Öka energi/MJ utan att proteinet sticker iväg...

ufot

Trådstartare
Pga pälsfällning har min häst gått ner lite i vikt och känts trött. Hon behöver mer energi, men inte så mycket protein eftersom hösilaget ligger högt i protein.

Jag har gett några dl havre ett par dagar och hästen har varit betydligt piggare och gladare. Problemet är bara att hästen inte gillar hel havre och har nu börjat lämna. Jag skulle därför behöva ett foder som har ungefär samma innehåll som havre, gärna i musliform, eftersom jag vet att hon äter det.

Hästen äter tyvärr inte betfor, betfiber eller lucerne.

Jag har funderat på krafft high energy musli. Andra förslag?
 
Olja ?
Annars något sportfoder.

Om överskottet protein kommer från grovfodret i första hand är det ju inga problem heller.
 
Öka på hösilaget om hästen äter mer. Protein från grovfoder är ingen fara och grovfoder är alltid det som är bäst för hästen att öka på i första hand när hen behöver mer energi.
 
Öka på hösilaget om hästen äter mer. Protein från grovfoder är ingen fara och grovfoder är alltid det som är bäst för hästen att öka på i första hand när hen behöver mer energi.
Hon får redan 13 kg. Islandshäst på ca 380 kg. Mer får jag nog inte i henne.

Olja är bra förslag. Det har hon i alla fall ätit tidigare med god aptit.
 
Sportfoder innehåller oftast mycket energi och egentligen inte så mycket protein då man vill åt den snabb energi. Vi ger granngårdens aktiv pellets och den finns också som müsli till vår tröttmössa! Fungerar bra.
 
Om en sån liten häst går ner i vikt på 13 kg hösilage så kan det inte vara vettiga värden på det eller så är hästen sjuk? Eller är det väldigt blött med superlåg TS? Vad säger analysen?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 797
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 065
Senast: Irival
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 610
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 469
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp