla så mycket det går ett par steg i taget, rid sedan fram i ett frisk tempo utan munkontakt.

Mycket av det här kan du lägga in när som helst i ridpasset. Vilka övningar jag än rider lägger jag in mycket mellangångarter/övergångar och liknande hela tiden för att aktivera och få hästen på hugget.
 
Sv: Öka bakbensaktiviteten

ja, jag får träna det på min pålle me ;)
Elin
 
Sv: Öka bakbensaktiviteten

Du har ju fått en del tips..
Ska bara säga de att blanda "vanliga" dressyren med barrock ridning! Det handlar i princip om att stärka hästen bakben.. det funkar perfekt.. Dels du rider bara med sätet och inte med handen som många gör.. hästen sak hitta sin egen balans och hela tiden trampa in till mittpunkten med bakbenen vilket stärker bakbenen!

Jag tycker de en en jätte bra kombination, än så länge alla fall :) .. ganska nytt för mej!! men de blir en otrolig skillnad!! :banana:
 

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 908
Senast: banani
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 056
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 878
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp